چگونه انتخاب رشته کنیم؟ 10 نکته مهم برای انتخاب رشته

چه رشته ای انتخاب کنیم که برای ما سودمند باشد؟ چگونه انتخاب رشته مناسبی داشته باشم؟ برای داشتن یک رشته مناسب چه مراحلی را باید طی کرد تا در آینده از تصمیمات امروز خود پشیمان نشد؟

مسلماً این گونه سوالات برای هر فردی که تصمیم به انتخاب رشته کنکور خود دارد بوجود می آید. دانش آموزان سال آخر دبیرستان و یا افرادی که به تازگی کنکور شرکت کرده اند و نتایج تلاش و زحمت های خود را گرفته اند. اکنون با چالش های انتخاب رشته مواجه هستند.

به دلیل سوالات و درگیری های ذهنی زیاد دواطلبان کنکور در رابطه با انتخاب رشته مناسب، مشاوران مرکز مشاوره آویژه در این مقاله ۱۰ نکته مهم و فوق العاده برای داشتن یک انتخاب رشته مناسب و عالی را نگارش کرده اند. برای داشتن یک انتخاب رشته عالی و تصمیم مناسب برای آینده خود به شما توصیه می کنم مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

۱۰ نکته برای مهم برای داشتن یک انتخاب رشته عالی

اگر میخواهید در آینده از تصمیمات خود در رابطه با انتخاب رشته پشیمان نشوید. یا رشته ای را انتخاب کنید که هم آینده خوبی داشته باشد و هم شما از آن خسته و دلزده نشوید. پس نکات زیر را هنگام تصمیم گیری و انتخاب رشته در نظر داشته باشید.

۱ - شناخت دقیق خودتان

اولین قدم برای داشتن انتخاب رشته مناسب این است که خودتان را به خوبی بشناسید. سعی کنید نقاط قوت، علاقه ها، استعدادها و ارزش هایتان را مورد بررسی قرار دهید. مهم است که در مورد هدف خود از ادامه تحصیل تفکر کنید. داشتن یک درک عمیق از خودتان به شما کمک می کند تا رشته ای را انتخاب کنید که بیشترین تطبیق را با شخصیت، هدف ها و روحیه شما خواهد داشت.

۲ - هدف خود را تعیین کنید

چه هدفی از ادامه تحصیل دارید؟ و به طور کلی تر چه اهدافی در زندگی دارید؟ رشته تحصیلی مدنظر شما چگونه می تواند برای دستیابی شما به آن هدف به شما کمک کند. مثلاً اگر شما به دنبال پژوهش های علمی در زندگی خود هستید، رشته های علوم پایه و پزشکی می توانند گزینه مناسبی باشند.

۳ - فهرستی از رشته های مورد علاقه خود تهیه کنید

مهم ترین نکته برای داشتن یک انتخاب رشته عالی این است که شما رشته و حرفه مورد علاقه خود را پیدا کنید. پیدا کردن رشته ای که به طور طبیعی شما را جذب کند. همچنین شما را به تحصیل و کار در آن تشویق کند می تواند موفقیت شما را تسهیل کند.

فهرستی از رشته های تحصیلی مورد علاقه خود تهیه کنید. مد نظر داشته باشید که برای تحصیل در این رشته ها و فارق التحصیل شدن از آن باید چه درس ها و زمینه های درسی را مطالعه کنید. آیا به این گرایش های درسی علاقه ای دارید یا خیر؟

به یاد داشته باشید که رشته مورد علاقه از چند جنبه مختلف می تواند مورد بررسی قرار بگیرد. برخی از مهم ترین آن عبارت است از:

به دروس دانشگاهی که باید آنها را پاس کنید علاقه دارید یا خیر؟

آیا آینده شغلی این رشته را می پسندید و کار کردن در محیط هایی که از این رشته استفاده می کنند را دوست دارید یا خیر؟

آیا برای گذراندن تحصیلات عالی به گرایش های این رشته علاقه مند هستید یا خیر؟

و...

شما برای پیدا کردن رشته مورد علاقه خود می توانید دروسی را که در دوران مدرسه بیشتر به آنها علاقه داشتید، مورد بررسی قرار دهید. همچنین از مشاغلی که نسبت به آنها إحساس خوبی خواهید داشت و دوست دارید به عنوان شغل آینده شما باشد کمک بگیرید.

۴ - تراز و رتبه کنکور خود را در نظر داشته باشید

مسلماً شما متناسب با تراز و رتبه ای که در کنکور کسب کرده اید می توانید انتخاب رشته کنید. رتبه کنکور شما مشخص می کند که در چه رشته هایی مجاز به انتخاب رشته هستید. پس در نظر داشته باشید که متناسب با رتبه باید رشته های مورد علاقه خود را لیست کنید.

