عملکرد شورای عالی فضای مجازی قابل دفاع است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: تحولات شورا نسبت به گذشته مناسب است، اما در گذشته کم‌کاری و برآورده نشدن انتظارات سبب شده است که اگر شورای عالی فضای مجازی در حال حاضر به‌طور مداوم فعالیت داشته باشد، نواقصی که پیش‌تر ایجاد شده ولو سخت رفع خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با توجه به پیشرفت روزافزون فضای مجازی در زندگی مردم کشورهای مختلف، نیاز به توجه و صیانت از آن زیاد است. شورای عالی فضای مجازی در ایران اسلامی قرار است با سیاست‌گذاری‌های کلان مسیر فضای مجازی را به مسیر صحیح و مطابق با فرهنگ ایرانی هدایت کند. نیاز داریم تا با تلاش مضاعف کم‌کاری‌های گذشته را جبران و طبق فرمایشات رهبری رو به جلو حرکت کنیم.

شورای عالی فضای مجازی در اسفندماه سال ۱۳۹۰ با دستور آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) تشکیل و نخستین جلسه با حضور رئیس‌جمهور و دیگر اعضا، بیست‌وهفتم اسفندماه ۱۳۹۰ برگزار شد.

عملکرد شورای عالی فضای مجازی قابل دفاع است

رهبر معظم انقلاب با توجه به آثار چشمگیر شبکه جهانی اینترنت در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی، لزوم برنامه‌ریزی و هماهنگی به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از آن و بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌ها در جهت ارائه خدمات گسترده و مفید به مردم را از دلایل اصلی ضرورت تشکیل شورای عالی فضای مجازی برشمردند.

آیت‌الله خامنه‌ای هفدهم‬ اسفندماه ۱۳۹۰ فرمودند: این شورا (شورای عالی فضای مجازی) وظیفه دارد مرکزی به نام مرکز ملی فضای مجازی کشور ایجاد کند تا اشراف کامل و به‌روز نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی و تصمیم‏ تصمیم‌گیری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه کشور با این موضوع از حیث سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و محتوایی در چارچوب مصوبات شورای عالی و نظارت بر اجرای دقیق تصمیمات در همه سطوح تحقق پیدا‬ کند.

ایشان در ادامه بر این نکته تاکید داشتند که گسترش فزاینده فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی به‌ویژه شبکه جهانی اینترنت و آثار چشمگیر آن در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی و لزوم سرمایه‌گذاری وسیع و هدفمند در جهت بهره‌گیری حداکثری از فرصت‌های ناشی از آن در جهت پیشرفت همه‌جانبه کشور و ارائه خدمات گسترده و مفید به اقشار گوناگون مردم و همچنین ضرورت برنامه‌ریزی و هماهنگی مستمر به منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از آن اقتضا می‌کند که نقطه کانونی متمرکزی برای سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و هماهنگی در فضای مجازی کشور به‌وجود آید. به این مناسبت شورای عالی فضای مجازی کشور با اختیارات کافی به ریاستِ رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود و لازم است به همه مصوبات آن، ترتیب آثار قانونی داده شود.

عملکرد شورای عالی فضای مجازی قابل دفاع است

رهبر معظم انقلاب دوم شهریورماه ۱۳۹۹ در ارتباط تصویری با جلسه هیئت دولت در بخشی از سخنانشان، موضوع فضای مجازی را بسیار مهم خواندند و گفتند: ما هم اهمیت فضای مجازی و اینکه بخشی از زندگی مردم شده است، قبول داریم، اما بحث ما در مورد فضای مجازی این است که این عرصه از خارج مدیریت و هدایت می‌شود و ما نمی‌توانیم مردم را بی‌پناه رها کنیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه عوامل مسلط بین‌المللی در فضای مجازی بشدت فعال هستند، افزودند: تأکید مکرر بر شبکه ملی اطلاعات و تشکیل شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی و شرکت رؤسای سه قوه در آن، به همین علت است اما متأسفانه اهتمام لازم به این موضوع نمی‌شود.

اهداف و سیاست‌های مرکز ملی فضای مجازی

اهداف و سیاست‌های مرکز ملی فضای مجازی به شرح زیر است:

  • مواجهه فعال و مبتکرانه با فضای مجازی در سطح ملی و جهانی و توسعه آن به میزان آمادگی قطعی نظام (از نظر فنی و محتوایی) برای استفاده از فرصت‌ها و مقابله با تهدیدات آن
  • به حداقل رساندن اتکای کشور به کشورهای دیگر در استفاده از فضای مجازی و توابع آن در عرصه‌های فنی
  • جذاب‌سازی و غنی‌سازی محتوا و خدمات بومی جهت پاسخگویی حداکثری به نیازهای داخلی
  • آموزش عمومی و فرهنگ سازی در جهت افزایش سواد اینترنتی، هوشیارسازی مردم در مورد مخاطرات فضای مجازی و انگیزه دادن به مردم برای مقابله با مخاطرات آن در زندگی فردی و اجتماعی
  • مقدم داشتن محتوا نسبت به زیرساخت‌ها، قالب‌ها و خدمات اینترنتی و سرمایه‌گذاری بالا و مستمر در زمینه تولید وسیع و زاینده محتوای جذاب بر اساس اسلام ناب محمدی و گفتمان انقلاب اسلامی
  • مشارکت حداکثری نیروها و تشکلهای مردمی متعهد در یک فضای رقابتی جهت بهره‌برداری بهینه ازفرصت‌ها
  • حضور خلاقانه جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی در دو عرصه سخت افزاری و نرم افزاری به‌خصوص در جهت ابداع خدمات نو، قوی و جذاب

ساماندهی تبادل اطلاعات با شبکه جهانی پایه‌گذاری اهدافی که در بالا ذکر شده نیاز به اقدامات جدی دارد که با استفاده از دیدگاه‌های اعضای حقیقی و حقوقی شورای ملی فضای مجازی، می‌توان گام مؤثری در جهت جبران عقب ماندگی‌ها برداشت. این فعالیت باید به سرعت انجام شود.

در روند فعالیت‌های شورای عالی فضای مجازی بهبود ایجاد شده است

حجت‌الاسلام حسین میرزایی، عضو کمسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران مجازی در رابطه با فعالیت مرکز ملی فضای مجازی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: قضاوت‌ها در مورد فعالیت این مرکز در گذشته و اکنون متفاوت است. اقدامات وزیر ارتباطات به عنوان پیشرانه فضای مجازی در دولت فعلی قابل دفاع بوده است، اما در دولت قبل اصلاً قابل دفاع نیست.

عملکرد شورای عالی فضای مجازی قابل دفاع است

وی می‌افزاید: به‌طور کلی روندی که با توجه به الزامات طی می‌کند و تحولات شورا نسبت به گذشته مناسب است، اما در گذشته کم‌کاری و برآورده نشدن انتظارات سبب شده است که اگر شورای عالی فضای مجازی در حال حاضر به‌طور مداوم فعالیت داشته باشند، نواقصی که پیش‌تر ایجاد شده است، هرچند سخت باشد، رفع خواهد شد.

کد خبر 676021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.