واردات ۵ هزار تن گوشت قرمز / کاهش قیمت گوشت

رئیس شورای تامین دام کشور گفت: در طی روزهای آینده قرار است نزدیک به ۵۰۰ تن گوشت از انبار گوشت وارد شود و در سطح گسترده نیز قرار است پنج هزار تن گوشت منجمد، گوشت لاشه، گوشت گوساله و گوشت گاو به کشور وارد شود؛ این حجم واردات گوشت به‌طور قطع می‌تواند تأثیرات قیمت گسترده‌ای داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با فرارسیدن ماه محرم و افزایش تقاضا در این ماه چند روزی است بازار گوشت قرمز با مشکل روبه‌رو شده است. این کمبود به همین ماه بسنده نمی‌شود و علت آن را باید در سیاست‌های اتخاذ شده طی چند سال اخیر جویا شد. عواملی مانند کشتار دام‌های مولد و نبود جایگزینی به‌موقع، زمینه را برای کمبود عرضه در بازار ایجاد کرده است. در واقع این کمبودها باعث شده است تا در بازار گوشت قرمز شاهد ثبات قیمت نباشیم.

علاوه بر این، شناسایی یک مورد ابتلا به جنون گاوی در برزیل باعث شد تا واردات گوشت از برزیل در اسفندماه سال گذشته متوقف شود و به نظر می‌رسد این موضوع توانسته است به کمبودهای فعلی بازار گوشت دامن بزند.

در نیمه دوم تیرماه امسال بود که واردات گوشت قرمز دوباره قوت گرفت. با توجه به هم‌زمانی مناسبت‌هایی مانند سفرهای تابستانی و همچنین ایام محرم، تأمین ارز و افزایش حجم واردات در دستور کار فوری وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی قرار گرفت.

سالانه حدود یک میلیون تن گوشت قرمز در کشور مصرف شده که بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن آن از کشورهایی مانند برزیل و آفریقا وارد می‌شود. بر این اساس واردات روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن گوشت قرمز به منظور تنظیم بازار این محصول، از سر گرفته شده است.

بازار گوشت به ثبات قیمت می‌رسد

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: به میزان نیاز کشور گوشت قابل توجهی در بازار موجود است اما مشکلی که وجود دارد این است که قیمت‌ها در این بازار بی‌ثبات شده است.

وی افزود: سعی شده است تا با واردات همچنین تأمین تقاضا از داخل کشور، بازار گوشت قرمز به لحاظ قیمتی تنظیم شود.

پوریان با بیان اینکه گوشت به مقدار زیادی در بازار موجود است، گفت: واردات گوشت گوساله، گوسفند و گوشت منجمد به خوبی در حال انجام است و طی روزهای آینده شاهد ثبات قیمت در بازار گوشت قرمز خواهیم بود.

رئیس شورای تأمین دام کشور تاکید کرد: واردات گوشت در روزهای قبل نیز انجام می‌شده است اما در شرایط فعلی، بازار از ثبات قیمت خارج شده و هرکدام از فروشندگان گوشت به‌طور خودخواسته قیمت‌ها را تغییر می‌دهند. علاوه بر این باید این موضوع را در نظر گرفت که بازار تابع عواملی مانند تورم است و این تورم در بسیاری از کالاها به ویژه در بازار مواد غذایی وارد شده است.

وی خاطرنشان کرد: طی روزهای آینده قرار است نزدیک به ۵۰۰ تن گوشت از انبار گوشت وارد شود و در سطح گسترده نیز قرار است پنج هزار تن گوشت منجمد، گوشت لاشه، گوشت گوساله و گوشت گاو به کشور وارد شود؛ این حجم واردات گوشت به‌طور قطع می‌تواند تأثیرات قیمت گسترده‌ای داشته باشد.

کد خبر 675343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.