کشت گندم معطل تعیین قیمت خرید تضمینی

با وجود افزایش ۳۰ درصدی خرید گندم تضمینی، تاکنون فقط ۵۰ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده است و شورای قیمت‌گذاری محصولات اساسی کشاورزی نیز هنوز نرخ جدید این محصولات را اعلام نکرده که منجر به معطل شدن کشاورزان برای تصمیم‌گیری درباره کشت امسال شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس تبصره ۲ ماده ۲ قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، شورای قیمت‌گذاری باید تا انتهای تیرماه هرسال قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی را تعیین کند و وزیر جهاد کشاورزی نیز حداکثر تا یک هفته فرصت ابلاغ این قیمت‌ها را دارد. امروز آخرین مهلت ابلاغ این قیمت‌ها است و هنوز خبری از آن نشده است.

گندم کلزا، ذرت و ۲۹ محصول اساسی کشاورزی از جمله این محصولات است. در تعیین قیمت این محصولات علاوه بر نظر اعضای شورای قیمت‌گذاری شامل وزیر جهاد کشاورزی، وزیر اقتصاد و امور دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی، رئیس اتحادیه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی، دو کشاورز خبره، رئیس بنیاد ملی گندم، دو نفر از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، نظر و رأی بخش خصوصی در قیمت نهایی تأثیرگذار است.

تعیین قیمت واقعی برای گندم به نحوی که برای کشاورزان به صرفه باشد اهمیت ویژه‌ای دارد. جلسه شورای قیمت‌گذاری نیز برگزار شد اما اعضای آن بر سر تعیین قیمت به توافق نرسیدند و جلسه به زمان دیگری موکول شد.

آن‌طور که عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفته است: پیش از این شورا در جلسات کمیسیون‌های تخصصی تصمیم‌گیری برای قیمت هر محصول انجام شده و سپس در جلسه صحن علنی شورا این قیمت‌ها اعلام و برای آن رأی‌گیری می‌شود. اما در جلسه‌ای که امسال تشکیل شد بعضی موضوعات حاشیه‌ای مطرح شد و جلسه بدون نتیجه به پایان رسید.

وی اضافه کرد: در خصوص تأمین اعتبارات و پرداخت به موقع وجه کشاورزان مشکلاتی وجود دارد. امسال از مرز ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تن خرید تضمینی گندم عبور کرده‌ایم که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است اما تا امروز تعهدات پرداختی به کشاورزان فقط ۵۰ درصد محقق شده است. همچنین تأخیر در قیمت‌گذاری خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی برای سال زراعی جدید، بهره‌وری تولید را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: تولید در بخش کشاورزی یک زنجیره کامل است که توسط دولت تکمیل می‌شود. شاخص‌ها نشان می‌دهد کشاورزان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تولید بیشتری نیز داشته‌اند. امروز ۵۰ درصد تعهدات پرداخت وجه گندم توسط دولت پرداخت نشده است. در جلسه شورا نیز نماینده سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد که اعضای غیر دولتی شورا باید در حکم مشورتی عمل کنند نه تصمیم‌گیری.

افزایش ۳۰ درصدی خرید تضمینی گندم

سعید راد، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز از خرید تضمینی هشت میلیون و ۸۸ هزار تُن گندم تا ششم مردادماه خبر داد و گفت: میزان خرید گندم امسال یک میلیون و ۸۷۸ هزار تُن و به عبارتی، بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است.

وی از استان‌های خوزستان، فارس، کرمانشاه، گلستان و کردستان که ۵۵ درصد کل گندم کشور از آن‌ها خریداری شده است به عنوان پنج استان پیشتاز خرید گندم نام برد و افزود: البته، استان‌های فارس، خوزستان و کرمانشاه، سه استانی هستند که بیشترین رشد تولید را نیز نسبت به سال گذشته نیز داشته‌اند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اعلام اینکه خرید تضمینی گندم در استان بوشهر با حدود شش برابر و استان یزد با حدود ۵.۵ برابر از رشد کم‌سابقه‌ای برخوردار بوده است، تأکید کرد: بعد از این دو استان، میزان خرید تضمینی گندم در استان کهگیلویه و بویراحمد حدود ۲.۵ برابر، در استان‌های البرز و فارس بیش از دو برابر و در استان اصفهان دو برابر رشد داشته است.

راد از واریز ۶۱ هزار و ۴۲۹ میلیارد تومان بابت تحویل گندم به حساب کشاورزان خبر داد و خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۵۱ درصد از مطالبات کشاورزان در سراسر کشور پرداخت شده که در این میان، ۷۰ تا ۹۸ درصد مطالبات گندمکاران ۱۰ استان نیز پرداخت شده است.

کد خبر 676631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.