چین، میزبان نخستین شهر جنگلی جهان

چین نخستین شهر جنگلی جهان را با ظرفیت بیش از ۳۰ هزار نفر جمعیت برای جذب سالانه نزدیک به ۱۰ هزار تن دی‌اکسید کربن در استان کوهستانی جنوبی گوانگشی می‌سازد. گوانگشی از آلوده‌ترین استان‌های جهان با مه‌دود است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گذراندن زمان در طبیعت یا افزودن عناصر طبیعی به فعالیت‌های روزانه، ضامن افزایش سلامت روحی و جسمی در هر فرد است. در دنیای امروز هر انسان به شیوه‌ای متفاوت با دنیای طبیعی تعامل برقرار می‌کند. این تعامل می‌تواند خود را در قالب پرورش گل و گیاهان زینتی یا خوراکی، ایجاد باغ‌، ورزش کردن در فضای سرسبز بیرونی یا وقت‌گذرانی با حیوانات حیات‌وحش نشان دهد، با این حال هیچ‌یک از این اقدامات را نمی‌توان با زندگی در یک شهر جنگلی مقایسه کرد.

شهر جنگلی لیوژو در چین، نخستین شهر جنگلی در جهان به‌شمار می‌رود و در شمال لیوژو، یک شهر چینی با جمعیت تقریباً ۱.۵ میلیون نفر قرار دارد. لیوژو در استان کوهستانی جنوبی گوانگشی واقع شده است و این استان یکی از مناطق شهری محسوب می‌شود که به‌واسطه جمعیت بیش از حد به‌شدت تحت تأثیر مه‌دود است.

شهر جنگلی لیوژو با ظرفیت بیش از ۳۰ هزار نفر جمعیت، بیش از ۴۰ هزار درخت و یک میلیون گیاه از بیش از ۱۰۰ گونه مختلف را در خود جای خواهد داد. این شهر جدید همچنین مکانی دلپذیر برای پرورش گیاهان و درختان در تمام سازه‌های خود ارائه می‌دهد.

شهر جنگلی چیست؟

شهر جنگلی یک منطقه شهری است که در آن مشاغل، اقامتگاه‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و مؤسسات آموزشی به‌طور کامل با گیاهان و درختانی در انواع و اندازه‌های مختلف پوشیده شده باشد.

طرح سفارشی برنامه‌ریزی شهری شهرداری لیوژو که حدود ۱۷۵ هکتار را در امتداد رودخانه لیوجیانگ پوشش می‌دهد، هم‌اکنون در حال پیاده‌سازی است. با پیشنهاد و ادامه توسعه یک نمونه اولیه از طراحی و اکوسیستم‌هایی که قادر به تفسیر مفهوم تنوع زیستی در مقیاس شهری و احیای مجدد رابطه بین انسان و سایر گونه‌های زنده است، این پروژه بر اساس آزمایش‌های پرباری قرار دارد که در حال حاضر برای نخستین بار در حال انجام است و میلان با نمونه اولیه ساختمان جنگل عمودی تنها مشابه کوچکی از آن را تاکنون ایجاد کرده است.

چین، میزبان نخستین شهر جنگلی جهان

نحوه عملکرد شهر جنگلی

شهری که از قبل برنامه‌ریزی شده است تا از نظر انرژی خودکفا باشد، می‌تواند کیفیت هوا را بهبود بخشد، میانگین دمای جزیره گرمایی شهری را کاهش دهد، مانعی در برابر آلودگی صوتی ایجاد کند، تنوع زیستی گونه‌های زنده را با ایجاد یک اکوسیستم غنی افزایش دهد، برای پرندگان، حشرات و حیوانات کوچک فضاهای زندگی فراهم آورد و به این ترتیب از ارزش‌های پایدار اکوسیستم جهان حمایت کند.

