گرما و خیزش گردوخاک مهمان آسمان اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از فعالیت خیزش گردوخاک، وزش باد، احتمال وقوع تندباد لحظه‌ای، کاهش دید و کیفیت هوا و افزایش دو درجه‌ای دمای هوا از امروز تا پایان هفته جاری در سراسر استان به ویژه مناطق شمالی خبر داد.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه تداوم الگوی گرم تابستانی تا اواخر هفته جاری همراه با افزایش دو درجه‌ای دما در سطح استان به ویژه مناطق شمال پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: کاهش کیفیت هوا و میدان دید، افزایش شاخص آلودگی هوا، وقوع تندباد گردو خاک در محورهای مواصلاتی هم‌مرز استان اصفهان، قم، یزد و خراسان جنوبی امروز و فردا از اثرات نفوذ سامانه گردو خاک است.

وی با بیان اینکه وقوع تندباد گردو خاک طی امروز و روز چهارشنبه در مناطق شمال استان به ویژه نقاط همجوار با استان قم، کاشان، آران و بیدگل، بادرود و نطنز همراه است، افزود: در روز پنجشنبه مناطق شرق استان، خوروبیابانک، چوپانان و اردستان و نقاط شمالی همجوار با استان قم با کاهش دید و کیفیت هوا، باد، گردوخاک و تندباد لحظه‌ای همراه خواهد بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ادامه داد: از روز گذشته در مناطق کاشان، آران و بیدگل، زواره، بادرود و نقاط هم‌مرز با استان قم، شاهد فعالیت کانون‌های گردوغبار بودیم که با توجه به وضعیت استقرار خیزش گردوخاک، وزش باد، کاهش دید، کیفیت هوا و افزایش دمای هوا تا پایان هفته جاری، توصیه‌های لازم برای پیشگیری و کنترل وضعیت گردوغبار پیش‌بینی شده است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات اجرایی مقابله با کانون‌های گردوغبار در محورهای مواصلاتی هم‌مرز استان اصفهان، قم، یزد و خراسان جنوبی، تصریح کرد: برای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی در این مناطق از سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی درخواست کردیم که نسبت به کنترل پروژه‌های فرسایش بادی در مناطق همجوار با استان اصفهان اقدامات لازم اجرا شود.

شیشه‌فروش درباره شکل‌گیری و اجرای به موقع طرح‌های بیابان‌زدایی در استان اصفهان با تأمین اعتبارات لازم توسط سازمان منابع طبیعی کشور، گفت: از سال‌های گذشته مطالعات ۱۵۰ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی و کانون‌های گردوغبار اولویت‌دار استان انجام شده است که اکنون برای اجرای طرح‌های نهال‌کاری، ایجاد بادشکن زنده و غیرزنده، تله‌رسوب‌گیر، مدیریت روان‌آب‌ها و پروژه‌های آبخیزداری نیازمند اعتبار هستیم.

وی اظهار کرد: ضرورت احیای رودخانه زاینده‌رود و تأمین حقابه‌های تالاب گاوخونی توسط وزارت نیرو که محاسبه شده است نیاز حداقلی برای نجات بخشی از تالاب ۱۷۶ میلیون مترمکعب در سال است و اجرا و تکمیل طرح‌های تأمین آب استان، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و جلوگیری از بارگذاری‌های جدید در بالادست حوضه آبریز زاینده‌رود از نیازها و مطالبات استان از وزارت نیرو برای کنترل شرایط گردوخاک است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: تأمین اعتبار برای اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی و کنترل کویر با انجام نهال‌کاری، طرح‌های آبخیزداری و حفاظت مناطق شهری و روستایی در برابر گردوخاک که سالانه بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت به استان وارد می‌کند، توسط سازمان منابع طبیعی نیز از نیازهای استان اصفهان است.

وی تصریح کرد: ممنوعیت هر اقدام که منجر به انتشار گردوخاک و آلودگی هوا شود از جمله فعالیت‌های معدنی خاک‌برداری، آتش زدن بقایای گیاهی در مزارع و فضاهای سبز، کنترل آلودگی‌های ناشی از خودروها و صنایع با اعمال محدودیت برای فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده در شرایط اضطرار با پیگیری و نظارت اداره محیط زیست استان اجرای می‌شود.

شیشه‌فروش ادامه داد: توصیه به رعایت الزامات بهداشتی و سلامت به ویژه برای گروه‌های حساس بیماران کودکان به منظور استفاده از ماسک، عدم حضور و ورزش در فضای الزامی است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر رخداد حوادث با وقوع خیزش گردوخاک، کاهش دید و کیفیت هوا در جاده‌های مواصلاتی استان، گفت: با توجه به اطلاع‌رسانی مدیریت بحران و توصیه‌های ایمنی به موقع پلیس راهور تاکنون هیچ‌گونه حوادثی ناشی از فعالیت‌های کانون‌های گردوغبار در جاده‌های استان ثبت و گزارش نشده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: خشک شدن بستر رودخانه زاینده‌رود کانون‌های نقطه‌ای گردوغبار را تشدید می‌کند که با وزش باد و تندبادهای لحظه‌ای منجر به خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و ناسالم می‌شود، لذا احیای زاینده‌رود در مسائل خشکسالی‌، فرونشست زمین و کنترل تشدید کانون‌های گردوغبار بسیار تأثیرگذار است.

کد خبر 675616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.