مراحل بیماری مزمن کلیه کدام است؟

بیماری مزمن کلیوی ممکن است در چندین مرحله پیشرفت کند و باعث بروز علائم خاص شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری مزمن کلیه که با عنوان CKD نیز شناخته می‌شود، یک بیماری جدی است که بر عملکرد صحیح کلیه‌ها تأثیر می‌گذارد. بیماری مزمن کلیه در چندین مرحله پیشرفت می‌کند و در هر مرحله با علائم خاصی همراه است. شناخت این علائم برای تشخیص زودهنگام و مدیریت مناسب بیماری بسیار مهم است. در ادامه به بررسی مراحل مختلف بیماری مزمن کلیه و علائم مربوط به آن می‌پردازیم:

مرحله اول: بیماری کلیوی خفیف

به گفته متخصصان، ممکن است بیماری کلیوی در مرحله اولیه بدون علامت یا علائم خفیف باشد. با این وجود، برخی افراد ممکن است علائمی مانند خستگی، افزایش ادرار و تورم خفیف در اندام‌ها را تجربه کنند. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است این علائم را به بیماری‌ها و مشکلات دیگر نسبت دهند.

مرحله دوم: بیماری کلیوی خفیف تا متوسط

با پیشرفت بیماری کلیوی، علائم آشکارتر می‌‎شود و فرد مبتلا علاوه بر خستگی و افزایش ادرار، علائمی مانند تغییر در رنگ و تکرر ادرار را تجربه می‌کند. در این مرحله از بیماری، تورم به ویژه در پاها و مچ پا ممکن است وخیم‌تر شود. علاوه بر این، ممکن است فرد مبتلا به بیماری مزمن کلیه، درد یا ناراحتی در قسمت پایین کمر را احساس کند.

مرحله سوم: بیماری کلیوی متوسط تا شدید

در مرحله سوم بیماری مزمن کلیوی، علائم بارزتر می‌‎شوند، خستگی تشدید می‏‌شود و افراد به دلیل تجمع مواد زائد در خون دچار خارش مداوم می‌‎شوند. همچنین، ممکن است فرد دچار فشار خون بالا، سردرد، تورم صورت‬ یا دست‌ها و پاها شود.

مرحله چهارم: بیماری کلیوی شدید

با ضعیف شدن قابل توجه کلیه، علائم شدید و تهدیدکننده زندگی می‌شوند. خستگی و ضعف ممکن است طاقت‌فرسا باشد و فرد دچار مشکلات تمرکز و حافظه شود. همچنین، این احتمال وجود دارد که فرد مبتلا به بیماری کلیوی شدید دچار علائمی مانند کم‌خونی، تنگی نفس و رنگ‌پریدگی پوست شود. فشار خون ممکن است بیش از حد افزایش پیدا کند و باعث بروز درد قفسه سینه، ریتم نامنظم قلب و تنگی نفس شود.

مرحله پنجم: مرحله نهایی بیماری کلیوی (ESKD)

در مرحله نهایی بیماری کلیوی، کلیه‌ها دیگر قادر به انجام وظایف حیاتی خود نیستند. علائم مرحله پنجم بیماری ممکن است شامل خستگی شدید، حالت تهوع، استفراغ مداوم، از دست دادن اشتها، گرفتگی عضلات و کبودی آسان شود. تجمع مایعات در بدن می‌تواند باعث تورم شدید و تنگی نفس شود یا حتی ممکن است در این شرایط خطر بروز کما افزایش پیدا کند.

لازم است در صورتی که هرکدام از علائم ذکرشده را تجربه کردید، به متخصص مراجعه کنید. معاینات منظم، انتخاب سبک زندگی سالم و مداخله فوری پزشکی می‌تواند به کند کردن روند پیشرفت بیماری کلیوی کمک کند.

ترجمه از: پگاه بهادران، مترجم ایمنا

کد خبر 674354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.