ارگانیسم شهری جدید طراحی‌شده برای شهر جنگلی لیوژو هم‌چون یک ماشین پایدار قابل‌توجه عمل می‌کند و می‌تواند هر سال نزدیک به ۱۰ هزار تن CO2 و ۵۷ تن ریز ذرات را جذب کند. این شهر با توجه به گسترش سیستم‌های زهکشی شهری و سطوح گیاهان، به‌طور هم‌زمان حدود ۹۰۰ تن اکسیژن تولید می‌کند که به‌نحوی مؤثر و کامل مسأله مهم آلودگی هوا را مورد رسیدگی قرار می‌دهد.

علاوه بر این، شهر جنگلی معاصر لیوژو به‌عنوان یک مدل متخلخل واقعی از یک سکونت‌گاه مسکونی طراحی و توسعه یافته است و در اصل بدنه شهری حساسی محسوب می‌شود که ویژگی‌ها و ارزش‌های منحصربه‌فرد یک اکوسیستم را مدنظر قرار داده است. این استراتژی طراحی به‌طور ارگانیک از چیدمان پلانی‌متری تکامل می‌یابد که برای ترکیب هماهنگ با توپوگرافی کوه‌های مجاور، پای‌بندی به شکل آن‌ها و در نظر گرفتن ویژگی‌های منحصربه‌فرد منطقه محلی ایجاد شده است و با بررسی دقیق جنبه‌های فن‌آوری، زیرساختی و توزیع کلان‌شهرهای بزرگ مطابقت دارد.

نحوه دسترسی در شهر جنگلی

کلان‌شهر سبز جدید لیوژو که کاملاً به هم متصل است، از طریق یک سیستم قطار سریع‌السیر و یک شبکه جاده‌ای که تنها برای وسایل‌نقلیه الکتریکی تعیین شده است، به شهر همسایه خود، لیوژو متصل خواهد شد. شهر جنگلی لیوژو به گونه‌ای طراحی شده است که دارای محله‌های مسکونی متنوع، امکانات رفاهی کامل و تعدادی خدمات عمومی از جمله دو بیمارستان و مدرسه باشد. طرح جامع این شهر با استفاده از انرژی زمین گرمایی برای فضاهای داخلی ساختمان‌ها و نصب پنل‌های خورشیدی با راندمان بالا در پشت‌بام‌ها به‌منظور جذب انرژی‌های تجدید پذیر خورشید و باد، شامل ایجاد شهری سبز با تمام ویژگی‌های یک سکونت‌گاه شهری کاملاً خودکفا از نظر مصرف انرژی می‌شود.

چین، میزبان نخستین شهر جنگلی جهان

اجرای راهکارهای بزرگ‌مقیاس برای انرژی‌های تجدیدپذیر و خودکفایی

برای نخستین بار در تاریخ، یک منطقه شهری می‌تواند از راهکارهای بزرگ‌مقیاس برای بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر و خودکفایی استفاده و در عین حال به وظیفه خود برای کاهش چشمگیر آلودگی هوا رسیدگی کند که موضوعی حیاتی و اجتناب‌ناپذیر برای شهرهای بزرگ نه تنها در چین، بلکه در دیگر نقاط جهان به‌شمار می‌رود.

به این ترتیب پروژه شهر جنگلی لیوژو به‌عنوان مدلی برای آینده سیاره، فصل جدیدی از تنوع زیستی را ارائه و تحقیقات بیشتر روی آن را مورد بررسی قرار می‌دهد که شامل ایجاد عصر جدیدی از معماری شهری و توسعه شهرهایی می‌شود که قادر به رسیدگی ریشه‌ای به چالش مشکل‌ساز تغییرات آب‌وهوایی هستند. علاوه بر این، آغوش گرفتن طبیعت حتی اگر تنها راه‌حل مناسب برای مقابله با فاجعه آب‌وهوایی نباشد، برای حفظ تنوع زیستی و ارتقا سلامت ذهنی و جسمی بشر بسیار مهم است.

کد خبر 676216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار US ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
    0 0
    افرین