بررسی شاخصه‌های سبک زندگی اسلامی در تقابل با سبک زندگی غربی

یک استاد حوزه علمیه و فعال فرهنگی گفت: مفهوم سبک و فرهنگ زندگی به مسائلی نظیر خانواده، ازدواج، نوع لباس، الگوی مصرف، تفریحات و اوقات فراغت، کسب و کار، رفتارهای فردی و اجتماعی در محیط‌های مختلف و به عبارت دیگر به همه مباحثی بازمی‌گردد که متن زندگی انسان را شکل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام محمد داستانپور در مراسم عزاداری محرم هیئت باران، درباره چهارچوب اندیشه و تفکر سبک زندگی دینی و الهی، اظهار کرد: سبک زندگی اسلامی یا دینی در مقابل سبک زندگی غربی است که نسخه آن را برای جوامع شرقی می‌پیچند، اما مردم، اندیشمندان و انسان‌های موفق آنان به شکل دیگری رفتار و عمل می‌کنند.

وی با اشاره به تفاوت سبک زندگی دینی و غربی، افزود: در سبک زندگی دینی و الهی، اندیشه‌های آن بر مؤلفه‌های جهان‌بینی الهی است، در سبک زندگی غربی، جهان‌بینی مادی مهم است و معتقدند خداوند، انسان است و هرچه آدم بخواهد خوب خواهد بود به‌طوری‌که ازدواج با حیوان، قانونی و مقدس بوده و کسی حق ندارد به آنها توهین کند.

این استاد حوزه علمیه و فعال فرهنگی ادامه داد: در سبک الهی، هنر متعالی مطرح است، اما در غرب، هنر خودش هدف و حتی برای هنر است. در نگاه فلسفی غایت فلسفه اسلامی وحدت و یقین است، در فلسفه غرب تنها در مرحله شک و تردید باقی می‌مانند، در تفکر اسلامی حکمت تعلیم می‌خواهد و پرورش هم نیاز به خودسازی دارد و توجه به ظاهر و باطن، اصالت فرد و جمع مهم تلقی می‌شود.

وی افزود: در سبک زندگی دینی تقرب الهی، محوریت قناعت، ساده‌زیستی، آزادی با قید و بند، کاهش سن ازدواج و تعهد خانوادگی مهم است اما در سبک غربی لذت‌های مادی، تبلیغ مصرف گرایی، شخصیت تجمل گرایی، آزادی بی‌قید و شرط و زندگی مجردی مطرح است.

حجت‌الاسلام داستانپور تصریح کرد: در غرب، انسان خود قانونگذار است و برای زندگی خویش چارچوب تعیین می‌کند؛ اینکه چگونه لباس بپوشد و بخورد، خوب و بد چیست و براساس پدیده‌ای به نام مد، یک توضیح المسائل ارائه می‌دهد، سبک زندگی غربی، برحسب ظاهر، آزادی کامل فردی از قیدوبند سنت‌ها و اصولی است.

وی تاکید کرد: در جهان بینی اسلامی، بشر، محترم و دارای کرامت وجودی و حقوقی انسانی است، اما آدمی این کرامت و حقوق را ذیل مقام بندگی الهی به دست می‌آورد؛ حال آنکه در سبک زندگی غربی، بشر، اصل و دایر مدار عالم فرض می‌شود و عقل او که روحی خود بنیاد و منقطع از وحی دارد به عنوان راهنما و معلم زندگی بشری تعیین می‌شود.

این استاد حوزه علمیه و فعال فرهنگی با اشاره به اینکه خداوند انسان را در رنج آفریده، اما رنج آن بسیار شیرین و جذاب است و حفظ آرامش، فرد را رشد و تعالی می‌دهد، گفت: کمال و رویش بدون زحمت و سختی امکان‌پذیر نیست، تنها انسان‌هایی موفق و پیروزمند هستند که بتوانند در مشکلات شادی و آرامش خود را حفظ کنند.

وی با بیان اینکه رشد بدون در تفکر دینی امکان‌پذیر نیست، خاطرنشان کرد: کودکانی که در مسیر رشد با چالش مواجه نشوند در جوانی و نوجوانی به شدت آسیب‌پذیر هستند و پذیرش شرایط سخت و دشوار برای آنها مشکل است و نمی‌توانند افکار و تفکرات خود را مدیریت کنند و دین و دینداری، آداب و چهارچوب اخلاقی را مزاحم می‌دانند زیرا خانواده‌ها در کودکی به آنها اجازه انجام کارها و مسئولیت‌های شخصی خود را نداده است، اما اگر کودکان در مسیر و فرایند صحیح رشد پرورش یابند در سن بالا تابع خانواده خواهند بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در پی هتک حرمت مجدد به قرآن کریم پویشی با عنوان "لبیک یا قرآن" در تمامی هیئت‌های مذهبی سراسر کشور با همخوانی سوره مبارکه "مسد" توسط عزاداران در شب عاشورا برگزار شد.

کد خبر 676223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.