اولویت‌بخشی به شهروندان در جابه‌جایی‌های شهری + نمونه‌های موفق

شهرهای استانبول و ازمیر، به عنوان دو شهر موفق به دلیل اولویت قرار دادن مردم در جابه‌جایی شهری، شناخته می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در سیستم حمل‌ونقل شهری، آنچه اهمیت دارد، سرعت حرکت وسایل نقلیه نیست، بلکه سهولت و دسترسی آسان به سیستم حمل‌ونقل است. از این‌رو، از شهرهای استانبول و ازمیر، به عنوان دو شهر موفق به دلیل اولویت قرار دادن مردم در جابه‌جایی شهری، یاد می‌شود.

برای دهه‌های متمادی، ملاک حمل‌ونقل شهری بر اساس سرعت وسایل نقلیه تعیین می‌شود. به عبارتی، سیاست‌های حمل‌ونقل بر این اساس است که افزایش سرعت وسایل نقلیه و در نتیجه صرفه‌جویی در زمان مردم در اولویت قرار دارد. در حالی که ممکن است این رویکرد در شرایطی منطقی به نظر برسد، اما در حقیقت معیار مناسبی برای تعیین کیفیت حمل‌ونقل شهری نیست.

باید توجه داشت آنچه در این رابطه اهمیت دارد، تنها سرعت نیست بلکه دسترسی آسان برای شهروندان است، خواه برای رفتن به محل کار، مدرسه و خرید باشد خواه برای رفتن به مکانی جهت تفریح و فراغت؛ از این‌رو، برای مسئله جابه‌جایی شهری باید فاکتورهای مهمی از جمله عوامل محیطی، اجتماعی-اقتصادی، جنسیت و فرهنگ را در نظر گرفت.

در سیستم حمل‌ونقل پایدار ترکیه، دو شهر استانبول و ازمیر در ارائه کمک‌های مالی و دسترسی به سیستم حمل‌ونقل همچنین جابه‌جایی بهتر شهروندان نقش بسیار مهمی دارند. در واقع، می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت این شهرها در اولویت قرار دادن مردم در جابه‌جایی شهری است.

استانبول: اهمیت دادن به امنیت زنان و ارتقا بخشیدن دسترسی آن‌ها به حمل‌ونقل عمومی

اهمیت مسئله جنسیت را در مسئله حمل‌ونقل و جابه‌جایی شهری نباید نادیده گرفت. با وجود اهمیت این موضوع، داده‌ها و اطلاعات در زمینه رفتار سفر، سفرهای کوتاه، نیازها و دغدغه‌ها، بر اساس موضوع جنسیت جمع‌آوری و تجزیه تحلیل نمی‌شود. چه بسا تحقیقات نشان می‌دهد که سیستم حمل‌ونقل شهری بیشتر در جهت رفع خواسته‌ها و نیازهای مردها طراحی شده است تا زنان، از این‌رو، به‌منظور دست یافتن به راه‌حل‌ها و تساوی جنسیتی در امور حمل‌ونقل، اهمیت دادن به این مسئله در برنامه‌ریزی، طراحی، اجرا، نظارت و ارزیابی شهری امری ضروری است.

در استانبول، پروژه‌ای با عنوان "HEEL SUTN" روی توسعه شهری و با روش‌های مشارکتی، برای بهبود دسترسی زنان به حمل‌ونقل عمومیِ ایمن‌تر و راحت‌تر تمرکز کرده است. با توجه به اینکه در این محله زنان در دسترسی به اتوبوس‌ها و ایستگاه‌های مترو با مشکلات امنیتی مواجه هستند، در این مطالعه، محله Gülsuyu توسط شهرداری به‌عنوان یک منطقه محروم مطالعاتی پیشنهاد شده است.

اولویت‌بخشی به شهروندان در جابه‌جایی‌های شهری + نمونه‌های موفق

سه فعالیت اصلی در چارچوب این پروژه سازماندهی شد و ابتدا، کارگاهی را با شعار «خیابان‌هایی متعلق به ما» برای افرادی که در این محله زندگی و کار می‌کنند برگزار کردند تا مشکلات فضایی را روی یک مدل شناسایی کنند. در این کارگاه، افراد شرکت‌کننده مطرح کردند که خیابان‌های تاریک و متروک باعث می‌شود بسیاری از زنان از پیاده‌روی در شب اجتناب کنند، یا به دلیل ماشین‌هایی که در پیاده‌رو پارک کرده‌اند، والدینی که کالسکه دارند، نمی‌توانند از پیاده‌رو استفاده کنند، همچنین آن‌ها گفتند که رمپ‌های کمی برای انتقال ایمن از گذرگاه‌های جاده‌ای به پیاده‌رو وجود دارد و وسایل نقلیه با سرعت بالا حرکت می‌کنند.

