راهکار جدید بروکسل برای مقابله با پسماندهای غذایی

بروکسل بلژیک صاحبان سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی را ملزم کرده است در راستای اتخاذ تدبیری در مورد رویکرد تولید بیش‌ازحد در اروپا، مواد باقی‌مانده در مغازه‌ها را هنگام نزدیک شدن به تاریخ انقضا به مردم اهدا کند تا مانع از افزایش پسماندهای غذایی و هدررفت منابع بشود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تاخت‌وتاز تورم در اروپا امنیت غذایی شهرهای سراسر آن را حتی در جوامع ثروتمند و صنعتی اتحادیه اروپا با خطر مواجه کرده است. دولت‌های شهری سراسر اروپا به اتخاذ راهکارهای گوناگون برای مقابله با این موضوع اقدام کرده‌اند. در این میان دولت بروکسل، پایتخت بلژیک، تصمیم دارد از ابتدای سال ۲۰۲۴ سوپرمارکت‌های بزرگ را به اهدای مواد غذایی فروخته نشده خود در زمان نزدیک شدن به تاریخ انقضای محصولات یا فروش آن‌ها با قیمت‌های بسیار پایین ملزم کند. این قانون جدید مختص فروشگاه‌های خرده‌فروشی مواد غذایی با مساحت بیش از هزار متر مربع است و بیش از ۱۰۰ سوپرمارکت شهر را در بر می‌گیرد.

بروکسل در حال حاضر با فقدان تطابق نوسان میان عرضه و تقاضا در بخش مواد غذایی مواجه است. برای مقابله با این مشکل سه راهکار وجود دارد که شامل اهدای مواد غذایی به خیریه‌ها، فروش آن‌ها با قیمت‌های پایین یا دور ریختن مواد غذایی پس از منقضی شدن می‌شود. تمام این راهکارهای نشان‌دهنده وجود ناکارآمدی و شکاف در تعادل مصرف-پسماند شهری بروکسل است.

الزام اهدای موادغذایی فروخته‌نشده در بلژیک

علاوه بر این هر یک از سوپرمارکت‌های بروکسل هم‌اکنون نیز ماهانه کمی بیش از یک تن غذای قابل استفاده اما نزدیک به زمان انقضای خود را اهدا می‌کند، با این وجود و به‌رغم وجود ۷۰ هزار نفر ساکن متکی به کمک‌های غذایی در بروکسل هنوز هم شهر شاهد دورریز چندین تن مواد غذایی پس از منقضی شدن است. به این ترتیب مقامات شهری تصمیم دارند از سال ۲۰۲۴ به بعد، یک چارچوب قانونی بین سوپرمارکت‌ها و سازمان‌های ذی‌نفع ایجاد کنند تا علاوه بر پیشگیری از اتلاف مواد غذایی و انرژی صرف‌شده برای تولید آن‌ها، ارائه کمک‌های مالی نیز تسهیل شود.

برنامه دولت منطقه‌ای بروکسل استانداردسازی وضعیت فعلی برای ایجاد یک مدل عملی است که باعث کاهش ضایعات و بهبود تخصیص منابع غذایی در بین ساکنان شهر شود. پایتخت بلژیک همچنین با هدف تسهیل فعالیت‌های لجستیکی برای جمع‌آوری کالاهای فروخته‌نشده برای اهدا، سعی در ارائه سیستمی دارد که برای همه بخش‌های درگیر یعنی سوپرمارکت‌ها، خیریه‌ها و عموم مردم حاوی مزایا باشد.

کد خبر 675291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.