تکمیل پروژه‌های نیمه تمام مدارس در چه مرحله‌ای است؟ 

امروزه یکی از دغدغه‌های اصلی آموزش و پرورش پروژه‌های آموزشی نیمه تمامی است که سالانه به تعداد آنها افزوده می‌شود و این پروژه‌ها بعد از مدت‌ها تبدیل به مخروبه‌هایی می‌شوند که میلیاردها تومان از بودجه دولتی را در دل خود جای داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، از مهم‌ترین ارکان توسعه در هر کشوری، مدرسه و امکان تحصیل است. با مدرسه و به طور کل با آموزش می‌توان بسیاری از مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را برطرف کرد. آموزش و پرورش سنگ زیربنای توسعه هر جامعه است، زیرا مدرسه اولین قدم از نردبان آموزش و مدرسه سازی کاری نیک و بسیار پسندیده است. بررسی عوامل مؤثر بر پیشرفت و ترقی در جوامع نشان می‌دهد، همه این کشورها از آموزش و پرورش توانمند و کارآمد برخوردار بوده‌اند. نگاه گذرا بر تاریخ جهان نیز بیان‌کننده این واقعیت است که دوران شکوفایی و درخشیدن آنها با اهمیت دادن به جایگاه بنیادین مدرسه و همچنین توجه ویژه به رشد و پویایی نظام تعلیم و تربیت و سیستم آموزشی متقارن بوده است، به طوری‌که در ابتدای انقلاب سرانه آموزشی برای هر دانش‌آموز حدود ۱.۵ مترمربع بوده است، اما به برکت انقلاب اسلامی این آمار به ۵.۵ مترمربع رسیده است.

این دغدغه موجب شده تا افرادی که دل در گرو انسانیت و همچنین آبادانی مام میهن دارند، قدم پیش گذاشته و در امر مدرسه سازی و ساخت آموزشگاه مشارکت کنند، با توجه به جمعیت کشور و ظرفیت‌های ایران، بدون شک تعداد مدارس و آموزشگاه‌ها کفاف تعداد دانش‌آموزان و جویندگان علم و تحصیل را نمی‌دهد چرا که براساس آمارها اکنون تعداد هشت هزار و ۹۸۷ مدرسه نیمه‌تمام در کشور وجود دارد که برخی از آنها بیش از شش سال است، نیمه‌تمام مانده‌اند، تکمیل ساخت آنها به اضافه حذف ۳۰ هزار کلاس درس تخریبی نیازمند تخصیص اعتبار است. طرح‌های نیمه تمام آموزشی که دچار مرور زمان می‌شوند، علاوه بر اینکه نیازمند افزایش هزینه‌ها و منابع مالی مورد نیاز جهت تکمیلشان هستند، باعث خواهند شد که از حق تحصیل کودکان بی‌بضاعت پشتیبانی نشود، همچنین هر چه زمان می‌گذرد، این پروژه‌ها و مصالح به کار رفته در آنها بدون آنکه سودی داشته باشند به سمت مستهلک شدن پیش می‌روند.

به هر حال آنچه مسلم است این که مسئولان مرتبط در ابتدا باید اولویت‌بندی برای تکمیل این پروژه‌های نیمه تمام آموزشی بر مبنای میزان پیشرفت آنها داشته باشد و سعی کند این تکمیل پروژه‌ها را از پروژه‌هایی که بیشترین پیشرفت را داشته‌اند آغاز کند. سپس نهادهای مسئول در زمینه تعریف و تخصیص طرح‌های آموزشی، دقت لازم را در این زمینه داشته باشند تا مسائل کارشناسی رعایت شده باشد و بودجه مورد نظر برای تکمیل آنها دیده شده باشد. نباید فراموش شود که تکمیل پروژه‌های نیمه تمام آموزشی علاوه بر اینکه سرمایه‌های بر زمین مانده کشور را احیا می‌کند، می‌تواند میراثی ماندگار در مسیر اعتلای تعلیم و تربیت تلقی شود، زیرا مدرسه پایه زندگی همه کودکانی است که امیدهای جوامع به آنها گره خورده است.

۸۹۰۰ مدرسه نیمه‌تمام و مدارسی که ۶ سال است نیمه‌تمام مانده‌اند

حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، آمار مدارس نیمه تمام کشور را «۸۹۸۷ پروژه اعلام کرد که از این تعداد ۲۵۲۴ پروژه مربوط به خیران است و تا زمانی که ساخت مدارس نیمه‌تمام تکمیل نشود، پروژه جدیدی آغاز نمی‌شود».

وی گفت: ردیف مربوط به خیران مدرسه‌ساز تنها ردیف در منابع مربوط به این سازمان است که رشد چشمگیر داشت اما در کنار این موضوع مولدسازی املاک آموزش و پرورش را هم مدنظر داریم تا با فروش آنها بتوان بخشی از بدهی به خیران مدرسه‌ساز را سبک کرد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، افزود: در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد دادیم تا پرداخت سه میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای مدارس تخریبی باقی بماند اما اگر بتوان آن را از صندوق توسعه ملی محقق کرد، بسیار بهتر است چون تحقق آن از صندوق ذخیره ارزی با مشکلاتی همراه است؛ به دلیل آنکه ابتدا باید درآمدها تعیین و هزینه‌های جاری تکمیل و پس از آن ذخیره شود، امیدواریم از این محل بتوانیم مدارس تخریبی را حذف کنیم.

