۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۸
آیا بیماری آلزایمر ارثی است؟

به گفته انجمن آلزایمر انگلستان، اکثر موارد ابتلا به آلزایمر ارثی نیست، بلکه افزایش سن، بزرگ‌ترین عامل خطر برای شروع این بیماری است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری آلزایمر با ژنتیک مرتبط است. شایع‌ترین ژن مرتبط با بیماری آلزایمر آپولیپوپروتئین E (APOE) است. داشتن حداقل یک ژن APOE e4 خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر را دو یا سه برابر می‌کند. برخی افراد دارای دو ژن APOE e4 هستند و هرکدام را از هر یک از والدین به ارث می‌برند. داشتن هر دو ژن خطر ابتلاء به بیماری آلزایمر را حتی هشت تا ۱۲ برابر افزایش می‌دهد.

احتمال به ارث بردن آلزایمر از مادر بیشتر است

نتایج بررسی‌های انجام شده در مطالعه نشان می‌دهد که احتمال به ارث بردن بیماری آلزایمر از مادر بیشتر از پدر است. محققان پس از انجام بررسی‌های لازم متوجه شدند افرادی که بستگان درجه یک آن‌ها درگیر بیماری آلزایمر است، در مقایسه با افرادی که سابقه خانوادگی ندارند، چهار تا ۱۰ برابر بیشتر در معرض ابتلاء به این بیماری هستند.

اکثر موارد آلزایمر ارثی نیستن

به گفته انجمن آلزایمر در انگلستان، اکثر موارد ابتلاء به آلزایمر ارثی نیست، بلکه افزایش سن بزرگ‌ترین عامل خطر برای شروع بیماری آلزایمر است، بسیاری از افراد در اواخر دهه ۷۰ و ۸۰ زندگی خود درگیر این بیماری می‌شوند. داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری خطر بروز آن را افزایش می‌دهد. با این وجود، در صورتی که فردی در سنین پایین‌تر، مثلاً کمتر از ۶۰ سال، به بیماری آلزایمر مبتلا شود، به احتمال بسیار زیاد این بیماری به صورت ارثی منتقل شده است.

تشخیص به‌موقع آلزایمر به درمان آن کمک می‌کند

علائم اولیه بیماری آلزایمر فراموش کردن موضوعاتی است که به‌تازگی رخ داده است، ناتوانی در به خاطر سپردن موضوعاتی که در مکانی نگهداری می‌کردید، فراموش کردن یک مسیر، گیج شدن، ناتوانی در حل مشکلات جزئی، احساس اضطراب و تغییر شخصیت نیز از نشانه‌های بروز این بیماری است.

کد خبر 673078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.