پاسداری از حجاب، پیغام شهدا برای ایراندخت‌ها

در روزی که در تقویم به نام روز حجاب و عفاف نام‌گذاری شده است، از یکی از محوری‌ترین کلیدواژه‌های وصیت‌نامه شهدا باید یاد کرد و آن چیزی نیست جز پاسداری از حجاب، تا جایی که این مهم در ردیف خون بهترین فرزندان این مرزوبوم برشمرده شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لحظات آخر همیشه سخت هستند، لحظاتی که تو می‌دانی، مسیر رو به پایان است و انتهای جاده. اگر ایمان داشته باشی که مقصد را درست انتخاب کرده‌ای، دیگر بیمی از رفتن نداری. اگر این مسیر، مسیر عاشقی باشد و شهادت و مقصد لقا و رضای پروردگار که دیگر هیچ غمی و هیچ خوفی هم نمی‌ماند. البته مسیر تو را هم صیقل خواهد داد، آن‌گونه که تو صاحب نظر خواهی شد.

انسان‌هایی که با معامله با خدای خودشان تا پای جان ایستادند به یقین جزو این گروه خواهند بود. فرقی نمی‌کند متولد چه دهه‌ای باشند، اسمشان شهید دفاع مقدس باشد، شهید مدافع حرم باشد یا شهید مدافع امنیت.

بی شک جزو هر کدام از این شهدا که باشی، کلماتی که در آخرین لحظات در مسیری رو به نور بر کاغذ نگاشته‌ای، نوری از جنس مقصد به خود گرفته‌اند. نورانیتی که ممکن است تا سال‌های دراز راه را برای پیروان حق و حقیقت روشن گرداند. گنج‌هایی که ما به عنوان وصیت‌نامه شهدا در اختیار داریم، بدون تردید در همه موارد، الهام‌بخش و بصیرت‌افزا است. مسئله حجاب و عفاف و در ادامه آن حیا و عفت زنان و دختران جامعه از جمله مواردی است که در وصیت‌نامه اغلب شهدا به چشم می‌خورد.

شهید محسن حججی که به فرموده رهبر معظم انقلاب حجت خدا روی زمین شد و تاریخ صلابت و قدرت نگاهش زیر شکنجه تکفیری‌ها در لحظات خطر را هرگز از خاطر نخواهد برد، در تقدیس حجاب چنین می‌گوید: «از همه خواهران عزیزم و از همه زنان امت رسول‌الله (ص) می‌خواهم روز به روز حجاب خود را تقویت کنید، مبادا تار مویی از شما نظر نامحرم را به خود جلب کند، مبادا رنگ و لعابی بر صورتتان باعث جلب توجه شود: مبادا چادر را کنار بگذارید، همیشه الگوی خود را حضرت زهرا (س) و زنان اهل بیت قرار دهید؛ همیشه این بیت شعر را به یاد بیاورید، آن زمانی که حضرت رقیه (س) خطاب به پدرش فرمودند: غصه حجاب من را نخوری بابا جان / چادرم سوخته اما به سرم هست هنوز.»

پاسداری از حجاب، پیغام شهدا برای ایراندخت‌ها

با حجاب، مبارز خوبی برای اسلام باشید

و در جای دیگر شهید مدافع حرم علی‌اکبر عربی که دردانه‌هایش را با تمام عشقی که به آن‌ها داشته است، به خدا می‌سپارد و می‌رود، در آخرین حرف‌ها با عزیزترین کسانش این گونه توصیه می‌کند: «دختر گلم، فاطمه جان بابا و طهورای عزیز و کوچولو امیدوارم با حجاب و عفتی که خواهید داشت، مبارز خوبی برای اسلام در کل مقاطع زندگی باشید و بدانید تا زمانی که حجاب دارید مانند درّی در میان صدف محفوظ خواهید بود.»