رویداد دوم یک ماراتن طراحی بود. دانشجویانی که در زمینه‌های طراحی، هنرهای تجسمی، معماری، برنامه‌ریزی و علوم اجتماعی تحصیل می‌کردند، راه‌حل‌هایی را برای مشکلات شناسایی شده در کارگاه پیشنهاد می‌دادند. در این رویداد، چهل و پنج شرکت کننده به هشت گروه تقسیم شدند و به همراه ذین‌فعان پروژه و مشاوران متخصص، بر اجرای راه‌حل‌ها کار کردند.

در نهایت در مرحله اجرا، این پیشنهادها به یک برنامه عملیاتی واحد تبدیل شد؛ با رنگ‌آمیزی آسفالت در امتداد پیاده‌رو، فضای بیشتری در اختیار عابران پیاده قرار گرفت، نیمکت‌هایی برای استراحت و نشستن در مسیر تعبیه شد، نقاط کلیدی همچنان سبز شدند تا مسیر پیاده‌روی، دلپذیرتر و ایمن‌تر شود، همچنین دیوار بازی برای کودکان نصب شد.

در نتیجه اعمال تغییرات موقت و اقدامات انجام شده، بازخوردها حاکی از آن است که آن منطقه محروم به منطقه‌ای امن‌تر، در دسترس‌تر و لذت‌بخش‌تر به‌ویژه برای زنان و کودکان تبدیل شده است. در نتیجه رضایتمندی شهروندان، شهرداری مال‌تپه، با مشارکت شهرداری کلان‌شهر استانبول، اقداماتی را برای دائمی کردن این تغییرات آغاز کرده است.

شهر ازمیر: خلاقیت در به‌کارگیری سرویس پیک دوچرخه و تأثیر آن در ترویج کسب‌وکارهای محلی

تحویل مرسوله‌های شهری نادرست منجر به ایجاد مشکلاتی از جمله افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای، آلودگی هوا، ایمنی ضعیف جاده‌ها، تجمع جمعیت و نیز ایجاد بی‌نظمی می‌شود. هرگونه اقدام مؤثری برای مدیریت تحویل می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر زندگی شهری، از جمله کمک به کسب‌وکارهای محلی داشته باشد.

در شهر ازمیر، یک شبکه ارسال محصولات توسط پیک دوچرخه، متعلق به پروژه SUTN تشکیل شده است. بر اساس این پروژه و در اقدامی خلاقانه، این پیک تولیدکنندگان محصولات غذایی محلی را تشویق می‌کند تا توسط پیک دوچرخه به مشتریان تحویل دهند.

ابتدا، مجریان این طرح که شامل NGO Türetim Ekonomisi Derneği (انجمن اقتصاد پیشرو) و شهرداری ازمیر هستند، با ایجاد یک تیم ۲۲ نفره، با افرادی که دوچرخه داشتند و علاقه‌مند به کسب درآمد، بودند ارتباط برقرار کردند، سپس تیم تشکیل شده در مورد مزایای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی پیک دوچرخه همچنین رعایت نکات ایمنی آموزش دیدند.

اولویت‌بخشی به شهروندان در جابه‌جایی‌های شهری + نمونه‌های موفق

در نهایت، بررسی و ارزیابی نهایی در مورد مشکلات احتمالی پیک دوچرخه در شهر و اجرایی شدن وضعیت ایده‌آل آن انجام شد و یک راهنمای درخواست پیک دوچرخه برای شهروندان و مقامات محلی فراهم شد.

پس از اعطای کمک مالی به سرویس پیک دوچرخه، این پروژه تحت حمایت یک شرکت اجتماعی درآمد و با ایجاد یک مدل کسب‌وکار و طراحی مدل نمونه اولیه دوچرخه، گام‌های بعدی برای ادامه این پروژه ادامه پیدا کرد.

کد خبر 675589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.