سنگ‌زنی؛ آیینی حسینی به بلندای یک قرن + فیلم

آیین‌های عزاداری در ماه‌های محرم و صفر در مناطق شهری و روستایی سمنان همه‌ساله از سوی عاشقان سرور و سالار شهیدان برگزار می‌شود و ریشه در فرهنگ دینی مردم‌ خطه کویری کشور دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محرم که می‌آید همه ایران شوق وصال یار را انتظار می‌کشد؛ مردمان این دیار از شمال تا جنوب کشور، غرب تا شرق و مرکز، با برگزاری آیین‌های عزاداری به استقبال ماه خون می‌روند و با برپایی مراسم ویژه عشق و ارادت خود را به اباعبدالله الحسین (ع) نشان می‌دهند.

مردمان استان سمنان نیز همه‌ساله در ایام محرم و روز شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش، همزمان با سایر هم‌میهنان با برگزاری آیین‌های سوگواری مختلف، عشق و ارادت خود را به آن حضرت نشان می‌دهند. مردم سمنان در دهه اول ماه محرم با حضور در مساجد و حسینیه‌ها و برگزاری آیین‌های ویژه، حماسه حسینی و مظلومیت اهل بیت را در باور خود به نمایش می‌گذارند.

یکی از این آیین‌های عزاداری، مراسم سنتی سنگ‌زنی یا سنج‌زنی است که با قدمت بیش از ۱۰۰ ساله در روستایی به نام «علاء» بر پا می‌شود که در ۹ کیلومتری جنوب شهر سمنان واقع شده است.

سنگ‌زنی؛ آیینی حسینی به بلندای یک قرن + فیلم

عظمت برگزاری آیین سوگواری در روستای علاء

علیرضا قربانی‌علایی، از میانداران این آیین سنتی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: روستای علاء طبق سنت هر ساله در روز ششم محرم‌الحرام میزبان خیل عظیم عزاداران حسینی از شهر سمنان و روستاهای اطراف است. ساکنان روستا در حرکتی خالصانه با نذورات فراوان و برپایی ایستگاه‌ها و مواکب از عزاداران سوگواری حضرت سیدالشهدا (ع) پذیرایی می‌کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: طبق سنت هر ساله در این روستا، ابتدا آئین تعزیه‌خوانی در ساعات اولیه صبح در میدان اصلی برگزار می‌شود و سپس دسته‌های سنگ‌زنی، طوق‌گردانی و زنجیرزنی حرکت خود را به سمت مسجد روستا آغاز می‌کنند، با وجود خیلی عظیم عاشقان ابی‌عبدالله (ع)، شکوه و حال و هوای خاصی بر این مراسم سنتی حاکم است.

ساکن روستای علاء تصریح می‌کند: مهم‌ترین آئینی که در این روز مورد توجه و اهمیت است، آیین سنتی سنگ‌زنی است که قدمتی بیش از یک قرن دارد و سال ۱۳۸۸ با شماره ۸۳ در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شد.

این پیرغلام حسینی تاکید می‌کند: فلسفه عزاداری به سبک سنگ‌زنی به این نحو است که زنان و مردان قوم بنی‌اسد هنگامی که پس از واقعه عاشورا به کربلا می‌رسند و پیکر شهیدان را می‌بینند، از غم مواجهه با این صحنه در مراسم سوگواری خود سنگ‌هایی را از زمین برمی‌دارند، به هم می‌کوبند و عزاداری می‌کنند.

سنگ‌زنی؛ آیینی حسینی به بلندای یک قرن + فیلم

وی تاکید می‌کند: این سنگ‌ها از جنس چوب و به اندازه دو کف دست ساخته شده است، عزاداران با حرکت یک ضرب و سه ضرب همزمان با صدای نوحه‌خوان کاروان عزاداری و با فریاد «حیدر علی»، «یا حسین» و «یا ابوالفضل» این سنگ‌های چوبی را همراه با ریتم در هر ضرب یک بار به حالت خم شده و یک بار با دوست دست در هوا و در پشت سر، به هم می‌کوبند.

