تمهیدات هلال‌احمر برای اربعین ۱۴۰۲ / صدور مجوز موکب‌های درمانی از سوی هلال‌احمر

جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایرانی به عنوان یکی از کمیته‌های ستاد مرکزی اربعین، مانند سال‌های گذشته عملیات بهداشتی و درمانی خارج از مرز و عملیات امدادی داخل مرز را در ایام اربعین انجام می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایرانی به عنوان یکی از کمیته‌های ستاد مرکزی اربعین، مانند سال‌های گذشته عملیات بهداشتی و درمانی خارج از مرز و عملیات امدادی داخل مرز را در ایام اربعین انجام می‌دهد.

خدمات جمعیت هلال‌احمر در مراکز درمانی از خدمات سرپایی اولیه و ارائه داروهای OTC آغاز می‌شود تا خدمات بستری موقت و درمان‌های اولیه ادامه دارد، همچنین اگر نیاز به خدمات سطح بالاتر یا نیاز به انتقال به بیمارستان نیز برای زائری وجود داشته باشند، با بیمارستان‌های عراقی هم هماهنگی‌های لازم صورت گرفته تا بیماران منتقل شوند.

اعزام ۴ هزار پزشک و امدادگر برای مراسم اربعین

سیدعلی مرعشی‌، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر از برنامه‌ریزی صورت گرفته برای حضور ۴ هزار نیروی هلال‌احمر کشور در مراسم اربعین امسال و لحاظ اقداماتی ویژه جهت ارائه خدمات مناسب به زائران خبر داد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای ارائه خدمات امدادی، بهداشتی و درمانی در مراسم اربعین امسال در کشور عراق افزود: جلساتی در راستای تسهیل‌گری ارسال دارو و امکانات بیمارستان امام علی (ع) هلال‌احمر ایران و تجهیزات آن و اقداماتی که در موسم اربعین باید برقرار شود، صورت گرفته است.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر تصریح کرد: ملاقاتی با وزیر ارتباطات عراق به جهت برقراری امکانات ارتباطات رادیویی و اختصاص فرکانسی ویژه برای تیم درمان و آمبولانس‌ها صورت گرفت تا مانند سازمان امداد و نجات و اورژانس که در کشور با یکدیگر در ارتباط هستند، در موسم اربعین و در کشور عراق نیز ارتباطی به این صورت برقرار و خدمت‌رسانی تسهیل شود؛ امیدواریم شماره‌ای سه یا چهار رقمی مانند شماره‌های امدادی کشور در دسترس زائران باشد و تیم درمان و آمبولانس‌ها از طریق اطلاعات مرکز کنترل بتوانند سریع‌تر خدمات مورد لزوم را به زائران ارائه دهند.

وی با اشاره به اینکه هرسال در موسم اربعین فهرست آمبولانس‌ها، خودروهای امدادی، اتوبوس آمبولانس‌ها، خودروهای فرماندهی به همراه مشخصات راننده‌ها و کمک راننده‌ها برای کشور عراق ارسال می‌شود، ادامه داد: برای اربعین امسال نیز این اطلاعات و مشخصات به عراق ارسال شده است تا مجوز مورد لزوم برای آنها صادر شود.

مرعشی اضافه کرد: در مجموع امسال ۸۰ دستگاه آمبولانس، هشت دستگاه اتوبوس آمبولانس و شش خودروی فرماندهی به کشور عراق منتقل می‌شود، البته قرار است مجدد تعدادی ماشین‌های دیگر هم به این فهرست اضافه شود.

صدور مجوز موکب‌های درمانی از سوی هلال‌احمر

وی با بیان اینکه داروهای اربعین در حجم زیاد خریداری شده و در حال بسته‌بندی است، درباره چگونگی فعالیت کادر درمان هلال‌احمر ایران در مراسم اربعین و در عراق گفت: امسال صدور مجوز برای موکب‌های درمانی مراسم اربعین نیز با هلال احمر است، این موضوع را نیز اعلام کردیم که متقاضیان ارائه خدمات درمانی در اربعین جهت ثبت‌نام مراجعه کنند. به این ترتیب برای این افراد مجوز مورد لزوم صادر و بر اساس مکان‌هایی که نیاز است خدمات داده شود، تیم‌هایشان مشخص می‌شود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه مجموع نیروهای امدادی و کادر بهداشت و درمان اعزامی هلال احمر ایران به عراق برای مراسم اربعین امسال حدود ۴ هزار نفر را شامل می‌شود، به مذاکرات صورت گرفته با وزیر بهداشت عراق جهت اعمال جراحی پزشکان ایران در بیمارستان‌های عراق، افزود: هر سال یک تیم پزشکی کشورمان در بیمارستان الحسین (ع) که بزرگترین بیمارستان کربلاست مستقر می‌شود و به این ترتیب قسمتی از اورژانس و بخش را پزشکان و پرستاران ایرانی ارائه خدمت دارند.

وی افزود: اما پیش از این اعمال جراحی را تیم جراحی عراق انجام می‌داد و برای امسال مقرر شد که جراحان ما نیز شامل جراحان ارتوپد، مغز و اعصاب، زنان زایمان اجازه حضور در اتاق‌های عمل را داشته باشند.

