۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
افزایش چشمگیر گرسنگان جهان

گزارش‌ها حاکی از آن است که بحران‌هایی مانند شیوع ویروس کرونا و شرایط ویژه اوکراین به افزایش چشمگیر جمعیت گرسنگان جهان منجر شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس تحقیقاتی که به‌تازگی توسط پژوهشگران سازمان ملل متحده انجام شده است تعداد افرادی که زندگی خود را با گرسنگی سپری می‌کنند از سال ۲۰۱۹ تاکنون از ۱۲۲ میلیون نفر در جهان به ۷۳۵ میلیون نفر رسیده است که محققان علت اصلی این اتفاق را به شیوع بیماری کووید -۱۹ و وقوع جنگ اوکراین نسبت داده‌اند. پژوهشگران با تاکید بر اینکه امروزه از هر ۹ نفر، یک مورد سوءتغذیه شدید را تجربه می‌کند، بر این باور هستند که چنان‌چه این روند ادامه پیدا کند تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۶۰۰ میلیون نفر دیگر به گرسنگان سراسر جهان افزوده خواهد شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در سال‌های بین ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ تعداد افراد گرسنه در جهان، افزایش بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد و این در حالی است که در بعضی از کشورهای آسیای غربی، دریای کارائیب و سراسر آفریقا همه‌روزه بر تعداد مردمی افزوده می‌شود که به جمعیت افراد گرسنه جهان افزوده می‌شوند. به علت شرایط ویژه‌ای که بین اوکراین و روسیه هم پیش آمد قیمت گندم، ذرت و روغن آفتابگردان در سراسر جهان به طور قابل‌توجهی افزایش پیدا کرد، زیرا اوکراین یکی از تولیدکنندگان مهم این مواد در جهان به‌شمار می‌رود که طی جنگ وضعیتی بحرانی را تجربه کرد.

در سال ۲۰۲۲، حدود ۹۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان (۱۱.۳ درصد) از ناامنی شدید غذایی رنج بردند، به طوری که حتی بسیاری از افراد، روز خود را با گرسنگی به شب می‌رساندند و برای بسیاری نیز گرسنگی به چاشنی زندگی آن‌ها در تمام طول سال تبدیل شده بود. طی این بازه زمانی، تقریباً از هر سه نفر (دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر یا ۲۹.۶ درصد) از جمعیت جهان به‌طور آنی به غذا دسترسی نداشتند که به دنبال آن، میلیون‌ها کودک به سوءتغذیه مبتلا شدند. گزارش‌ها نشان‌دهنده آن است که در سال ۲۰۲۲، بیش از ۴۵ میلیون نفر از کودکان زیر پنج سال دنیا ضعف بنیه را تجربه کردند که کشنده‌ترین شکل سوءتغذیه به حساب می‌آید و این در حالی است که ۱۴۸ میلیون کودک در همین سن نیز به توقف رشد مبتلا شدند.

تغییرات اقلیمی، علاوه بر جنگ اوکراین و شیوع بیماری کووید -۱۹، به عنوان عامل مهم دیگری در افزایش نرخ گرسنگی در جهان شناخته شد که البته محققان تأثیر آن را بر کاهش تولید محصولات کشاورزی دائمی دانسته‌اند.

نرخ گرسنگی در کشورهای آفریقای جنوبی بسیاری بالاتر از سایر نقاط دنیا بوده که علت آن نیز به تغییرات اقلیمی شدید نسبت داده شده است. در نیجریه تعداد افرادی که تنها طی دو سال گذشته با گرسنگی مواجه بوده‌اند دو برابر شده است که این بحران به علت وقوع سیل‌های پی در پی بر اثر تغییرات شدید اقلیمی اتفاق افتاده است.

افزایش چشمگیر گرسنگان جهان طی چند سال گذشته

کد خبر 673722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.