عوارض مصرف مکمل‌های تستوسترون بر مردان

یک متخصص سلامت باروری گفت: عوارض جانبی مکمل‌های تستوسترون برای مردانی که سطح تستوسترون آنها طبیعی است، می‌تواند خفیف یا شدید باشد، برخی از این عوارض جانبی خفیف از جمله افزایش آکنه (جوش‌های سرسیاه)، ریزش مو و کاهش احتمال باروری در مردان است.

میترا مولایی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: برای مردان مبتلا به کمبود تستوسترون، مصرف مکمل‌های تستوسترون ممکن است راه خوبی برای افزایش سطح تستوسترون آنها باشد تا آنها را به محدوده طبیعی برساند، این در حالی است که رساندن سطح تستوسترون به محدوده طبیعی می‌تواند فوایدی مانند افزایش توده عضلانی، استخوان‌های متراکم‌تر و بهبود خلق‌وخو داشته باشد.

وی افزود: با این وجود تستوسترون درمانی، برای مردانی که سطح تستوسترون طبیعی دارند توصیه نمی‌شود و حتی ممکن است عوارض جانبی شدیدی ایجاد کند.

این متخصص سلامت باروری تصریح کرد: برخی افراد به اشتباه بر این باور هستند که مصرف مکمل‌های تستوسترون در افراد با تستوسترون نرمال، می‌تواند مانند مصرف این داروها در وضعیت کمبود تستوسترون، اثرات مثبت مشابهی داشته باشد، در حالی که این اقدام می‌تواند به صورت دائمی تولید هورمون طبیعی مردانه را تغییر دهد و بدن فرد را به مکمل‌های تستوسترون وابسته کند.

وی اضافه کرد: عوارض جانبی مکمل‌های تستوسترون برای مردانی که سطح تستوسترون آنها طبیعی است، می‌تواند خفیف یا شدید باشد، برخی از این عوارض جانبی خفیف از جمله افزایش آکنه (جوش‌های سرسیاه)، ریزش مو و کاهش احتمال باروری در مردان است.

مولایی‌نژاد گفت: درمان با تستوسترون تحت شرایطی مانند فشارخون بالا، افزایش خطر بیماری قلبی به دلیل افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون، آسیب کبدی، ناباروری، هیپرتروفی و بزرگ شدن پروستات، افزایش سطح آنتی‌ژن اختصاص پروستات (PSA) می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی جدی‌تر شود؛ با توجه به احتمال عوارض جانبی آسیب‌زا، مکمل تستوسترون برای مردانی که سطح تستوسترون طبیعی دارند، توصیه نمی‌شود.

وی ادامه داد: برای مردانی که مایل به افزایش توده عضلانی و افزایش انرژی هستند، گزینه‌های سالم‌تر، حفظ یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم است.

این متخصص سلامتی باروری خاطرنشان کرد: لازم است قبل از اقدام به مصرف این مکمل‌ها در مورد خطرات و مزایای احتمالی مصرف یا استفاده از هر روش درمانی با درمانگر خود صحبت کنید.

کد خبر 672606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.