همه چیز درباره آیین گهواره‌ بندی+ تاریخچه و جزییات کامل

رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان با بیان اینکه سنت گهواره‌بندی یکی از آیین‌های سنتی ایرانیان است، گفت: در این آیین گهواره‌ای را به نیت گهواره حضرت علی اصغر (ع)، با پارچه سبز و سفید و با عروسک‌هایی که نماد آن حضرت بوده تزئین می‌کنند و به عزاداری مشغول می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عزاداری محرم با فرهنگ و آداب شهرهای مختلف درهم‌آمیخته شده و هر یک از مناطق کشورمان هم سبک و سیاق خود را در عزاداری و برپایی مراسم سوگواری دارند.

از سوی دیگر در بسیاری از سنت‌های عزاداری شهرهای مختلف، شباهت‌های فراوانی وجود دارد و برپایی دسته‌های عزاداری، تعزیه، گرداندن علم، چاووشی‌خوانی و نخل و تهیه غذای نذری از جمله مراسمی است که در شهرهای کشور برپا می‌شود. گاهی این سنت‌ها به‌اندازه‌ای جالب توجه‌اند که مردم را نه‌تنها از سراسر کشور بلکه از کشورهای دیگر به تماشا دعوت می‌کنند.

ایمنا در سلسله مطالبی تا پایان دهه اول محرم در گفت‌وگو با صاحب‌نظران حوزه آئینی کشور به بررسی آئین‌های ماه محرم و صفر می‌پردازد.

منصور قربانی، رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: محرم از طولانی‌ترین آئین‌های بشری در طول تاریخ است و مردمان شیعه و باورمند در همه کشورهای شیعه‌نشین از اول محرم تا روز اربعین شهادت امام حسین (ع) عزاداری‌های مخصوص به همراه آئین‌های تأثیر گذاری انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه سنت گهواره‌بندی یکی از آئین‌های سنتی ایرانیان بوده است، افزود: در این آئین گهواره‌ای را به نیت گهواره حضرت علی اصغر (ع)، با پارچه سبز و سفید و با عروسک‌هایی که نماد آن حضرت بوده و یا کودک شش ماهه تزئین کرده و در همان خانه‌ای که گهواره‌بندی شده زنان به همراه کودکان خود به عزاداری مشغول می‌شوند و هر شخصی که نذری داشته دخیلی به آن گهواره می‌بسته است.

رئیس مرکز تخصصی هنرهای ملی و آئینی شهرداری اصفهان تصریح کرد: این رسم در نقاط مختلف کشورمان از جمله همچنان مورد استفاده قرارمی‌گیرد به‌طوری که خانواده‌هایی که فرزند بیمار دارند، کودک را به نیت شفا، درون این گهواره می‌خوابانند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین بانوانی که در انتظار فرزندی هستند، به نیت بارور شدن برای این گهواره نذر می‌کنند و بر گهواره دخیل می‌بندد تا نذرشان ادا شود.

کد خبر 674730

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.