ضرورت پرهیز از مصرف فست فودها و ادویه‌های تند در فصل تابستان

متخصص طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به اینکه غذا و نوشیدنی‌ها در فصول مختلف بر اساس مزاج فصل تنظیم می‌شود، گفت: در فصل تابستان از مصرف ادویه‌های تند و خوراکی‌های فلفل‌دار، فست فودها، سس، خوراکی‌های مغازه‌ای و شیرینی‌های مغازه‌ای پرهیز شود.

زکریا روحانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه گرمازدگی عارضه‌ای است که آمار بالایی از مراجعه‌کنندگان به اورژانس‌ها در فصل گرما را در بر می‌گیرد، اظهار کرد: به علت آگاهی نداشتن از شرایط مواجهه با گرمای هوا، هنگام تشنگی چند مرتبه آب یخ مصرف می‌شود و بسیاری از افراد به واسطه این مدل بدرفتاری‌های تابستانی، دچار سردی معده، ضعف معده و سو هاضمه می‌شوند.

وی با بیان اینکه برای بیرون رفتن از خانه افراد باید از لباس گشاد با رنگ روشن استفاده کند، افزود: آب را همراه با عرق بیدمشک، عرق کاسنی، تخم شربتی یا خاکشیر بر اساس علایق خود مصرف کنند.

متخصص طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به اینکه غذا و نوشیدنی‌ها در فصول مختلف بر اساس مزاج فصل تنظیم می‌شود، تصریح کرد: در فصل تابستان از مصرف ادویه‌های تند و خوراکی‌های فلفل‌دار، فست فودها، سس، خوراکی‌های مغازه‌ای و شیرینی‌های مغازه‌ای پرهیز شود.

وی با بیان اینکه در صورت مشاهده علائم خفیف گرمازدگی می‌توان از برخی راهکارها یا درمان‌های سنتی استفاده کرد، ادامه داد: مصرف هندوانه می‌تواند به تأمین آب از دست رفته کمک کند، در عین حال ادرارآور است، به ویژه بخش‌های سفیدتر نزدیک به پوست هندوانه که با افزایش ادرار به دفع مواد زائد و حرارت از بدن کمک می‌کند؛ علاوه‌بر مصرف هندوانه نوشیدن آب زیاد یا آب میوه، یا آب‌های حاوی املاح (مانند نمک‌های پتاسیم، سدیم، کلر) می‌تواند به برقراری تعادل در بدن کمک کند.

روحانی گفت: مصرف ماش به عنوان یک ادرارآور خفیف در طب سنتی شناخته می‌شود، در طب سنتی برای این منظور دانه‌های خشک ماش را در آب جوش خیسانده و سپس آب آن را مصرف می‌کنند، همچنین مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت در تابستان همراه با گرمای هوا و تعرق بالا، سبب از دست رفتن آب بدن و املاح می‌شود؛ همچنین برای تأمین الکترولیت می‌توان مقدار کمی سرکه سیب را در آب ریخته و نوشید.

وی اضافه کرد: در صورت بروز آفتاب سوختگی می‌توان از ترکیب روغن چای، روغن زیتون و روغن نارگیل استفاده کرد، این روغن‌ها ضمن تسکین درد، از بروز تاول جلوگیری کرده و حتی به لایه‌برداری پوست کمک می‌کنند.

کد خبر 674653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.