ارتقای جایگاه زنان و خانواده/ حمایت از ۴ میلیون زن سرپرست خانوار

ارتقای جایگاه زنان و خانواده، چهارمیلیون زن سرپرست خانوار نیازمند حمایت، توسعه در ایران با پیشران زنانه، آغاز پایش توانمندی اجتماعی و اقتصادی زنان سرپرست خانوار، هم‌افزایی کشورهای اسلامی در مقابله با الگوهای انحرافی را در بسته خبری زنان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انسیه خزعلی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده اظهار کرد: بر اساس آخرین آمارها از شش میلیون زن سرپرست خانوار در کشور نزدیک به چهار میلیون نفر نیاز به حمایت دارند. کمک به زنان نیازمند حمایت در کشور تنها حمایت مالی نیست و شمار زیادی از این زنان در بخش‌های حقوقی و مشاوره‌ای نیاز به کمک دارند.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تنها در حوزه‌های کارآفرینی و حمایت‌های مالی نیست، بلکه نیاز به حمایت در همه زمینه‌ها دارند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید به اجرای کسب و کار پایدار خانواده محور تصریح کرد: بر اساس قراردادی که با بانوان کارآفرین منعقد کردیم، با تحت پوشش قرار دادن زنان سرپرست خانوار به زنان کارآفرین تسهیلات می‌پردازیم تا به این زنان آموزش دهند، مواد اولیه در اختیارشان قرار دهند و بازار فروش تولیدات آنان را تضمین کنند.

وی خاطرنشان کرد: صندوق زنان سرپرست خانوار در زیرمجموعه صندوق تعاون تشکیل شده است و در ستاد ملی زن و خانواده مصوب کردیم زنانی که برای دریافت تسهیلات ضامن ندارند، خود دولت ضامن آنها باشد و با کمک بانک رفاه ۶۰ میلیارد تومان تودیع در این صندوق انجام دادیم.

ارتقای جایگاه زنان و خانواده با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی

کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی از ارتقا شورای زنان خبر داد و اظهار کرد: بحث ساختار شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده به عنوان یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان دستور اول مطرح شد و پس از بحث مفصل اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، ارتقای شورای زنان با حمایت ویژه رئیس جمهور به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه مصوبه جلسه ۸۸۴ شورای عالی انقلاب فرهنگی عیدی رئیس جمهور و شورای عالی انقلاب فرهنگی به زنان و خانواده بود، ادامه داد: اعضای شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده از حمایت‌هایی که مقام معظم رهبری در سال‌های متوالی نسبت به جایگاه و ساختار ویژه برای خانواده و زنان داشتند تشکر می‌کنند زیرا این حمایت‌ها منجر به ارتقای شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده در شورای عالی انقلاب فرهنگی شد.

آغاز پایش توانمندی اجتماعی و اقتصادی زنان سرپرست خانوار

نرجس خاتون اسعدی، مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و بانوان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به بهره‌مندی ۲۷۶ هزار بانوی سرپرست خانوار از خدمات بهزیستی از آغاز طرح پایش وضعیت توانمندی خانوارهای تحت پوشش خبر داد و گفت: این پایش بر اساس پرسش‌نامه استاندارد، وضعیت توانمندی هر خانوار را در ابعاد روانی، اجتماعی و اقتصادی مشخص و نتایج آن مبنای برنامه‌ریزی‌ها و مداخلات تخصصی خواهد بود.

وی اضافه کرد: با استفاده از نتایج پایش وضعیت توانمندی خانوارهای تحت پوشش توفیق دولت و بخش غیردولتی در تحقق اهداف مقوله رفاه اجتماعی کشور مضاعف و مسیر برای توانمندسازی و خروج از چرخه حمایتی هموارتر می‌شود.

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و بانوان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: یافته‌های این پرسش‌نامه بستر و زیربنای لازم را برای نظام سطح‌بندی خدمات فراهم می‌کند و از نظر راهبردی سیاست‌گذاران می‌توانند خدمات را به هنگام، مناسب و باکیفیت بر محور عدالت به ذی‌نفعان عرضه کنند.

