قوس‌های خارج از حد طبیعی علت بروز بیماری‌های ستون فقرات

متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات با بیان اینکه قوس‌های خارج از حد طبیعی ستون فقرات علت درد در این ناحیه است، گفت: بیشترین حرکت در ناحیه ستون فقرات در قسمت تحتانی گردن و کمر است، این مهره‌ها و دیسک‌ها زودتر از سایر مهره‌ها در بدن فرسوده می‌شود و بیماری‌های ستون فقرات در این نواحی شایع‌تر است.

مهدی شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه ستون فقرات یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بدن انسان و ساختار محوری است که عملکردهای متفاوت و مهم را بر عهده دارد، حفاظت از نخاع و ساختارهای عصبی مهم‌ترین عملکرد آن است که در تحمل وزن سر، تنه و گردن دخیل است و امکان چرخش در بالا تنه و کمر را برای انسان فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه ستون فقرات یک ساختار استخوانی، عضلانی و عصبی است، ادامه داد: این ستون از ناحیه جمجمه آغاز می‌شود و تا لگن ادامه پیدا می‌کند، ستون فقرات اجزای مختلفی از جمله مهره‌ها، دیسک‌های بین مهره‌ای، مفاصل بین مهره‌ای و ربات‌های غیرمهره‌ای دارد، علاوه بر آن عضلات ستون فقرات نیز نقش مهمی دارند و تمام این موارد به قسمت حفاظت‌کننده نخاع و بافت‌های عصبی متصل است.

متخصص جراحی مغز اعصاب و ستون فقرات تصریح کرد: در بدن انسان ۳۳ مهره وجود دارد؛ هفت مهره گردنی، ۱۲ مهر در ناحیه سینه و پنج مهره کمری، در ناحیه تحتانی ستون فقرات نیز پنج مهره، در ناحیه خاجی و چهار مهره در ناحیه دنبالچه وجود دارد، همه این مهره‌ها به هم متصل است و امکان حرکت ندارد، اما در ناحیه گردن، سینه و کمر مهره‌ها کامل حرکت می‌کنند و ۲۴ مهره متحرک در بدن انسان وجود دارد.

وی با تاکید به اینکه مهره‌ها از بالا به پایین تقسیم‌بندی می‌شوند، گفت: از مهره یک گردن از بالا تا مهره هفت را مهره گردنی می‌گویند، در ناحیه کمر هم این مهره‌ها از بالا به پایین شماره‌گذاری می‌شود، برای مثال مهره بالاتر یک و مهره آخر مهره پنج کمری می‌شود.

شفیعی عنوان کرد: بیشترین حرکت در ناحیه ستون فقرات در قسمت تحتانی گردن و کمر بوده که پایین‌ترین قسمت گردن و کمر است، به همین دلیل این مهره‌ها و دیسک‌ها در قسمت پایین گردن و کمر زودتر از سایر مهره‌ها در بدن فرسوده می‌شود و بیماری‌های ستون فقرات در این نواحی شایع‌تر است.

وی در خصوص آسیب‌پذیری مهره‌های بدن خاطرنشان کرد: مهره‌های گردنی کوچک‌تر بوده و مهره‌های کمری بزرگ‌تر هستند، مهره‌های قفسه سینه حرکت کمتری دارند و دنده‌ها و قفسه سینه به این مهره‌ها متصل بوده و این مهره‌ها دیرتر آسیب می‌بینند و مشکلات کمتری پیدا می‌کنند، اما در ناحیه گردن و کمر مهره‌ها آسیب‌پذیرتر بوده و با افزایش سن بیمار مستعد آسیب است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه دیسک‌ها، مهره‌ها و نخاع برای متخصصان جراحی مغز و اعصاب مهم‌ترین قسمت ستون فقرات است، گفت: بین هر مهره بدن یک دیسک بین‌مهره‌ای وجود دارد که فشارهای وارد شده به ستون فقرات را تحمل می‌کند و از دو قسمت مرکزی و بیرونی تشکیل شده است، ارتفاع دیسک‌ها با افزایش سن بیمار کمتر می‌شود و در طول روز هرچه وزن روی ستون فقرات تحمل شود، آب دیسک‌های بین مهره‌ای کمتر می‌شود و با استراحت طی شبانه‌روز این دیسک به ساختار طبیعی خود بازمی‌گردد.

وی شکل و حالت قرار گرفتن ستون فقرات بدن انسان تصریح کرد: در هر انسان ستون فقرات سه قوس طبیعی دارد و در ناحیه گردن و کمر قوس ستون فقرات به سمت جلو و در قسمت سینه قوس ستون فقرات به سمت عقب است، بنابراین یکی از مهم‌ترین دلایل درد بیماران قوس‌های خارج از حد طبیعی ستون فقرات است.

شفیعی با بیان اینکه این قوس‌ها تا حد زیادی حالت ژنتیکی و مادرزادی دارد، گفت: سبک زندگی افراد،  وزن فرد  و قدرت عضلات بدن در پیش رفتن به سمت قوس غیرطبیعی ستون فقرات و بروز مشکلات برای بیماران مؤثر است.

کد خبر 673966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.