وی گفت: سال ۸۷ وقتی اختصاص سه میلیارد دلار از محل حساب ذخیره ارزی در قانون پیش‌بینی و بخشی از منابع مالی لازم تأمین شد، توانستیم ۱۵ هزار کلاس درس جدید تحویل دهیم اما پس از آن تخصیص اعتبارات کاهش یافت در حالی که اگر اعتبار مالی به طور کامل محقق می‌شد، در سال ۹۴ می‌توانستیم تمام مدارس تخریبی را حذف و تا سال ۱۴۰۳ مقاوم‌سازی مدارس را حل کنیم.

خان‌محمدی خاطرنشان کرد: اسفند سال گذشته مطرح شد تا از بند ۳ ماده ۶۳ قانون بودجه، ۷۰۰ میلیون دلار از محل تهاتر نفت، به حذف مدارس تخریبی که دانش‌آموز ندارند، اختصاص یابد و این موضوع منتظر تصویب در سران قوا است و احتمالاً طی دو هفته آینده در دستور کار قرار می‌گیرد. هم‌اکنون ۳۰ هزار کلاس درس کشور در وضعیت تخریبی هستند.

ضرورت تسریع ساماندهی بیش از ۳۵۰ پروژه بر زمین مانده آموزشی در اصفهان

پیش‌تر سیدعلی مدینه معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه بیش از ۳۵۰ پروژه بر زمین مانده است، اظهار کرد: بیش از ۹۹ درصد املاک آموزش و پرورش شناسایی و در سامانه سادا ثبت شده است و باید در اسرع وقت تکمیل شود.

وی با اشاره به اینکه تسریع ساماندهی پروژه‌های ناتمام در دستور کار آموزش و پرورش استان است، گفت: انتظار داریم ساماندهی پروژه‌های ناتمام با سرعت بیشتری انجام شود تا آنچه زیبنده مردم استان اصفهان است تحقق یابد.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: حفاظت و حراست از املاک آموزش و پرورش که سرمایه عظیمی برای این نهاد است اهمیت زیادی دارد، چرا که این املاک باید برای نسل‌های آینده نیز باقی بماند تا دانش‌آموزان بتوانند از آن استفاده کنند.

وی با یادآوری اهمیت مولدسازی املاک آموزش و پرورش، تصریح کرد: بیش از ۳۵۰ پروژه بر زمین مانده در آموزش و پرورش استان وجود دارد که باید تلاش کرد تا این پروژه‌ها به نتیجه برسد.

مدینه ادامه داد: بخشی از پروژه‌های بر زمین مانده را می‌توان از طریق تهاتر زمین یا املاک با دیگر افراد و دستگاه‌ها به اتمام رساند که باید نسبت به آن اهتمام ورزید.

وی با اشاره به اهمیت جذب کمک و همیاری مردم در زمینه اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام، افزود: در یکی از مدارس ناحیه شش شهر اصفهان، مردم تعهد دادند برای پروژه‌ای که ناتمام مانده بود دو تا سه میلیارد تومان تأمین مالی کنند و آموزش و پرورش نیز متعهد شد؛ در اسرع وقت پروژه را تحویل دهد.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان خاطرنشان کرد: بیش از ۹۹ درصد املاک آموزش و پرورش شناسایی و در سامانه سادا ثبت شده است و باید در اسرع وقت تکمیل شود.

بهره‌برداری ۸۲ پروژه آموزشی تا پایان سال جاری نیازمند مشارکت

پیش‌تر نیز، مجید نسیمی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفها ن در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اتمام و بهره‌برداری ۸۲ پروژه آموزشی با اعتبار ۶۰۰ میلیارد تومان تا پایان سال جاری، اظهار کرد: امسال با کمک خیرین تعداد ۴۱ پروژه که شامل ۲۵۰ کلاس درس تا قبل از مهرماه تحویل آموزش و پرورش می‌شود تا دانش‌آموزان بتوانند از این فضاها استفاده کنند.

وی گفت: امسال برخلاف سال گذشته سعی داریم پروژه‌های یک کلاسه، دو کلاسه و سه کلاسه بیشتر در مناطق کم برخوردار و محروم تکمیل کنیم و امیداست این نهضت ساخت مدارس ادامه داشته باشد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان اصفهان با اشاره به پیش‌بینی تعداد ۴۱ پروژه نیز برای نیمه دوم سال، افزود: براساس تفاوت مشارکت در همه پروژه‌ها، حدود ۱۵ درصد طرح‌های آموزشی به صورت کامل خیرساز است، اما امسال با محدودیت‌های اعتبارات دولتی، سعی داریم طی توافقی بتوانیم تا چندین درصد اعتبارات را مجمع خیرین متقبل شوند.

وی خاطرنشان کرد: میزان تعداد ساخت مدارس نسبت به سال گذشته برابر است، اما با توجه به برآوردها حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد هزینه افزایش داشته است و در استان اصفهان سه هزار کلاس فرسوده داریم که باید در یک برنامه‌ریزی کوتاه مدت بتوانیم تا چهار ساله نوسازی کنیم.

کد خبر 672728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.