وی خاطرنشان کرد: پرداخت مستمری ماهانه بر اساس بعد خانوار، پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به دانش‌آموزان و دانشجویان، بهره‌مندی از ودیعه مسکن، پرداخت کمک هزینه کار و اشتغال، معافیت سربازی برای یک فرزند ذکور، پرداخت کمک‌هزینه درمان و سلامت، پرداخت کمک هزینه تغذیه، بهره‌مندی از برنامه‌های فرهنگی در راستای اوقات فراغت، آموزش مهارت‌های فردی و اجتماعی، مداخلات مددکاری، بهره‌مندی از بیمه اجتماعی شهری و روستایی و تأمین لوازم ضروری زندگی از جمله خدمات بهزیستی به بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش است.

توسعه در ایران به پیشران زنانه نیاز دارد

مریم اردبیلی، عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اظهار کرد: بخشی‌نگری در حوزه زنان مصیبت بزرگ است، زنان مسئله جامعه نیستند، بلکه زنان حلال بیش از نیمی از مسئله‌های جامعه هستند. اگر بتوانیم در کشور از پیشران زنانه استفاده کنیم، منجر به توسعه و پیشرفت می‌شود.

وی ادامه داد: حفظ زنانگی و حفظ مردانگی، حفظ بنیان بشر است و اگر تکریم و صیانت از زنان توجه نشود، نمی‌توان به تحقق بیانیه گام دوم انقلاب دست یافت.

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تاکید کرد: پیشران زنانه پیشران تأثیرگذار در آینده ایران و جهان است و اگر بتوانیم در کشور از پیشران زنانه استفاده کنیم، منجر به توسعه و پیشرفت می‌شود و در صورت بهره‌نبردن از پیشران، توسعه محقق نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: باید تلاش شود تا پیشران زنانه همراه انقلاب اسلامی باشد و بتوان شبکه زنان انقلاب اسلامی را توسعه داد. یک فصل در برنامه هفتم توسعه در حوزه زنان وجود دارد و امید می‌رود این فصل بخشی از کاستی‌ها در این زمینه را جبران کند.

عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با بیان اینکه خانه‌داری با خانه‌نشینی تفاوت دارد و هنوز این تفاوت درک نشده است، اضافه کرد: تکریم بانوان باید در عمل تبیین و معنا شود. دشمنان بنیان خانواده‌ها را مورد هدف قرار داده‌اند، دشمن به دنبال از بین بردن و حذف نقش زنانگی است.

وی تاکید کرد: لایحه تأمین امنیت زنان دستاورد بزرگ گفتمان و جریان انقلاب است. خلق کنش سیاسی از جنس زنانه لازمه توسعه و پیشرفت کشور است و باید برای تحقق این راهبرد تلاش شود.

لزوم هم‌افزایی کشورهای اسلامی در مقابله با الگوهای انحرافی

خدیجه کریمی، مدیرکل بین‌الملل معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با تاکید بر برشمردن اشتراکات کشورهای اسلامی و بیان ضرورت اهتمام به بررسی و رفع مسائل زنان و خانواده اظهار کرد: با تأسی به دین اسلام و تکیه بر ظرفیت‌های مشترک فرهنگی اتحاد و هم‌افزایی این کشورها در مقابله با الگوهای انحرافی و نوظهور خانواده مهم است.

وی با ارائه توضیحاتی در خصوص آغاز روند عضویت کشورمان در WDO افزود: این موضوع در حال بررسی است و امیدواریم با پایان روند بررسی، عضویت ما در این سازمان کامل شود.

مدیرکل بین‌الملل معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده تصریح کرد: تجربه موفق جمهوری اسلامی ایران در برگزاری نشست کارگروه زنان آیورا (کشورهای حاشیه اقیانوس هند) در تهران و نقش ایران به عنوان هماهنگ‌کننده آن حائز اهمیت است، جمهوری اسلامی ایران به لحاظ توان فکری، تولید محتوایی و تجربه کاربین المللی می‌تواند همکاری خوبی با WDO و ارتقای کیفی آن داشته باشد.

وی تصریح کرد: اهتمام به بررسی و رفع مسائل زنان و خانواده با تأسی به دین اسلام و تکیه بر ظرفیت‌های مشترک فرهنگی ضرورت دارد، واقعیات کشورها متفاوت از بازنمایی رسانه‌ها است و کشورهای OIC باید در تعامل و گفتگو با واقعیات یکدیگر آشنا شوند.

کریمی خاطرنشان کرد: با تکمیل روند عضویت ۱۹ کشور در سازمان توسعه زنان (WDO)، امیدواریم جمهوری اسلامی ایران به عضویت آن سازمان درآید.

کد خبر 674472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.