افزایش دما و گردوغبار تا پایان شهریورماه در اصفهان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از اکنون تا پایان شهریورماه افزایش دما و شرایط گردوغبار با افت‌وخیز را به‌طور مرتب شاهد هستیم، از این‌رو یکی از مطالبات و درخواست‌های مسئولان استان اصفهان، احیای زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی است.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره وضعیت هواشناسی اظهار کرد: با توجه به اعلام سازمان هواشناسی، سامانه جوی ناپایدار فاقد رطوبت از امروز _چهارشنبه بیست‌ویکم تیرماه_ روی استان اصفهان مستقر می‌شود و تا پایان هفته ادامه دارد.

وی افزود: وزش تندباد در مناطق شرقی و شمالی و به صورت ویژه در جنوب سمنان، اردستان و شمال اصفهان، باعث فعال شدن کانون‌های گردوغبار می‌شود؛ همچنین این سامانه مناطقی مانند اردستان، آران و بیدگل، زواره، نائین، خوروبیابانک و شرق اصفهان را در بر می‌گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: این سامانه جوی ناپایدار روز پنجشنبه به‌تدریج مناطق مرکزی از جمله اصفهان را فرامی‌گیرد، اما این سامانه شدت زیادی ندارد و اطلاع‌رسانی برای آن در حد هشدار سطح زرد هواشناسی بوده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون حدود ۲۲ روز ناسالم به علت گردوغبار داشتیم، ادامه داد: بر اساس گزارش‌های قبلی، نباریدن باران، وزش تندباد و جاری نبودن رودخانه زاینده‌رود و کشت نشدن اراضی اطراف، باعث فعال شدن کانون‌های نقطه‌ای گردوغبار شده است.

شیشه‌فروش گفت: از اکنون تا پایان شهریورماه افزایش دما و شرایط گردوغبار با افت‌وخیز را به‌طور مرتب شاهد هستیم، از این‌رو یکی از مطالبات و درخواست‌های مسئولان استان اصفهان، احیای زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی است، اگر نسبت به این درخواست‌ها اقدام شود، نه تنها باعث تلطیف آب و هوا، بلکه باعث کنترل اثرات فرونشست زمین و گردوغبار می‌شود.

وی اضافه کرد: از آن جا که رودخانه زاینده‌رود به صورت کامل خشک است، به تعدادی از شهرهای اطراف از جمله ورزنه، اژیه، زیار و روستاها و فضای سبز شهر اصفهان با تانکر آبرسانی می‌شود، در این شرایط ضروری است وزارت نیرو طرح‌های تأمین آب برای زاینده‌رود را اجرا کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: از آن جایی که مطالعات آبخیزداری صورت گرفته، نیاز است در ۱۵۰ هزار هکتار از اراضی اولویت‌دار طرح‌های آبخیزداری اجرا شود، چرا که اجرای طرح‌های آبخیزداری برای مناطقی کویری استان اصفهان مؤثر است.

وی افزود: راهکار مناسب در مناطق کویری این است که بتوانیم طرح‌های آبخیزداری را اجرا کنیم، چراکه این طرح‌ها باعث تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، کنترل سیلاب‌ها و کاهش اثرات گردوغبار می‌شود؛ از این‌رو درخواست داریم سازمان منابع طبیعی به صورت ویژه اعتباراتی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و نهال‌کاری و بیابان‌زدایی به استان اصفهان اختصاص دهد.

کد خبر 672845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.