قربانی اظهار می‌کند: حفظ و انتقال این آیین سنتی عزاداری و آیین‌های از این دست، ریشه در باورهای دینی و اعتقادات مردم دارند و باید توسط نسل جوان و نوجوان ما مورد توجه قرار گیرد؛ مسئولان مربوطه نیز باید در راستای حفظ و استمرار این سنت‌ها وظایف خود را به‌درستی انجام دهند تا شکوه و عظمت برگزاری این آیین‌های سنتی سوگواری، همواره فضای معنوی خاص خود را در ایام محرم حفظ کند.

آیین‌های سنتی عزاداری اباعبدالله نسل به نسل حفظ شود

رضا سلمانی از جوانان عزادار شرکت‌کننده در آیین سنتی سنگ‌زنی از حال و هوای این مراسم می‌گوید، وی ادامه می‌دهد: امروز در صف عزاداری، من و فرزندم در کنار پدرم در کاروان عزاداری حضور داشتیم؛ همه ساله به همراه خانواده، اقوام و بستگان در مراسم عزاداری سنگ یا سنج‌زنی شرکت می‌کنیم.

وی تاکید می‌کند: حضور دسته‌جمعی ما در این مراسم ضمن سوگواری به یاد مظلومیت و شهادت حضرت اباعبدالحسین (ع) و یاران با وفایشان، زنده نگاه داشتن این نوع آیین سنتی کهن عزاداری است که توسط پدربزرگ‌ها، اجداد و نیاکان ما مورد تاکید و توصیه بوده و نسل به نسل تا امروز و به فرزندان ما منتقل شده است.

سنگ‌زنی؛ آیینی حسینی به بلندای یک قرن + فیلم

این عزادار حسینی تصریح می‌کند: علاوه بر سکنه روستای علا، آن دسته از اهالی روستا که در شهر سمنان یا سایر شهرهای کشور سکونت دارند، در این ایام همراه با سایر سوگواران عاشق حضرت اباعبدالله حسین (ع) از شهرهای دیگر به روستای علا می‌آیند و با برپایی آیین‌های سنتی عزاداری با حضور خیل جمعیت سوگوار، جلوه و رنگ و بوی معنوی خاصی را به این منطقه می‌دهند.

سلمانی اضافه می‌کند: اهالی روستا مشتاقانه و خودجوش به استقبال خیلی عظیم جمعیت سوگوار می‌روند و در منازل برای پذیرایی از عزاداران باز است؛ مواکب و ایستگاه‌های صلواتی زیادی در مسیر قرار دارد و عوامل نیروی انتظامی و پلیس راهور در کنار خادم‌یاران حسینی، نظم و امنیت مراسم را تأمین می‌کنند.

وی تصریح می‌کند: آیین‌های سنتی عزاداری و سوگواری حضرت اباعبدالله حسین (ع) از جمله مراسم سنگ‌زنی روستای علا جزئی مهم از فرهنگ عاشورایی و حسینی و میراثی ماندگار در تاریخ بوده و در فهرست میراث معنوی کشور ثبت شده است.

سنگ‌زنی؛ آیینی حسینی به بلندای یک قرن + فیلم

این عزادار حسینی اظهار می‌کند: این مراسم باید در اذهان و قلوب نسل‌های آینده از طریق شیوه‌های مختلف جای بگیرد تا این آیین و میراث در آینده رونق همیشگی خود را همچون یک قرن گذشته داشته باشد؛ ما نیز به عنوان عزاداران امروزی تلاش می‌کنیم تا با شرکت دادن فرزندانمان در این آیین‌ها، در این راستا حرکت کنیم.

سنگ‌زنی؛ آیینی حسینی به بلندای یک قرن + فیلم

کد خبر 675640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.