سرنوشت خانه نایب اسدالله؛ نقطه‌ای تاریک یا روشن در تاریخ بانک سپه

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان، با اشاره به وضعیت رو به تخریب خانه نایب اسدالله، سرنوشت نهایی این خانه را قسمتی از تاریخ مالک آن، بانک سپه دانست که می‌تواند بر اساس اقدام بانک، به‌عنوان نقطه‌ای روشن یا تاریک ثبت شود.

محمدعلی ایزدخواستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: خانه نایب اسدالله، از بزرگ‌ترین نوازندگان نی کشور، در چهارباغ خواجو، کنار مکینه خواجو قرار دارد و طاق‌چشمه‌های این خانه تاریخی از کنارگذر چهارباغ خواجو قابل مشاهده است.

وی افزود: بسیاری از اصفهانی‌ها، قسمت‌های مخروبه این خانه را دیده‌اند و همواره این پرسش برایشان مطرح بوده است که این خانه به چه کسی تعلق داشته است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان با بیان اینکه اهمیت این خانه به‌واسطه ۳ ویژگی اصلی آن است، تصریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین نوازندگان نی که به قول خودش، این ساز را از آغل گوسفندان به دربار شاهان برد و به نی شخصیتی والا بخشید، در این خانه زندگی کرده است؛ همچنین بسیاری از مجموعه‌روایت‌هایی که مربوط به خانه و زندگی او است، تبدیل به افسانه شده و نسل به نسل بین اصفهانی‌ها گشته است. ویژگی سوم این است که خانه نایب اسدالله کنار یکی از گذرهای اصلی شهر قرار دارد، به‌طوری‌که تقریباً همه شهروندان آن را دیده‌اند و بسیار در مورد اطلاعات هویتی آن پرسش دارند.

سرنوشت خانه نائب اسدالله؛ نقطه‌ای تاریک یا روشن در تاریخ بانک سپه

هویت موسیقی اصفهان مدیون نایب اسدالله است

وی افزود: در دوره قاجار، زندگی نایب باعث شد نی تا حد زیادی به شهر اصفهان بیاید و جایگاه شهر اصفهان در ساز نی تعالی و ارتقا پیدا کند، به‌طوری‌که چندین نوازنده بزرگ نی در ۱۰۰ سال اخیر کشور، مانند نایب اسدالله و شاگردانش همچون حسین یاور و استاد حسن کسایی، اصفهانی بودند.

ایزدخواستی اضافه کرد: امروز در محافل موسیقی، اصفهان را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های ساز نی ایران می‌شناسند و در واقع هویت موسیقی اصفهان به نی گره خورده است. این خانه به کسی تعلق دارد که بیشترین تأثیر را بر این موضوع گذاشته است.

وی افزود: خانه نایب اسدالله می‌تواند از یک نقطه شهری و یک شأن شخصی، به یک جایگاه ملی و حتی جهانی تبدیل شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان گفت: روایت‌هایی از شخصیت اسطوره‌ای نایب اسدالله و اینکه او چه تأثیری در تکامل و تعالی نی داشته است، وجود دارد. او گوشه‌هایی به دستگاه‌های موسیقی ایرانی اضافه می‌کند که نشانه تبحر نایب در موسیقی است.

ایزدخواستی با بیان اینکه روایت‌هایی وجود دارد که نایب را تبدیل به یک شخصیت جهانی می‌کند، گفت: نقل است که ناصرالدین‌شاه در سفری به فرنگ، در انگلیس در محفلی که موسیقی‌دانان مطرح جهان به اجرا در مقابل ملکه می‌پردازند، حضور داشت و در این محفل پس از اینکه نوازندگی سایرین تمام می‌شود، نایب اسدالله به اشاره شاه نی می‌نوازد و همه تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

وی افزود: این روایت نشان می‌دهد که هنر نایب در دورانی که ارتباطات جهانی به‌اندازه‌ای گسترده نبود، توانست جایگاه رفیعی برای ساز نی ایجاد کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان گفت: شخصیت نایب در قله موسیقی ایران کنار اساتید بزرگ قرار دارد و این که خانه چنین شخصیتی هنوز وجود دارد، غنیمت بزرگی برای شهر اصفهان است.

ایزدخواستی اضافه کرد: روایت‌ها نشان می‌دهد خانه اسدالله نقطه رویدادهای بوده و در حافظه تاریخی اصفهان نقش داشته است، از طرفی این خانه محل تردد شاگردان او و کسانی بوده است که راه او را ادامه دادند.

وی افزود: امروز خانه نایب اسدالله با اینکه کنار یکی از گذرهای اصلی شهر قرار دارد، اما به خرابه‌ای تبدیل شده و هر لحظه ممکن است این خانه کوچک که ارزش مادی چندانی ندارد، از بین برود و محو شود.

سرنوشت خانه نائب اسدالله؛ نقطه‌ای تاریک یا روشن در تاریخ بانک سپه

بانک سپه تاکنون اقدامی برای پایداری خانه اسدالله انجام نداده است

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان گفت: این خانه در مالکیت به بانک سپه است اما این بانک تاکنون هیچ قدمی برای پایداری و نگهداری از آن انجام نداده است.

ایزدخواستی افزود: از سال‌ها پیش، شهرداری اصفهان اعلام آمادگی کرده است که این خانه را با همکاری بانک سپه مرمت و تبدیل به موزه کند که به نظر من می‌تواند به موزه اختصاصی نی تبدیل شود؛ اما بانک سپه از این پیشنهاد استقبال نمی‌کند و هر روز روند تخریب خانه جلوتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خانه نایب قسمتی از هویت فرهنگی شهر است و نمی‌تواند متعلق به یک سازمان باشد، گفت: کم‌کاری بانک سپه باعث شده است این خانه ناپایدار باشد و به نابودی مطلق بسیار نزدیک شود؛ بانک سپه باید مسئولیت اجتماعی خود را در برابر فرهنگ و هنر این شهر ادا کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان با بیان اینکه خانه نایب اسدالله، قسمتی از تاریخ بانک سپه را تشکیل می‌دهد و هر اتفاقی که برای آن بیفتد، در سابقه بانک ثبت می‌شود، بنابراین م با تبدیل آن به یک موزه، سابقه‌ای درخشان برای بانک ثبت می‌شود و با خراب شدن آن، نقطه تاریکی در سابقه بانک رقم می‌خورد.

وی افزود: مسئله نگهداری از خانه نایب اسدالله به‌اندازه‌ای مهم است که نمی‌توان آن را فقط با نگاه اقتصادی دید؛ بااین‌حال به‌طور قطع بُعد تبلیغاتی این کار برای بانک سپه از هر نوع تبلیغی بیشتر خواهد بود.

ایزدخواستی گفت: امید است بانک سپه از گوهر ارزشمندی که در اختیار دارد به بهترین شکل استفاده کند و هرکدام از ما در حد توان برای حفظ آثار ارزشمند شهر قدم برداریم.

کد خبر 672667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.