ضرورت همگرایی کشورهای مسلمان در مقابل جریان اسلام‌ستیزی

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: تعداد کشورهای اسلامی زیادی است اما هیچ‌وقت در یک قالب هماهنگ و منسجم نتوانسته‌اند با همگرایی، برای دفاع از مقدساتشان اقدام منسجمی انجام دهند و تاثیرگذار باشند.

محمدصادق کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، پیرامون ادامه هتک حرمت به مقدسات اسلامی در اروپا اظهار کرد: مدت‌های طولانی است که کارشناسان مسائل اروپا به این نکته رسیده‌اند که جریان قدرتمندی در حوزه رسانه و سیاست در قاره اروپا و آمریکای شمالی به دنبال ترویج اسلام‌هراسی و در ادامه اسلام‌ستیزی است.

به گفته وی، این جریان قدرتمند اجماع بزرگی در بین احزاب و سیاست‌مداران اروپایی و آمریکایی دارد و به یک تفکر قالب تبدیل شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: در دورانی غرب، شوروی سابق و بلوک شرق را با همین نگرش و تفکر به عنوان دشمن و غیرخود می‌دانست و بر این اساس هویت غربی و اروپایی را تعریف می‌کرد.

وی ادامه داد: در دوران کنونی همان کانون‌های قدرت در حوزه سیاست و رسانه تصمیم گرفته‌اند اسلام و مسلمانان را به عنوان دشمن معرفی کنند و حول دشمنی با اسلام یک هم‌افزایی بین کشورها و جوامع غربی ایجاد کنند.

کوشکی با بیان اینکه این تصمیم سیاسی واقعیت بیرونی در اروپا است، اظهار کرد: سال‌های سال است مسلمانان مقیم و مهاجر در قاره اروپا زندگی می‌کنند. روند گرایش به اسلام در قاره اروپا روند افزایشی است اما مسلمانان هیچ زمانی در اروپا عامل مشکل و ناامنی نبوده‌اند و همچون پیروان دیگر ادیان، شهروندان معمولی هستند.

وی با اشاره به وجود گرایش‌های وهابی و تکفیری که در چند سال اخیر و با حمایت برخی کشورهای عربی و غربی رشد کردند، ادامه داد: همین تعداد کم از کشورها این بهانه را به دست کانون‌های اسلام‌ستیز و اسلام‌هراس دادند تا همه مسلمانان اروپایی را معادل ترور و تروریسم قرار دهند.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: این زمینه اقدامات خصمانه از سوی مجموعه‌های کوچک دارای گرایش‌های تکفیری در اروپا ایجاد شده است. اما اینکه بخشی از افرادی که خودشان را مسلمان می‌نامند معادل همه مسلمانان تعریف شوند و بیش از ۱.۵ میلیارد مسلمان به عنوان دشمن و تروریست معرفی می‌شوند، یک تصمیم سیاسی هدفدار است.

ضرورت همگرایی کشورهای مسلمان در مقابل جریان اسلام‌ ستیزی

وی تصریح کرد: امروز نزدیک به دو دهه است که توهین به مقدسات اسلامی جریان دارد و هر روز در یک قالب خودش را نشان می‌دهد. روزی در انگلستان، روزی در فرانسه و روزی دیگر در سوئد و دانمارک، بنابراین این مسئله تصمیمی است که در سال‌های نخست با اسلام‌هراسی آغاز شد و امروز با اسلام‌ستیزی دنبال می‌شود.

کوشکی خاطرنشان کرد: متأسفانه هیچ هماهنگی همه‌جانبه‌ای در رابطه با کشورهای مسلمان‌نشین در مواجهه با این اقدامات خصمانه نداریم. چون همگرایی بین مسلمانان وجود ندارد اروپایی‌ها این مسیر را برای خودشان باز می‌بینند و به تداوم انجام این رفتارها ادامه می‌دهند.

وی اظهار کرد: تعداد کشورهای اسلامی زیادی است اما هیچ‌وقت در یک قالب هماهنگ و منسجم نتوانسته‌اند با همگرایی، برای دفاع از مقدساتشان اقدام منسجمی انجام دهند و تأثیرگذار باشند.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: اعتراضات زیادی در کشورها از طرف مسلمانان نسبت به هتک حرمت به قرآن شاهد هستیم اما این موارد قدرت بازدارندگی چندانی در برابر اروپایی‌ها ندارد. اگر کشورهای اسلامی به همگرایی در دفاع از مقدسات برسند، قطع به یقین در این بازدارندگی هم موفق خواهند شد.

کد خبر 674969

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.