اگر احساس کردید که رتبه شما برای انتخاب رشته های مورد علاقه خود کافی نمی باشد و امکان تحصیل در رشته های مورد علاقه را برایتان فراهم نمی کند. باید تصمیم بزرگ و مهمی اخذ کنید. شما باید انتخاب کنید که مجدد می خواهید کنکور بدهید تا به آنچه که می خواهید و هدف شما است دست پیدا کنید. یا از بین رشته هایی که مجاز به انتخاب آنها شده اید یکی را انتخاب کرده و به تحصیل می پردازید؟

چگونه انتخاب رشته کنیم؟ 10 نکته مهم برای انتخاب رشته

۶ - تحقیق و پژوهش را فراموش نکنید

برای اینکه انتخاب رشته مناسبی داشته باشید، بهتر است در مورد رشته های مختلف تحصیلی و حرفه ای اطلاعات کامل و جامعی کسب کنید. در رابطه با فرصت های شغلی، گرایش ها، دروس، مهارت های مورد نیاز در هر رشته و … اطلاعات جمع آوری کنید. این کار به شما کمک می کند تا اولاً رشته مورد علاقه خود را پیدا کنید. ثانیاً ارتباط بین رشته ها و اهداف خود را پیدا کنید. ثالثاً بتوانید انتخاب مناسبی برای آینده خود داشته باشید.

۷ - به استعدادهای خود توجه کنید

به دنبال یافتن رشته ای باشید که با استعدادهای شما هماهنگ و هم ردیف باشد. بررسی کنید که در رابطه با چه موضوعات و رشته هایی توانایی بالایی دارید. آیا استعدادهای شما می توانند در رابطه با رشته مورد نظر شما مفید بوده و به شما کمک کنند پیشرفت مناسبی داشته باشید؟

۸ - فرصت های شغلی را در نظر بگیرید

در رابطه با فرصت های شغلی و آینده شغلی رشته خود تحقیق کنید. رشته مورد نظر شما در صنعت و بازار کار چه امکاناتی را برای شما فراهم می کند؟ آیا این رشته در شهر و یا کشور شما با آینده شغلی مناسبی همراه است. مثلاً تحصیل در رشته مهندسی نفت در یک کشور غیر تولید کننده نفت تصمیم مناسبی نخواهد بود. مگر آنکه فرد به فکر مهاجرت باشد. برای در نظر گرفتن فرصت شغلی می توانید سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا رشته مورد نظر تقاضا و استقبال خوبی در بازار کار دارد؟
  • آیا من به دنبال یافتن یک کار مناسب در این رشته هستم و برای من مهم است که حتماً متناسب با رشته خود کار کنم؟
  • پیشرفت روز افزون تکنولوژی چه تاثیری بر این رشته خواهد گذاشت؟
  • آیا این رشته که امروز پر درآمد است در ۵ یا ۲۰ سال آینده نیز به همین اندازه پردرآمد خواهد بود؟

۹ - دانشگاه های مختلف را مورد بررسی قرار دهید

مسلماً همه دانشگاه ها امکانات یکسانی ندارند. سطح و رتبه دانشگاه ها بسیار متغیر است. برخی از آنها بسیار شناخته شده و جزء بهترین دانشگاه های کشور محسوب می شوند. برخی دیگر رتبه پایین تری دارند. شما باید علاوه بر انتخاب صحیح رشته، در انتخاب دانشگاه نیز دقت کنید. آیا با توجه به رتبه کنکورتان شما می توانید در رشته مورد نظر خود در یک دانشگاه عالی و یا متوسط درس بخوانید؟ بررسی کنید که دانشگاه هایی که مد نظر شما هستند چه امکاناتی دارند و برای قبولی در رشته مورد نظر شما نیاز به چه رتبه کنکوری خواهند داشت.

۱۰ - هزینه های مالی را در نظر بگیرید

آیا شما شرایط این را دارید که برای تحصیل در رشته مورد علاقه خود هزینه کنید؟ برخی از افراد با توجه به رتبه کنکورشان قادر نیستند در دانشگاه های دولتی و روزانه به تحصیل در رشته مورد علاقه خود بپردازند. در این شرایط آیا شما می توانید هزینه های دانشگاه آزاد یا غیر دواتی را پرداخت کنید یا خیر؟

مشورت کردن با مشاور تحصیلی و افراد آگاه

مشاوران تحصیلی می توانند بهترین راهنما در زمینه انتخاب رشته درست باشند. آنها اطلاعات دقیق تری درباره رشته ها، دانشگاه ها و فرصت های شغلی خواهند داشت. همچنین آنها با بررسی علایق و استعدادهای شما و هدفتان در زندگی به شما کمک می کنند تا بتوانید یک انتخاب مناسب داشته باشید. در کنار مشاوره انتخاب رشته کنکور، افرادی که تجربه کافی در این زمینه دارند و یا خودشان هم در آن دانشگاه درس خوانده اند، می توانند شما را راهنمایی و هدایت کنند.

چگونه انتخاب رشته کنیم؟ 10 نکته مهم برای انتخاب رشته

سخن آخر

برای داشتن یک رشته مناسب و عالی باید به خودتان اجازه دهید رشته ای را انتخاب کنید که به شما لذت و احساس رضایت می دهد و بهترین فرصت های شغلی و حرفه ای را برای شما به همراه دارد. به یاد داشته باشید که پیشرفت شما در زندگی کاری و حرفه ای بسیار وابسته به رشته تحصیلی شما خواهد بود. همچنین این نکته را نیز در نظر داشته باشید که رشته ای را انتخاب کنید که مورد علاقه خودتان است نه اجبار خانواده و اطرافیان. پس انتخاب رشته باید بر أساس خواسته ها و اهداف خودتان باشد نه نظرات و سلیقه های دیگران. مشاوران مرکز مشاوره آویژه پیشنهاد می کنند سعی کنید رشته مناسبی را برای خود انتخاب کنید که بعد از گذشت ده یا بیست سال، همچنان از انتخاب خود راضی باشید. موفق باشید.

کد خبر 673209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.