ضرورت توجه به استفاده از مواد غذایی مورد تایید و ایمن در هیئت‌های عزاداری

مدیرگروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: استفاده از موادغذایی مورد تأیید، ایمن و مطمئن در هیئت‌های عزاداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ همچنین گوشت، برنج، حبوبات و به صورت کلی مواد اولیه توسط بازرسان بهداشت و درمان کنترل می‌شود.

سیدمهدی میرجهانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تدابیر بهداشتی اندیشیده شده برای هیئت‌های مذهبی در ایام محرم اظهار کرد: با توجه به ابلاغیه مرکز سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اقداماتی که در راستای کنترل شرایط بهداشتی هیئت‌های عزاداری و شرایطی که اکنون در گرمای هوا طرح است، طی ۱۰ روز گذشته بازرسان بهداشتی، آموزش‌های لازم را در اختیار هیئت‌های مذهبی قرار دادند.

وی افزود: محور اقدامات مباحث ایمنی و سلامت افراد در هیئت‌های عزاداری و آب و مواد غذایی مورد استفاده در این هیئت‌ها است، چراکه با توجه به گرمای هوا رعایت این نکات از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مدیرگروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان تصریح کرد: رعایت نکردن بهداشت مواد غذایی در گرمای هوا، منجر به بروز بیماری‌های گوارشی می‌شود، از این‌رو آموزش‌های لازم به هیئت‌های مذهبی و عزاداران داده شد؛ همچنین شبکه‌های بهداشت و درمان به استفاده از ظروف مورد تأیید و یک‌بار مصرف به هیئت‌های عزاداری تاکید کردند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هیئت‌های مذهبی طی روزهای گذشته برای استقبال از محرم آماده شدند، بازرسان بهداشت و درمان بحث نظارت و پایش این هیئت‌ها در شهر اصفهان و شهرهای مختلف استان را در دستور کار قرار دادند؛ این در حالی است که نظارت‌های کامل در راستای کنترل مواد غذایی و وضعیت آب آشامیدنی و مسائل ایمنی بوده است.

میرجهانیان با اشاره به توصیه‌های بهداشتی به هیئت‌های عزاداری در ایام محرم گفت: با توجه به شرایط گرمای هوا و بیماری‌های گوارشی و تنفسی، تهویه اماکن برگزاری هیئت‌های مذهبی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده که توصیه‌های لازم در این راستا انجام شده است.

وی اضافه کرد: استفاده از مواد غذایی مورد تأیید، ایمن و مطمئن در هیئت‌های عزاداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ همچنین گوشت، برنج، حبوبات و به صورت کلی مواد اولیه هیئت‌های مذهبی توسط بازرسان بهداشت و درمان کنترل می‌شود و در راستای نگهداری از این مواد در ایام عزاداری محرم به هیئت‌ها آموزش داده شده است.

مدیرگروه بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان اظهار کرد: در راستای نگهداری از مواد غذایی پخته شده به هیئت‌ها آموزش‌های لازم داده شده، زیرا ممکن است در مواردی نذورات بسته‌بندی شود و مدتی از توزیع آن بگذرد.

وی با بیان اینکه از آن جایی که ممکن است منابع یا ظروف آب در هیئت‌های مذهبی مشترک باشد، توصیه‌های کامل به هیئت‌ها انجام شده است، گفت: با توجه به اینکه طی هفته گذشته برخی هیئت‌های عزاداری در اصفهان، خمینی‌شهر، نجف‌آباد، فلاورجان، مبارکه و لنجان به پیشواز محرم رفتند و مراسمی داشتند، مسئولان بهداشت و درمان شهرستان‌ها اقدامات و توصیه‌های بهداشتی لازم را ارائه دادند و گزارشی از وضعیت این هیئت‌ها را به مرکز استان ارسال کردند.

میرجهانیان با اشاره به نذری دادن و قربانی کردن در ایام عزاداری محرم در شرایط شیوع تب کریمه کنگو ادامه داد: در این راستا برخورد قانونی را شاهد نبودیم، اما در مورد نذورات توسط حوزه بهداشت و درمان استان و سازمان دامپزشکی به هیئت‌های مذهبی توصیه‌های لازم را کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: امسال مواردی از تب کریمه کنگو مشاهده شده است و در راستای ذبح دام و کشتار دام‌های غیرمجاز توسط سازمان دامپزشکی هشدارهای لازم داده شده است، همچنین بهداشت و درمان نیز نظارت‌ها و آموزش‌های لازم را انجام می‌دهد تا در هیئت‌ها از گوشت‌هایی که در کشتارگاه‌های مجاز ذبح شده است، استفاده کنند؛ همچنین در این راستا اخطارهای لازم به برخی اماکن و هیئت‌ها داده شده اما نیاز به پلمب و موارد خاص نبوده است.

کد خبر 674561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.