صرافی‌ آنلاین ارز دیجیتال + انواع، محدودیت‌ و امنیت Cryptocurrency Exchange

صرافی ارز دیجیتال یا اکسچنج (Cryptocurrency Exchange) یک پلتفرم آنلاین است که رایج‌ترین روش برای خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید.

به گزارش ایمنا، صرافی بستری است که در آن اشخاص می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را معامله و به ارز دیجیتال دیگر یا پول ملی تبدیل کنند، صرافی می‌تواند یک سایت یا یک اپلیکیشن موبایل که روی تلفن همراه نصب می‌شود یا هر دوباشد. با ثبت‌نام در یک صرافی ارز دیجیتال می‌توانید در قبال پول ملی یا ارز دیجیتال دیگر، ارز دیجیتال خریداری کنید یا ارز دیجیتال خود را در قبال پول ملی (مانند ریال) یا یک ارز دیجیتال دیگر به فروش برسانید.

صرافی‌های ارزهای دیجیتالی یا خود معامله‌کننده هستند یا به عنوان واسطه معامله‌گرها حق کمیسیون دریافت می‌کنند. در روش اول شما ارزهای دیجیتال را مستقیماً با خود صرافی معامله می‌کنید اما در روش دوم صرافی بستری را مهیا می‌کند تا قیمت‌های پیشنهادی برای خرید یا فروش رمز ارزها را مشاهده کنید و در صورت تمایل رمز ارزهایتان را با دیگران معامله کنید. صرافی‌هایی که به صورت جهانی مشغول به فعالیت هستند اغلب در مقابل دریافت حق کمیسیون، واسط بین معامله‌گرها می‌شوند اما در بسیاری صرافی‌های نیز معامله‌گرها باید با خود اکسچنج معامله کنند.

صرافی‌ آنلاین ارز دیجیتال + انواع، محدودیت‌ و امنیت Cryptocurrency Exchange

اولین صرافی ارز دیجیتال

اولین صرافی ارز دیجیتال جهان در سال ۲۰۰۴ در استرالیا فعالیت خود را آغاز کرد. در آن زمان، به دلیل نبود مجوز رسمی برای فعالیت رمز ارزها و اطلاعات بسیار کم مردم دربارهارزهای دیجیتال، این صرافی در جذب مشتری موفق نبود در نتیجه فعالیت آن‌ها خیلی زود خاتمه یافت. دو سال بعد صرافی دیگری در آمریکا توسط دو فرد روسی و لهستانی تأسیس شد. آن‌ها توانستند در مدت فعالیت خود حدود ۳۰ میلیون دلار ارز دیجیتال خرید و فروش کنند؛ اما باز هم به دلیل نبود قوانین روشن و دقیق درباره ارزهای دیجیتال سرویس امنیت ایالت متحده آمریکا فعالیت این صرافی را غیرقانونی دانسته و آن را پلمپ کرد. علاوه بر این، مالکان این صرافی ارز دیجیتال در دادگاه به ۵ سال زندان محکوم شدند. اما امروزه با گذشت زمان فعالیت این صرافی‌ها قانونی است. در ایران نیز برای فعالیت صرافی‌های ارز دیجیتال قوانینی وجود دارد.

صرافی متمرکز

معمولاً در این نوع صرافی‌ها کاربران می‌توانند با کارت‌های بانکی خود مستقیماً از صرافی ارز دیجیتال بخرند و به معامله در همان صرافی ادامه دهند یا ارزهای دیجیتال را به صرافی بفروشند و پول خود را خارج کنند. همچنین کاربران می‌توانند در بستر صرافی به معامله با یکدیگر مشغول شوند. صرافی متمرکز (Centralized Exchange) همواره توسط یک نهاد، ارگان، شرکت یا گروه خاصی از افراد مسئول، کنترل می‌شود و به زبان ساده‌تر، دارایی‌های اشخاص، توسط این افراد قابل دسترسی و کنترل است. اکثر صرافی‌های معروف از جمله بایننس (Binance)، از نوع متمرکز هستند. لازم به ذکر است که نزدیک به ۹۰ درصد حجم معاملات روزانه‌ی ارزهای دیجیتال، در صرافی‌های غیر متمرکز انجام می‌شوند.

صرافی غیرمتمرکز

صرافی غیرمتمرکز (Decentralized Exchange) یک بازار همتا به همتا (P2P) است که خریداران و فروشندگان ارزهای دیجیتال را به هم متصل می‌کند. بر خلاف مبادلات متمرکز، سیستم عامل‌های غیر متمرکز، غیر متصدی هستند. به بیان ساده‌تر کاربر، هنگام معامله بر روی سیستم عامل، کلیدهای خصوصی خود را کنترل و مدیریت می‌کند. در غیاب یک مرجع مرکزی، صرافی‌های غیرمتمرکز از قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) استفاده می‌کنند که تحت شرایط تعیین‌شده به صورت خودکار اجرا شوند و هر معامله را در بلاک چین (Blockchain) ثبت کنند.

این معاملات مطمئن، نمایانگر بخشی از بازار دارایی‌های دیجیتال است که عمدتاً بخش کوچک‌تری نسبت به بازار متمرکز را تشکیل می‌دهد. بورس‌های سنتی سهام، خریداران و فروشندگان را در یک مکان ادغام می‌کند، اطمینان حاصل می‌کند که معامله‌گران می‌توانند با تأمین نقدینگی، در موقعیت‌های لازم با سهولت به بازار وارد شوند. نقدینگی احتمال وجود شخصی در طرف دیگر تجارت را افزایش می‌دهد که مایل به معامله با یک خریدار یا فروشنده است. در حالی که مبادلات ارزهای دیجیتال، تجارت دارایی‌های دیجیتال مبتنی بر بلاک چین را تسهیل می‌کنند، سیستم عامل‌ها می‌توانند متمرکز یا غیر متمرکز باشند.

