بازدهی بازارهای ریسکی در هفته اول مرداد / سکه سودآورترین سرمایه

بازار سکه و طلا، دلار و خودرو در چهارمین روز از مردادماه و پس از چند روز کاهش قیمت و ایجاد ثبات نسبی در بازار آن‌ها مجدد رشد قیمت‌ها را آغاز کردند به طوری که برخی از خودرهای مونتاژی فقط در یک روز نزدیک به ۵۰ میلیون تومان رشد قیمت را تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازار سکه و طلا از ابتدای امسال با رکود مواجه شد و در اردیبهشت‌ماه به مدت دو هفته بازار با رشد نسبی کمی از رکود فاصله گرفت اما پس از آن کاهش تقاضا مجدد رکود را در بازار تشدید کرد.

این روند رکودی تا جایی ادامه دارد که تقاضا در بازار طلا کاهش ۴۰ درصدی پیدا کند. ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه و کاهش قیمت سکه و طلا را می‌توان از عوامل این کاهش تقاضا دانست.

علاوه بر این، کاهش قدرت خرید مردم نیز باعث شد تا قیمت طلا و سکه بازهم ریزش قیمت داشته باشد، به‌طوری که از ابتدای امسال قیمت سکه و طلا تا ۱۵ درصد کاهش قیمت را تجربه می‌کند.

با توجه به فرارسیدن ایام محرم و تمایل کمتر مردم به خرید سکه و طلا انتظار می‌رفت تا ادامه کاهش قیمت‌ها را در این بازار شاهد باشیم اما با ورود مجدد دلار به کانال ۴۹ هزار تومانی بازار سکه و طلا نیز از این افزایش قیمت بی‌بهره نشد.

درواقع در چهارمین روز از مردادماه قیمت سکه امامی با افزایش ۴۰۰ هزار تومانی به ۲۸ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان و قیمت هر گرم طلا به دو میلیون و ۳۴۰ هزار تومان رسید.

قیمت سکه بهار آزادی نیز با افزایش ۴۰۰ هزار تومانی به ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید. نیم‌سکه با ورود به کانال ۱۵ میلیون تومانی، ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شد. قیمت ربع سکه نیز به ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.

ورود دلار به کانال ۴۹ هزار تومانی

قیمت دلار نیز روندش صعودی بود و در مرکز مبادله صرافی ملی با ۴۱,۲۷۸ تومان معامله شد. در بازار آزاد نیز با افزایش ۰.۸ درصدی، به ۴۸,۹۵۰ تومان رسید.

با شنیده شدن خبر معافیت تحریمی ایران و دریافت بدهی خود از عراق که برای فروش برق صادرشده از ایران، بازار آماده ورود دلار به کانال ۴۷ هزار تومانی شد و حتی انتظار قیمت پایین‌تر را نیز در بازار ایجاد کرد.

افزایش قیمت دلار در حالی صورت گرفته است که بازار تهران با فرارسیدن ایام محرم تعطیل شده و تعداد معاملات به حداقل میزان خود رسیده است، همچنین انتظار روند کاهشی قیمت دلار از سوی مردم و انتظار رشد قیمت از سوی فروشندگان دلار را می‌توان از دلایل بی‌رمقی بازار ارز دانست.

علت اینکه چرا قیمت دلار بازار آزاد در روز چهارشنبه از ۴۹ هزار تومان نیز کمی بالاتر رفت را می‌توان ناشی از آن دانست که بازار نقدی اسکناس دلار به‌طور معمول تحت تأثیر معاملات کف بازار است و حتی در زمان تعطیلی بازار نیز به دلیل کاهش قابل توجه میزان خرید، فروشنده‌ها کمی قیمت را بالا می‌برند.

همچنین گفته شده از روز چهارم مردادماه، بازار تهران به مدت پنج روز تعطیل شده است و باید دید تا در روز دوشنبه و در آغاز معاملات، دلار با چه قیمتی خرید و فروش خواهد شد.

قیمت خودرو بازهم صعودی شد / لاماری رکورد زد

قیمت خودرو اولین روز از مردادماه را باریزش بسیار سنگین آغاز کرد. این روند نزولی در حالی آغاز شد که بیشتر محصولات کاهش قیمت داشته است و در تعداد کمی از خودروها، شاهد ثبات قیمت بودیم.

