بهره‌گیری بریتانیا از تجربه شهرهای جهان در مقابله با تغییرات اقلیمی

تمام شهرهای بریتانیا از پاییز سال جاری کارت رتبه‌بندی مبارزه با تغییرات اقلیمی را دریافت خواهند کرد. بر اساس این طرح، تجربیات شهرهای مختلف جهان نیز در زمینه‌های مختلف نظیر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در اختیار مدیران شهری قرار خواهد گرفت تا تدابیر نوینی اندیشیده شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یکی از سازمان‌های غیردولتی بریتانیا که در زمینه تغییرات اقلیمی و پایداری محیط زیست فعالیت می‌کند، از صدور کارت رتبه‌بندی شهرها از حیث مبارزه با اثرات جزایر گرمایی خبر داده و مدعی شده است تاکنون بیش از ۲۰۰ شهر برای دریافت این رتبه‌بندی اعلام آمادگی کرده‌اند. این طرح در سال گذشته هم توسط همین نهاد در شهرهای متعدد قلمرو اعمال و به دنبال آن، ارزیابی‌های مختلفی در زمینه طرح‌های هر شهر به منظور به حداقل رساندن اثرات تغییرات اقلیمی انجام شد، با این حال مدیران پروژه مدعی شده‌اند که در پاییز سال ۲۰۲۳، تمام شهرهای قلمرو مشمول پیروی از رویکرد جدید خواهند بود.

نقش مدیران در کسب رتبه‌های برتر شهرها مبارزه با تغییرات اقلیمی

از آن‌جا که بر اساس مطالعات مختلف، ۸۲ درصد از کل انتشارات گازهای آلاینده در سراسر قلمرو بریتانیا به فعالیت‌های شهری مربوط می‌شود، پس دولت‌های محلی از طریق پیاده‌سازی استراتژی‌های دوستدار محیط زیست و به حداقل رساندن اثرات ناشی از تغییرات اقلیمی بر مناطق مهم‌ترین نقش را در تحقق کاهش تولید آلاینده‌ها ایفا می‌کنند و سازگارسازی رویکردهای شهری توسط آن‌ها می‌تواند کسب رتبه‌های برتر قلمرو را در این زمینه برای شهرها به ارمغان بیاورد.

بهره‌گیری بریتانیا از تجربه شهرهای جهان در مقابله با تغییرات اقلیمی

در طرح رتبه‌بندی شهرهای بریتانیا برای مبارزه با تغییرات اقلیمی اطلاعات مفیدی در مورد تجربه‌های سایر شهرها جهان برای کاهش انتشار کربن در اختیار اعضای شورای شهر بریتانیا و حتی شهروندان قرار خواهد گرفت که پیروی از آن‌ها می‌تواند در تحقق اهداف صفر انتشار گازهای گلخانه‌ای بسیار اثربخش باشد و کسب رتبه‌های برتر را برای آن‌ها به ارمغان بیاورد. در ارزیابی شهرهای بریتانیا به منظور رتبه‌بندی آن‌ها برای مبارزه با تغییرات اقلیمی، ابتدا میزان درک هر اداره، شهروند یا بخش شهری از تغییرات آب‌وهوایی مورد توجه قرار خواهد گرفت و سپس بر سایر مولفه‌ها مانند اقدامات هر شهر برای کاهش انتشار کربن ناشی از سازه‌ها و گرمایش، حمل‌ونقل، طراحی، مدیریت مالی، تنوع زیستی، میزان مشارکت شهروندان و کاهش تولید پسماندها تمرکز می‌شود. علاوه بر این، تمام شهرها از نظر آموزشی و حتی مالی برای اجرای پروژه‌های خود مورد حمایت دولت ملی قرار خواهند گرفت که این امر به سهم خود آن‌ها را به اعمال اقدامات اثربخش تشویق خواهد کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در طرح رتبه‌بندی شهرهای بریتانیا در مقابله با تغییرات اقلیمی که در سال گذشته انجام شد، از ۴۰۹ مدیر محلی ۸۴ نفر هیچ طرحی برای اجرای اهداف خود ارائه ندادند و این در حالی بود که سایر مدیران اهداف بلندپروازانه‌ای را برای کاهش کربن و بهبود کیفیت زندگی شهروندان در سر پرورانده بودند.

کد خبر 672895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.