ضرورت تمرکز برای حل مشکلات موجود بخش کشاورزی در دولت

عضو کمیسیون امور داخلی مجلس شورای اسلامی گفت: کشاورزان گروه مهمی در کشور هستند و نارضایتی یا ناامیدی آن‌ها، آسیب زیادی به اقتصاد کشور وارد خواهد کرد، برهمین اساس ضرورت دارد دولت تدبیر ویژه‌ای برای حل مشکلات این قشر از جامعه در نظر گیرد.

حسین محمدصالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: با توجه به سیاست‌هایی اصولی که آیت‌الله رئیسی و همکارانشان در دولت داشتند، فعالیت‌های زیرساختی خوبی در این دو سال انجام گرفته است.

وی افزود: ارتباط با کشورهای همسو و همسایه در کنار دیپلماسی فعال و با برنامه دولت سیزدهم از جمله اقدامات بسیار مؤثر و کارآمد این دولت بوده و همین موضوع باعث شده است که امروز شاهد حضور ایران در گروه اقتصادی تأثیرگذار جهان باشیم.

عضو کمیسیون امور داخلی مجلس ادامه داد: عضویت در پیمان‌های منطقه‌ای و جهانی از جمله بریکس و شانگهای می‌تواند به کشورمان در پیشبرد امور اقتصادی کمک کند و بسیار مؤثر باشد؛ به‌طور قطع این خدمات در بین مردم موجب امیدآفرینی می‌شود.

محمدصالحی با بیان اینکه مسئله مهم امروز وضعیت اقتصادی و معیشتی عامه مردم است که همچنان مشکلات زیادی در این بخش شاهد هستیم، اظهار کرد: بیشتر بانک‌ها در اعطای تسهیلات به مردم سختگیری می‌کنند تا جایی که متأسفانه در مواردی این موضوع به صفر رسیده است.

نماینده مردم فریدن و چادگان در مجلس تصریح کرد: علی‌رغم دستاوردهای دولت سیزدهم هنوز تدبیری برای برخی از مشکلات در نظر گرفته نشده است، بر همین اساس در حال حاضر کمبود برق و خاموشی‌ها در حوزه کشاورزی ضرر و زیان‌های زیادی به این قشر وارد کرده و تولیدات کشاورزان بر زمین مانده است.

وی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی برنامه مدونی برای صادرات تولیدات کشاورزی و الگوی کشت ندارد، بنابراین این وزارت‌خانه نمی‌داند میزان تولید محصول در کشور چقدر است که بخواهد برای مازاد مصرف و صادرات برنامه‌ریزی کند و همین‌ها عامل نارضایتی شده است.

وی افزود: علی‌رغم اینکه وزارت جهاد اعلام می‌کند ظرف یک هفته طلب‌های معوقه گندمکاران پرداخت می‌شود، اما متأسفانه هنوز این مهم پرداخت نشده است، همچنین تسهیلاتی که برای خرید ادوات کشاورزی و کمک به کشاورزان قول دادند، پرداخت نشده و بانک‌ها نیز با تراز منفی و کمبود اعتبار روبه‌رو هستند.

محمدصالحی اظهار کرد: سال‌های گذشته دولت کشاورزان را به کشت دانه‌های روغنی تشویق می‌کرد، اما همچنان مشکلاتی در این بخش وجود دارد و برنامه منسجمی برای کشاورزان و بخش کشاورزی ارائه نشده است.

وی با تاکید بر اینکه امنیت غذایی کشور بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: طی یک‌سال گذشته با کمبود گندم روبه‌رو بودیم، بر همین اساس در حالی که دولت کشاورز را به کاشت گندم تشویق می‌کند، شاهد این هستیم که برای انبار محصولات و خرید آن‌ها برنامه‌ای ندارد.

نماینده شهرستان‌های غرب استان اصفهان در مجلس اظهار کرد: این مسائل باعث ناامیدی در بین زارعان و کشاورزان می‌شود و بار دیگر به کاهش راندمان تولید می‌انجامد؛ حتی گاهی نیاز به واردات محصولات کشاورزی هم پیدا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه اگر برنامه مدون و منسجمی در حوزه کشاورزی نداشته باشیم، به‌طور قطع در سال‌های آینده با مشکل امنیت غذایی روبه‌رو خواهیم شد، اظهار کرد: کشاورزان گروه مهمی در کشور هستند و نارضایتی یا ناامیدی آن‌ها، آسیب زیادی به حوزه اقتصاد کشور وارد خواهد کرد، بر همین اساس ضرورت دارد دولت تدبیر ویژه‌ای برای حل مشکلات این قشر از جامعه در نظر گیرد.

کد خبر 683047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.