این روند کاهش قیمت در خودروهای پر متقاضی داخلی مانند کوییک دنده‌ای S با کاهش بیش از شش میلیون تومانی به قیمت ۳۳۶ میلیون تومان در بازار آزاد خرید و فروش می‌شد. همچنین پژو ۲۰۷ i دنده اتوماتیک (مدل ۱۴۰۰ که رکورددار کاهش قیمت از سی‌ویکم تیرماه بود با ۳۰ میلیون تومان کاهش قیمت طی سه روز با قیمت ۶۷۲ میلیون تومان در بازار آزاد معامله می‌شود.

خودروهای مونتاژی نیز از این کاهش قیمت بی‌بهره نبودند و شدت کاهش قیمت این خودروها بیشتر از محصولات داخلی بود. برای مثال جک کرمان‌موتور که از ارزان‌ترین خودروهای مونتاژی موجود در کشور است، طی سه روز ابتدای مردادماه توانست که از ابتدای روز توانست با ۵۰ میلیون تومان کاهش قیمت، با نرخ ۷۲۰ میلیون تومان خرید و فروش شود.

همچنین فیدلیتی پرایم ۵ نفره که یکی از خودروهای مونتاژی پرطرفدار در بازار خودرو است با ۵۰ میلیون تومان کاهش قیمت طی سه روز اول مرداد به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برسد.

تا روز سوم مردادماه لاماری ایما با نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان، کاهش قیمت به مبلغ یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان، خرید و فروش شود.

روند کاهش قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی در چهارمین روز از مردادماه متوقف شد و مجدد روند صعودی قیمت را در پیش گرفت. برای مثال کوییک دنده‌ای با ۹ میلیون تومان افزایش به قیمت ۳۴۵ میلیون تومان در بازار آزاد رسید.

از سبد محصولات ایران‌خودرو، پژو ۲۰۶ تیپ دو با ۱۰ میلیون تومان افزایش، به قیمت نهایی ۴۸۵ میلیون تومان در بازار آزاد نزدیک شد. علاوه بر این سمند سورن پلاس با ۲۰ میلیون تومان افزایش قیمت در رتبه دوم افزایش قیمت در بین محصولات ایران خودرو قرار گرفت و با قیمت ۵۷۰ میلیون تومان در بازار آزاد رسید. علت افزایش قابل توجه سورن پلاس را می‌توان به دلیل شنیده شدن خبر توقف تولید در تمام تیپ‌ها و ظاهراً دلیل آن هم دریافت نکردن استاندارد تصادف برخورد از کنار است.

در سبد خودروهای مونتاژی، خودرو لاماری با بیشترین افزایش قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد شد.

لاماری ایما، محصولی که همیشه بیشترین نوسان را بین خودروهای مونتاژی داشته است، امروز با ۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت در بازار آزاد با قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود. علاوه بر این، خودرو جک S۵ اتوماتیک با پنج میلیون تومان افزایش به قیمت، یک میلیارد و ۶۰ میلیون تومان شد.

بازدهی بورس منفی شد

بازار بورس نیز هفته آشفته‌ای را سپری کرد، به‌طوری که برآیند معاملات اولین هفته از مرداد ۱۴۰۲ باعث افت ۰.۷۹ درصدی شاخص کل شد، همچنین تصمیم ناگهانی افزایش نرخ خوراک که از هفدهم اردیبهشت‌ماه منجر به ریزش این بازار شد، همچنان بر سر بازار سایه انداخته بود.

البته شاخص کل از روز شنبه که در محدوده دو میلیون واحد بود و تا پایان روز چهارشنبه که در محدوده دو میلیون واحد کار خود را به اتمام رساند نشان از بازدهی نزدیک به صفر بورس داشت اما در برخی از سهم‌ها شاهد کاهش مجدد قیمتی بودیم، به نظر می‌رسد که دولت تصمیم به کاهش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها ندارد.

به هر حال بازار هم این مسئله را در دل خود حل کرده است، باید صنایع از یکدیگر جدا شوند و در آینده خواهیم دید میزان حاشیه سود شرکت‌های پتروشیمی چه خواهد شد و آیا به سرنوشت گروه خودرویی دچار خواهند شد یا خیر؟

در حال حاضر نیز بازار بورس طی دو ماه گذشته بیش از هر بازار ریزش قیمتی داشته است، شاید در هفته پیش رو نشانه‌هایی از حرکت صعودی این بازار مشاهده کنیم. در صورت موافقت با افزایش سرمایه اجباری شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها شاید روند بازار به کلی متفاوت شود و فعالان این بازار چند ماه صعودی را تجربه کنند.

کد خبر 676166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.