ضرورت ارتباط مستمر اقتصادی با کشورهای آفریقایی

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ارتباط ما با آفریقایی‌ها در مقاطعی فرهنگی و در مقاطعی سیاسی و با جهت‌گیری انقلابی بود. امروز این ارتباط باید فراتر رود و در مقوله اقتصاد نیز با یک توازن منطقی دوسویه صورت گیرد.

جعفر قنادباشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره دستاوردهای سفر آیت‌الله رئیسی به سه کشور آفریقایی اظهار کرد: انجام این سفر بعد از ۱۱ سال، مقدمه‌ای برای مجموعه فعالیت‌های دیپلماتیک و فراسرزمینی بود.

به گفته وی، نتایج این سفرها زودگذر و آنی نیست و اقدام برای ارتباط با کشورهای مختلف در همه قاره‌ها، نشان از عزم جدی ما برای بهره‌برداری از ظرفیت‌هایی دارد که در این ارتباط متعاملانه و متقابل محقق می‌شوند.

کارشناس مسائل قاره آفریقا تصریح کرد: در ارتباطات کشورهای دیگر ثروتمندانی هستند که دستشان را برای تأمین نیازهایشان در جیب دیگران می‌کنند و اساس راهبرد آنها، بهره بردن اقتصادی و یک‌سویه حتی از فقیرترین کشورهای جهان است.

وی با اشاره به اینکه این نوع نگاه ما در رابطه با آفریقا متفاوت است و آن‌ها نیز به ایران اسلامی به چشم کشوری دوست و محترم نگاه می‌کنند، ادامه داد: در این نگاه، دو طرف به دنبال یک رابطه عادلانه دوسویه هستند که هم بهره برسانند و هم بهره بگیرند.

قنادباشی با بیان اینکه بهره‌برداری متقابل از ظرفیت‌های اقتصادی هدف راهبردی ما برای حضور در قاره سیاه است، اظهار کرد: ظرفیت‌های سیاسی که این کشورها دارند موضوع مهمی است که امروز در دنیا مطرح می‌شود و دارای جایگاه است.

به گفته وی، ارتباط ما با آفریقایی‌ها در مقاطعی فرهنگی و در مقاطعی سیاسی و با جهت‌گیری انقلابی بود. امروز این ارتباط باید فراتر رود و در مقوله اقتصاد هم با یک توازن منطقی دوسویه صورت گیرد.

کارشناس مسائل آفریقا خاطرنشان کرد: فعال شدن معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه موضوع مهمی است که بار اصلی در این سفرهای منطقه‌ای و استراتژیک را بر دوش دارد. امروز در موضوع ظرفیت کشت‌های فراسرزمینی در اوگاندا، زیمبابوه و حتی بخش‌هایی از کشور بزرگ کنیا، مناطقی وجود دارند که در چهار فصل امکان کشت و تولید محصول دارند.

به گفته وی، در مراتع زیمبابوه در هر فصلی می‌توان علوفه لازم را تأمین کرد و دامداری‌های پرسودی برای هر دو طرف راه انداخت و سود سرشاری برد.

قنادباشی با اشاره به اینکه محصولاتی همچون کاکائو، نارگیل، آناناس، موز و انواع مرکبات ظرفیت‌های کشت خوبی در آفریقا دارند، تصریح کرد: نهاده‌های دام و طیور برای کشور ما استراتژیک است و در یک سرمایه‌گذاری مشترک که سرزمین از آنها و سرمایه‌گذاری از ما باشد، این هدف‌گذاری دیده شده است.

وی خاطر نشان کرد: کشت فراسرزمینی دوطرفه که مقدمه‌ای برای هر سه کشور و استفاده از تجارت گذشته از جمله فعالیت‌های سال‌های دور جهاد سازندگی است.

این کارشناس امور آفریقا با اشاره به نبود شناخت از ظرفیت‌های جهان سوم برای برآورده کردن نیازهای متقابل دو طرف افزود: متأسفانه کارگزاران دولت سابق اعتقادی به این کشورها نداشتند و فقط به این فکر می‌کردند که باید با دولت‌ها و کشورهای به ظاهر بزرگ به توافق رسید و گمان می‌کردند هر پیشرفت و توسعه‌ای در گرو همکاری و ارتباط با آن کشورها است.

وی با اشاره به اینکه در آن تفکر، اعتقاد فلج‌کننده‌ای وجود داشت که تصور می‌شد همه‌چیز از مسیر غرب می‌گذرد، اظهار کرد: کنیا برای کشتیرانی و تجارت دریایی ما می‌تواند مفید باشد. متأسفانه اقتصاد در ایران دولتی است و متکی به این هستیم که دولت باید اقتصاد را راه بیندازد و پیش ببرد.

به گفته قنادباشی، تراز تجاری و مالی ترکیه با آفریقا افزون بر ۲۲ میلیارد دلار در سال است، اما ایران یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار یعنی حتی کمتر از کشور عراق است.

وی یکی از علت‌های این ارتباط و تبادل محدود تجاری را این موضوع دانست که بخش خصوصی در بودجه نفعی ندارند اما باید تاکید داشت که فعالیت پویای بخش خصوصی می‌تواند راه و مسیرهای سیاسی را هم هموار کند. بخشی نیز به بیماری بزرگ اقتصادی ما و اتکای به نفت در کنار اقتصاد دولتی بازمی‌گردد.

به گزارش ایمنا، سیدابراهیم رئیسی برای توسعه روابط با آفریقا و به دعوت سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه سه‌شنبه هفته گذشته راهی شرق و جنوب آفریقا شد. سفری که نخستین سفر رئیس‌جمهور ایران به قاره آفریقا پس از ۱۱ سال است و با هدف افزایش حضور ایران در اقتصاد حدود «۶۰۰ میلیارد دلاری» قاره آفریقا صورت می‌گیرد.

رئیس‌جمهور در این سفرها همچنین در راستای معرفی متقابل ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری ایران و این کشورها، نشست‌هایی را با حضور تجار، فعالان بازرگانی و مقامات اقتصادی ایران و کشورهای میزبان برگزار کرد.

کد خبر 673458

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.