آری از نظر این شهید حجاب صدفی است که وجود دختران را در ورای خود محفوظ می‌دارد. شهید محمدهادی ذوالفقاری اما نگاهش به سمت الگوی تمام عیار زنان عالم است، به سمت فاطمه زهرا (س) و از این‌رو این‌گونه هشدار می‌دهد: «‌حجاب‌ها بوی حضرت زهرا (س) نمی‌دهد؛ آن را زهرایی کنید

شهید امیررضا علی‌زاده نیز این‌گونه پاره تن خود را نه تنها به حجاب بلکه به امر به‌معروف و نهی از منکر نیز دعوت می‌کند: «دختر گل و عزیزم همان‌طور که تا به حال خودت فهمیده‌ای که حجاب خوب است و چادر هم حجاب برتر، به این امر مهم و دستور خداوند متعال ادامه بده و سعی کن که افراد ناآگاه را هم از مزایای حجاب برتر و معایب بدحجابی و بی‌بندوباری آگاه کنی. خداوند ان‌شاء‌الله تو را جز بهترین سربازان اسلام قرار دهد.»

شهید مجتبی یدالهی‌منفرد هم در وصیت‌نامه خود به نقش حجاب و عفاف در الگوگیری مادر از فرزندان و پرورش نسل‌هایی با عفت و حیا اشاره می‌کند: «اگر در جامعه‌ای زنان و مادران احساس شخصیت و هویت داشته باشند، آن جامعه زنده و پویا است. چرا که کمال و ارزش‌های زیبا از دامن مادران است و این وصیت زیبای همه مادران به فرزندان خویش است که حجاب برای دختران و زنان از هر امری مهم‌تر و همانند صدف که درون آن مرواریدی زیبا جلوه‌نمایی می‌کند.»

پاسداری از حجاب، پیغام شهدا برای ایراندخت‌ها

خواهرم، نگذار به اسم آزادی زن با تو همانند شیء رفتار کنند

در جایی دیگر شهید یعقوب ابراهیم‌نژاد قطرات خون پاکش را احیاگر مسئه حجاب در جامعه قلمداد می‌کند: «اگر می‌دانستم با هر بار که خونم ریخته می‌شود، بی‌حجابی آغوش حجاب در بر می‌گیرد، حاضر بودم هزاران هزار بار کشته شوم.»

شهید احمد پناهی اما عتاب می‌کند به زنان جامعه در حفظ سنگری که با خون شهیدان ساخته شده است: «‌حجاب شما سنگری است آغشته به خون من که اگر آن را حفظ نکنید به خون من خیانت کرده‌اید.»

شهی دعلی‌رضا ملازاده هم چقدر شیرین و رسا مسئله تقابل عفاف و حجاب را با نامی عاریه‌ای به نام آزادی زنانه بیان می‌کند: «‌شهید وقتی که غرق در خون می‌شود فریاد برمی‌آورد: «خواهرانم حجاب شما از خون من رنگین‌تر است» من اکنون نیز فریاد برمی‌آورم خواهرم حجابت را، حجابت را حفظ کن. تن‌پوش و لباست را حفظ کن. خواهرم نگذار پوشش را از تو بگیرند، نگذار به اسم آزادی زن، با تو و دیگر خواهرانم همانند شی‌ای رفتار کنند. این فریاد از اعماق قلبم است.»

شهید محمد نیرآبادی نیز در وصیت خود می‌گوید: «ای خواهرم! بیش از هر چیز که پشت ابرقدرت‌ها را به لرزه درآورد و ضربه مهلکی است که بر سر آنان فرود می‌آورد؛ حجاب و عفاف توست که تأثیرش بیش از ریختن خون هر شهید است.»

شهید مسعود ادهمی خطاب خود را در وصیت‌نامه‌اش کل زنان مسلمان و آزاده دنیا قرار می‌دهد: «به مادرم، خواهرانم، همسرم و تمام خواهران مسلمان عرض می‌کنم که حجاب خود را حفظ نموده و در تربیت صحیح فرزندان خود بکوشند تا جبهه‌های ما همیشه پر از نیرو باشد چون سنگر زن حجاب اوست و دامان زنان مؤمن پرورش‌دهنده مردان با ایمان است. امید آن‌که با خالی نکردن سنگر حجاب و عفاف جبهه‌های ما همیشه پر از نیروهای مخلصی باشد که تا ابد وامدار شجاعت و خون پاکشان هستیم و خواهیم بود.»

کد خبر 672857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.