صرافی‌ آنلاین ارز دیجیتال + انواع، محدودیت‌ و امنیت Cryptocurrency Exchange

بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال

  • کراکن (Kraken)

کراکن یک صرافی آمریکایی مستقر در سان فرانسیسکو است که در سال ۲۰۱۱ تأسیس شد. این پلتفرم، امکانات مختلف تریدینگ و بیش از ۱۲۰ ارزهای دیجیتال مختلف را با ارزهای فیات از جمله دلار آمریکا، دلار کانادا، یورو و ین ژاپن ارائه می‌دهد و مقدار کارمزد آن مناسب است. از بیش از ۲۰۰ ارز دیجیتال و ۶۰۰ جفت کریپتو پشتیبانی می‌کند. همچنین امکان مارجین تریدینگ و معاملات فیوچرز نیز دارد. در سال ۲۰۲۳ حجم مبادلات روزانه این صرافی به بیش از ۳۳۳ میلیون دلار رسیده است. کارمزد برداشت بیت‌کوین آن نسبت به سایر صرافی‌ها کمتر است. کارمزد آن برای استیبل‌کوین‌ها ۰.۹ درصد و برای سایر کریپتوها ۱.۵ درصد است.

  • جمینی (Gemini)

این صرافی مجازی ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۴ تأسیس شد و برای همه تریدرها با هر سطح مهارتی خوب است. پلتفرم آن ویژگی‌های جالبی مثل برنامه کسب درآمد برای کسب سود از هولد کردن کریپتو و نیز کارت‌های اعتباری را ارائه می‌کند. این پلتفرم در کشورهای زیادی در دسترس است و به سرمایه‌گذاران بر اساس میزان حرفه‌ای بودن آن‌ها امکانات مختلفی ارائه می‌کند. بیش از ۶۰ ارز دیجیتال مختلف برای مبادله در این صرافی لیست شده‌اند.

همچنین دارای اپلیکیشن پرداخت و واحد پولی خاص خود به نام جمینی است که یک استیبل‌کوین با ارزش برابر با دلار آمریکاست. کارمزد آن بین ۰.۲ تا ۰.۴ درصد است و از بیش از ۱۲۰ کوین مختلف پشتیبانی می‌کند.

  • کریپتو دات کام (Crypto.com)

این صرافی از بیش از ۲۵۰ ارز دیجیتال مختلف پشتیبانی می‌کند. شرکت کریپتو دات کام (Crypto.com) علاوه بر صرافی، کارت‌های اعتباری ارز دیجیتال، صرافی غیرمتمرکز، کیف پول ارز دیجیتال و یک بازار NFT هم دارد. این صرافی به کاربران ویزاکارت، کریپتوها و جوایز منحصربه‌فردی ارائه می‌دهد. همچنین به کاربرانی که میزان معاملات آنها بالا باشد در کارمزد خود تخفیف می‌دهد. به صورت محدود از مارجین تریدینگ پشتیبانی می‌کند و سطح امنیت خوبی دارد. امکان سپرده‌گذاری (استکینگ) سرمایه در کیف پول کریپتو دات کام و دریافت سود ۱۴.۵ درصدی نیز وجود دارد.

در مقابل، کمی حجم معاملات آن نسبت به سایر صرافی‌ها کمتر است که باعث شده کارمزد آن بیشتر باشد. کارمزد آن حدود ۰.۰۷۵ درصد است. اما کاربرانی که از توکن CRO که توکن بومی این پلتفرم است استفاده می‌کنند یا آن را در کیف پول خود دارند کارمزد کمتری می‌پردازند.

  • کوکوین (KuCoin)

مهم‌ترین ویژگی صرافی کوکوین حجم بالای آلت‌کوین‌هایی است که در اختیار کاربر قرار می‌دهد و از بیش از ۷۰۰ ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. تعداد کاربران این پلتفرم در ۲۰۰ کشور در آسیا، اروپا، خاورمیانه و آفریقا در حال افزایش است. کارمزدهای آن رقابتی و حدود ۰.۱ درصد است. همچنین روی کارمزدهای خود تخفیف می‌دهد. امکانات پیشرفته‌ای مثل مارجین تریدینگ و فیوچرز دارد. کاربران می‌توانند کریپتوهای خود را وام دهند و سود بگیرند.

بااین‌حال این صرافی در ایالات متحده معتبر نیست. وجوهی که در پلتفرم نگهداری می‌شوند بیمه نیستند و اگر دزدیده شوند سرمایه کاربران از بین رفته است. این صرافی یک بار در سال ۲۰۲۰ هک شد.

  • کوین بیس (Coinbase)

صرافی کوین‌بیس بیش از ۲۵۰ ارز دیجیتال را ارائه می‌کند. این شرکت بیش از ۱۱۰ میلیون کاربر و ۸۰ میلیارد دلار دارایی دارد. پلتفرم آن رابط کاربری ساده‌ای دارد و سرعت آن در انجام تراکنش‌ها بالاست. این صرافی از طریق اپلیکیشن موبایل هم در دسترس است. تریدرهایی که به قابلیت‌هایی مثل تحلیل‌های تکنیکال عمیق علاقه دارند می‌توانند محصولات پیشرفته تریدینگ یا Advanced Trade را با پرداخت مبلغی خریداری کند ک که موجب افزایش امنیت آنها نیز می‌شوند. Advanced Trade جایگزین برخی ویژگی‌های Coinbase Pro شده که در نوامبر ۲۰۲۲ از این صرافی حذف شدند.

کد خبر 672900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.