«سیر» ضدعفونی‌کننده روده و پایین آورنده فشارخون

متخصص طب سنتی با بیان اینکه سیر محتوی مقدار زیادی ید و ویتامین ث است، گفت: این گیاه ضد تصلب نسوج و پایین آورنده فشارخون است، در ضمن ضدعفونی‌کننده روده است که در صورت وجود ناراحتی‌های روده‌ای به کار می‌رود.

بهنام یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره گیاه سیر از خانواده لاله، اظهار کرد: ئوم و گلسرخ بدبو نام‌های دیگر گیاه سیر است، زمان گلدهی این گیاه از تیر تا شهریورماه و زمان برداشت آن خرداد تا مردادماه است.

وی افزود: سیر گیاهی با طبیعت گرم و خشک، دو ساله، پیازی مرکب از پیازچه‌ها و ساقه راست است که در انتهای آن گلی چتری قرار دارد که شامل چندین پیازچه است. گل‌ها به وسیله یک پوشینه برگی شکل حفاظت می‌شود.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه سیر همیشه به عنوان یکی از گیاهان مهم دارویی و چاشنی غذایی کشت می‌شده است، تصریح کرد: انواع مختلفی از این گیاه تاکنون شناخته شده که آن را به دو گروه اصلی تقسیم می‌کنند، یکی سیر زمستانی که در پاییز کاشته می‌شود و در سال بعد گلی که محتوی پیازچه است، می‌دهد و دیگری سیر زمستانی یا بهاره که در پاییز یا بهار کاشته می‌شود، اما گل نمی‌دهد.

وی ادامه داد: هر نوع آن را به وسیله تقسیم گیاهی و کشت خود سیر می‌توان تکثیر کرد، سیر را در زمان رشد کامل جمع‌آوری و خشک کرده و در محلی خشک و دور از سرما نگهداری می‌کنند.

یوسفیان گفت: پیازها دارای اثر دارویی هستند و به صورت تازه یا کنسرو شده مصرف می‌شوند، این گیاه محتوی یک اسانس روغنی و ترکیب گوگردی به نام آلئین است که در هوای آزاد تجزیه شده (سلول‌های آسیب دیده سیر) به آلیسین با بوی تند و آلیدی سولفید تبدیل می‌شود.

وی اضافه کرد: سیر محتوی مقدار زیادی ید و ویتامین ث است، این گیاه ضد تصلب نسوج و پایین آورنده فشارخون است، در ضمن ضدعفونی کننده روده است که در صورت وجود ناراحتی‌های روده‌ای به کار می‌رود. سیر مسهل صفرا و ضدانگل بوده و از جمله خواص دیگر سیر کاهش چربی و قندخون، اشتهاآور، افزاینده تعداد گلبول‌های سفیدخون، هضم‌کننده غذا، محرک گردش خون، ضدسرطان، ضدروماتیسم، ضدمیخچه است.

این متخصص طی سنتی ادامه داد: سیر رطوبت معده را از بین برده و دردهای مفاصل را تسکین می‌دهد و دارای خاصیت افزایش تعداد اسپرم است، اما در صورت استفاده طولانی از آن امکان ایجاد اگزما وجود دارد. جهت استفاده از خاصیت باکتری‌کشی و آنتی بیوتیکی، تنها باید آن را به صورت خام و به صورت کامل خردشده استفاده کرد، اما جهت استفاده از خواص مربوط به کاهش قند، چربی و فشارخون می‌توان آن را پخت که اثر آن تا حدی از سیر خام کمتر است.

وی گفت: برای درمان کرم‌های انگل می‌توان از خیسانده چهار تا پنج حبه سیر استفاده کرد و خیسانده حاصل را صبح ناشتا میل کرد، سیر را به صورت کپسول که از پودر آن تهیه شده نیز می‌توان به کار برد و به عنوان جانشین مناسب قرص‌های تجاری سیر مصرف کرد.

تأثیر سیر بر کنترل حملات قلبی

یوسفیان تصریح کرد: مصرف دو گرم پودر سیر در شبانه‌روز می‌تواند در افرادی که یک بار حمله قلبی داشته‌اند از بروز حمله بعدی جلوگیری کند، اگر دندان فاسد و پوسیده با خمیر سیر پر شود، درد آن به طور موقت تسکین می‌یابد.

وی درباره موارد منع مصرف و احتیاط گیاه سیر، اظهار کرد: در التهاب حاد و مزمن معده یا تحریک و التهاب قابل ملاحظه سایر سطوح مخاطی به دلیل ترکیبات دی سولفیدی منع مصرف دارد، همچنین مصرف مقادیر زیاد خوراکی سیر قبل از عمل جراحی منع شده است، زیرا پس از مصرف خوراکی در مقیاس زیاد، زمان لخته‌شدن افزایش و خونریزی به خودی خود به وقوع می‌پیوندد که ناشی از کاهش انعقاد پلاکت خون انسان به دلیل وجود ترکیباتی از جمله آلیسین پس از مصرف خوراکی آن است.

این متخصص طب سنتی ادامه داد: در شرایط کاهش عملکرد تیروئید، چنانچه مصرف مقادیر زیادی از ترکیبات تخلیص شده به طور مرتب لازم باشد، ممکن است منجر به کاهش باز جذب ید توسط تیروئید شود، بنابراین در این موارد مجاز به مصرف نیست.

وی با اشاره به مصرف گیاه سیر در زمان بارداری، اضافه کرد: با توجه به اثر قاعده‌آور و فعالیت محرک رحمی سیر، از مصرف مقادیر زیاد آن در اوایل بارداری پرهیز شود، همچنین با توجه به نبود مستندات علمی بهتر است در زمان شیردهی با احتیاط مصرف شود.

یوسفیان با اشاره به تداخلات دارویی با گیاه سیر، خاطرنشان کرد: مقدار انسولین ممکن است به دلیل اثرات کاهندگی قندخون سیر و ترکیب آلیسین نیاز به تطبیق دوز داشته باشد، همچنین فعالیت ضدانعقادی وارفاین افزایش پیدا می‌کند که ناشی از کاهش انعقاد پلاکت‌های خونی در انسان است، در افرادی که از داروهای ضد ایدز استفاده می‌کنند، باید ایجاد تداخل کند و لازم است با پزشک معالج مشورت شود.

کد خبر 673091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.