قیمت نفت ثابت ماند/ افزایش ۳ برابری صادرات نفت ایران به چین

در دو سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب به روزانه ۴۶۶ و ۳۲۴ هزار بشکه کاهش یافت. این در حالی است اکنون صادرات نفت ایران به چین به یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از آنکه در هشتمین نشست بین‌المللی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که پس از وقفه‌ای دوساله در چهاردهم تیرماه در وین برگزار شد، اعلام شد که ایران توانسته است با تولید بیش از دو میلیون و ۷۵۴ هزار بشکه نفت در خردادماه، جایگاه چهارم تولید را بعد از نزدیک یک‌سال‌ونیم از کویت، پس بگیرد.

همچنین امکان افزایش تولید نفت در کشور باز هم وجود دارد اما با توجه به بالا بودن هزینه‌های نگه‌داری نفت طبیعی است ذخیره‌سازی آن عقلانی نباشد، پس قطعاً این افزایش ظرفیت برای بازار هدف جدیدی در بازار انجام شده است؛ این تأمین نیاز می‌تواند زمینه‌های بالقوه کشور را برای حفظ جایگاه‌های قبلی حفظ کند.

برای مثال چین که از خریداران سنتی نفت ایران به شمار می‌آید، میزان خرید خود از نفت ایران را در طی سه سال گذشته سه برابر افزایش داده است. بر اساس آمارهای مؤسسه کپلر، صادرات نفت ایران به چین در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به ترتیب ۶۹۲ و ۷۴۶ هزار بشکه در روز بود و با خروج آمریکا از برجام و پایان مهلت معافیت خرید نفت از ایران در می ۲۰۱۹، رقم فروش نفت به چین افت چشم‌گیری کرد و در دو سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب به روزانه ۴۶۶ و ۳۲۴ هزار بشکه کاهش یافت. این در حالی است اکنون صادرات نفت ایران به چین به یک میلیون بشکه در روز رسیده است.

امروز یکشنبه هشتم مردادماه مصادف با سی‌ام جولای ۲۰۲۳ قیمت نفت اوپک، نفت برنت، نفت WTI و نفت سنگین ایران با نوسان‌هایی همراه بود؛ تغییرات قیمتی آن‌ها به شرح زیر است:

۱. قیمت سبد نفتی اوپک بدون تغییر و نرخ ۸۴.۸۸ دلاری را حفظ کرد.

۲. قیمت نفت برنت در آمریکا ۸۴.۴۱ دلاری ماند.

۳. قیمت جهانی نفت خام در ۸۰.۶۷ دلار ثابت ماند؛ همچنین قیمت نفت WTI در بازار آمریکا ۸۰.۵۸ دلار ماند.

۴. نفت سنگین ایران ۷۹.۵۷ دلار حفظ کرد.

۵. قیمت جهانی بنزین ۲.۸۸۳۷ دلار ماند.

۶. قیمت جهانی گاز طبیعی نرخ ۲.۶۴۳ دلاری را حفظ کرد.

۷. قیمت جهانی نفت کوره در ۲.۹۵۶۴ دلار ثابت بود.

۸. قیمت جهانی گازوئیل ۸۷۷ دلار را حفظ کرد.

۹. قیمت نفت سنگین عربستان ۸۵.۰۸ دلار ماند.

کد خبر 676582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.