۲۰ تیر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۴
عوامل خطر سرطان ریه چیست؟

سیگار کشیدن یکی از عوامل خطر اصلی ابتلا به سرطان ریه در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با توجه به افزایش تعداد مبتلایان به سرطان ریه، دانستن دلایل آن از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از علل اصلی سرطان دود سیگار است. تعجب‌آور است که بدانید دود تنباکو حاوی بیش از ۷ هزار ماده شیمیایی است که ۷۰ مورد آن به صورت بالقوه سرطان‌زا است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است افرادی که سیگار می‌کشند، ۱۵ تا ۳۰ برابر بیشتر از افرادی که سیگار نمی‌کشند در معرض ابتلا به سرطان ریه یا مرگ ناشی از آن قرار دادند. حتی کشیدن چند نخ سیگار در روز نیز خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد.

عوامل خطر سرطان ریه

به غیر از سیگار کشیدن عوامل خطر دیگری نیز وجود دارد که خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می‌دهد. این عوامل خطر شامل قرار گرفتن در معرض موادی همچون آزبست یا رادون است. رادون نوعی گاز طبیعی است و دومین عامل اصلی سرطان ریه در ایالات متحده شناخته شده است. علاوه بر این، داشتن سابقه خانوادگی سرطان ریه نیز خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه

تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه بسیار مهم است زیرا به درمان مؤثر و به‌موقع آن کمک می‌کند. تشخیص علائم سرطان ریه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است این علائم شامل سرفه‌ای که خود به خود از بین نمی‌رود، درد شدید قفسه سینه همراه با سرفه، تنگی نفس، سرفه خونی، خس‌خس سینه، کاهش وزن بدون دلیل و دوره‌های مکرر ذات‌الریه می‌شود. در صورت بروز این علائم باید به‌سرعت به پزشک مراجعه کنید.

کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه

با شناسایی عوامل خطر سرطان ریه، می‌توان خطر ابتلا به این بیماری را به حداقل رساند. در صورتی که سیگاری هستید، بلافاصله آن را ترک کنید. افرادی که سیگار کشیدن را ترک می‌کنند، در مقایسه با افرادی که به سیگار کشیدن ادامه می‌دهند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه قرار دارند، اما خطر ابتلا به سرطان ریه در میان این افراد بیشتر از کسانی است که هرگز سیگار نمی‌‎کشیدند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که ترک سیگار در هر سنی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهد.

کد خبر 672602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.