مرعشی درباره مراکز درمانی هلال‌احمر ایران در عراق گفت: در حال حاضر و در ایام عادی سال در کربلا و نجف درمانگاه شبانه‌روزی داریم؛ اما در ایام اربعین این تعداد مراکز بسیار زیاد می‌شود و برای اربعین امسال قرار است خدمات از اول ماه صفر شروع شود و حداقل تا ۲۵ ماه صفر نیز ادامه داشته باشد. در نتیجه طول مدت زیارت اربعین امسال افزایش می‌یابد.

اعزام تیم پزشکی ایران به عراق برای تاسوعا و عاشورا

وی درباره اقدامات هلال‌احمر ایران برای مراسم تاسوعا و عاشورا در کربلا نیز از توسعه تیم‌های درمانی خبر داد و گفت: برای تاسوعا و عاشورا نیز تیم ۳۰ نفره‌ای از پزشکان و گروه‌های مختلف تخصصی اعزام شده‌اند و تلاش می‌شود خدمت‌رسانی مطلوبی به زائران صورت گیرد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر درباره کمپین «مرهم زائر» و جمع‌آوری داروهای مازاد منازل که از سوی سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد: این طرح امسال برای اولین بار از سوی هلال‌احمر اجرا می‌شود و فراخوان آن نیز داده شده است. به این منظور تیم‌ها در استان‌های مختلف مشخص شده‌اند که داروها را جمع‌آوری و بازبینی می‌کنند و در صورت تأیید سلامت داروها، می‌توانند به عنوان منبعی مناسب در مراسم اربعین مورد استفاده قرار گیرند. فراخوان این موضوع نیز داده شده و دستورالعمل و آئین‌نامه آن هم نوشته و به هلال احمر استان‌ها ابلاغ شده و در حال انجام است.

بیمه زائران اربعین

وی با اشاره به بیمه درمان زائران اربعین گفت: هر فردی باید برای مسافرت خارج از کشور بیمه باشد، سال گذشته و در موسم اربعین، وزیر بهداشت عراق برای بیمارستان‌ها دستورالعمل صادر کرد و اعمال جراحی و بستری‌ها به صورت رایگان صورت گرفت؛ این در حالی است که اگر آن روند درمانی ادامه داشته باشد و فرد بیمه نباشد، خارج از بیمارستان فرد باید هزینه‌ها را بپردازد.

مرعشی اظهار کرد: همچنین در صورت فوتی، فرد باید بیمه باشد که برای انتقال پیکر و سایر موارد آن بتواند از بیمه فوتی استفاده کند، به همین منظور هر سال زائران اربعین بیمه می‌شوند و این بیمه توسط سازمان حج و زیارت سال‌ها است که انجام می‌شود. برای امسال نیز چند روزی است که سازمان بیمه‌گر انتخاب شده است. بنابراین ما با آن بیمه زیاد کار خواهیم داشت؛ به طوری که بیمه و مراکز درمانی ما باید در مراسم اربعین همکاری نزدیکی را با یکدیگر داشته باشند تا بتوانیم زائران بیمار را به کشور انتقال داده و پیگیری‌های بعدی را نیز برایشان انجام دهیم. هماهنگی‌های مورد لزوم در مرز نیز با اورژانس به جهت انتقال بیمار به داخل کشور برقرار خواهد بود.

تشریح تمهیدات هلال‌احمر برای راهپیمایی اربعین در ایران و عراق

پیش‌تر نیز مرتضی مرادی‌پور، معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با اشاره به عضویت جمعیت هلال‌احمر در ستاد ملی اربعین اظهار کرد: جمعیت هلال‌احمر، عضو ۱۸ گانه کمیته ستاد اربعین وزارت کشور است و بسته به این عضویت نیز، وظایفی بر عهده دارد. دو کمیته فرعی امداد و نجات و در درون مرزها و بیرون از مرزها با ریاست رئیس جمعیت هلال‌احمر و دبیرکلی، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر فعالیت می‌کنند. وظیفه کمیته امداد و نجات در درون مرزها، ارائه خدمات امدادی است و در بیرون از مرزها و در کشور عراق کمیته امداد و نجات در حوزه امداد و نجات و سلامتی ارائه خدمات می‌دهد.

وی با اشاره به خدمات بهداشتی و درمانی جمعیت هلال‌احمر در کشور عراق و در اربعین ۱۴۰۲، افزود: بیمارستان حضرت امیر (ع) در شهر نجف اشرف، به زائران امام حسین (ع) در اربعین خدمات رایگان ارائه می‌دهند.

معاون درمان امداد و نجات سازمان امداد و نجات گفت: تلاش جمعیت هلال‌احمر است که برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران هیچ هزینه‌ای دریافت نشود، اما برای ارائه خدمات بهتر نیاز به تأمین بودجه‌ای از سمت دولت‌ها، استفاده از ظرفیت‌های خیران یا استفاده از پوشش بیمه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه بیمارستان امام علی (ع) در تمام روزهای سال، به ارائه خدمات می‌پردازد، خاطرنشان کرد: بیمارستان امام علی (ع) نه تنها در مراسم پیاده‌روی اربعین که در تمام روزهای سال، به ارائه خدمات می‌پردازد، با این تفاوت که در مراسم اربعین ۱۴۰۲، تعداد متخصصان و داوطلبان بیشتری حاضر خواهند بود و امسال برخلاف سال‌های گذشته در اربعین ۱۴۰۲، عمل جراحی هم انجام می‌شود.

کد خبر 675690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.