واکسن داخلی پنوموکوک وارد بازار می‌شود؟

از آن جایی که توسعه شش پلتفرم تولید واکسن در کشور ایجاد شده است، واکسن‌هایی از جمله HPV و آنفلوانزا نیز در کشور تولیدشده و واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس در شرف تولید و ورود به بازار هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابتلاء به عفونت‌های پنوموکوکی ممکن است به صورت جداگانه دیده شود. پنومونی‌هایی که به دنبال ابتلاء به پنوموکوک می‌بینیم، جزو دسته پنومونی‌های باکتریال هستند. در حالی که آنفلوانزا ویروس است، اما پنوموکوک باکتریال بوده که ممکن است کودکان به آن مبتلا شوند و وضعیت‌شان مقداری متفاوت است.

کودکان مبتلا به پنوموکوک با تب بالا به پزشک یا اورژانس مراجعه می‌کنند، به طور معمول در آنها سرفه‌های خلط‌دار دیده می‌شود، در حالی که در آنفلوانزا سرفه خشک است. در عین حال وضعیت تنفسی این کودکان ممکن است بد شود و تند تند نفس بکشند و از عضلات فرعی تنفس استفاده کنند، به طوری که فرورفتگی زیر دنده دارند و در زمان تنفس، نسبت به نفس کشیدن عطش دارند و پره‌های بینی‌شان باز و بسته می‌شود که در این شرایط باید بستری شوند. در این صورت ممکن است از ریه عکس‌برداری کنیم و گاهی در عکس این کودکان ممکن است درگیری یک یا دو لوب ریه را ببینیم و حتی گاهی ممکن است منجر به آب آوردن ریه که آب چرکی است، شود که گاهی ممکن است شدید باشد و نیاز به اقدامات خاص درمانی پیدا کنیم. خانواده‌ها با مشاهده تب بالا، سرفه خلط‌دار به پزشک مراجعه کنند.

ورود واکسن پنوموکوک داخلی به بازار؛ به زودی

سیدحیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه امکان انتقال تکنولوژی ساخت دارو و تجهیزات پزشکی تولیدکنندگان داخلی به کشور عراق مهیا است، از وزیر بهداشت عراق درخواست کرد که داروهای ثبت شده در ایران را به شرطی که در کشور عراق تولید داخل نداشته و یا تولید کفایت تأمین بازار را نداشته باشند، به مثابه ثبت در عراق تلقی کنند.

وی با تشریح وظایف و شرایط سازمان غذا و دارو، افزود: ۱۸۰ کارخانه تولید داروی نهایی و ۶۵ کارخانه تولیدکننده ماده اولیه و موثره تولید دارو در ایران وجود دارد و سیستم پخش دارو از طریق ۶۲ شرکت پخش در اختیار ۱۴ هزار داروخانه در سراسر کشور قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه ارزش ریالی بازار دارویی ایران سال گذشته بیش از صد هزار میلیارد تومان بوده است، تصریح کرد: ارزبری حوزه دارو در ایران دو میلیارد دلار و ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز در داخل تولید می‌شوند.

وی با بیان اینکه یکی از قابلیت‌های صنایع دارویی در ایران تولید تجهیزات مورد نیاز این حوزه داخل کشور است، گفت: در حوزه تجهیزات پزشکی ۴۰ درصد بازار توسط تولیدکنندگان داخلی تأمین می‌شود؛ تولید در این حوزه هدفمند و استراتژیک دنبال می‌شود؛ به طوری که اقلامی چون دستگاه‌های الکتروشوک، ونتیلاتور، همودیالیز، شتاب‌دهنده و بسیاری از ملزومات موردنیاز تولید، تأمین و برخی از آن‌ها نیز صادر می‌شوند.

محمدی با اشاره به اینکه ایران یکی از تولیدکنندگان داروهای با فناوری در دنیا محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: داروهای با فناوری بالا در دنیا تولیدکنندگان محدودی دارند؛ در مورد برخی داروها ایران جزو ۱۰ کشور تولیدکننده این داروها است و می‌تواند داروهای بیوسمیلار و بایوتک را تولید کند.

وی با اشاره به ایجاد و توسعه شش پلتفرم تولید واکسن در کشور، اضافه کرد: واکسن‌هایی از قبیلHPV و آنفلوانزا نیز در کشور تولیدشده و واکسن‌های پنوموکوک و روتاویروس در شرف تولید و ورود به بازار هستند.

رئیس سازمان غذا و دارو از راه‌اندازی دومین پالایشگاه خون ایران در سال جاری خبر داد و گفت: سال گذشته اولین پالایشگاه تولید فاکتورهای خونی به صورت کامل راه‌اندازی شد. همچنین توفیقات خوبی در سلول‌درمانی(Cell therapy) و بافت داشته‌ایم.

ضرورت تزریق واکسن «پنوموکوک» به کودکان

پیش‌تر نیز محمدمهدی ناصحی، رئیس هجدهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های شایع کودکان اظهار کرد: تزریق واکسن پنوموکوک (عفونت ریه)، یک بیماری ویروسی و به‌تازگی شایع‌شده در کودکان، ضروری است.

وی افزود: پنوموکوک یا عفونت ریه یک بیماری ویروسی است که این روزها بار مراجعه کودکانی که به آنفلوانزا یا سایر بیماری‌های ویروسی و تنفسی مبتلا شده و خوب درمان نشده‌اند را افزایش داده است. کودکان می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی واکسن پنوموکوک را تزریق کنند.

رئیس هجدهمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های شایع کودکان تصریح کرد: فرد مبتلا به آنفلوانزا باید بر اساس تجویز پزشک، داروهای آنتی‌بیوتیک را بر اساس نیاز و مقدار تعیین‌شده مصرف کند. زیاده‌روی در استفاده از این داروها باعث مقاوم شدن ویروس در سیستم ایمنی بدن و به عفونت ریه منجر می‌شود.

علائم عفونت‌ها یکدیگر را تقلید می‌کنند

فرهاد چوبدار، رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر با اشاره به علائم خطر بیماری‌های تنفسی در کودکان، گفت: به دلیل بد درمان شدن آنفلوانزا و استفاده نابجا از آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای کورتونی برای کودکان، عفونت میکروبی با پنوموکوک در سطح جامعه در حال شیوع است که بسیار خطرناک بوده، روی آنفلوانزا سوار می‌شود و ریه را درگیر می‌کند.

وی درباره شایع‌ترین عفونت‌هایی که در شرایط سرمای هوا، کودکان را درگیر می‌کند و وضعیت فعلی مراجعه‌های کودکان به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، گفت: در حال حاضر با مجموعه‌ای از ویروس‌ها در اطفال مواجه هستیم؛ آنفلوانزا یک اپیدمی را آغاز کرده و به طور تقریبی پیک آن را گذرانده و در حال کاهش است، اما هنوز به صورت کامل از سطح جامعه جمع نشده است. در عین حال برخی افراد به صورت همزمان هم به ویروس آنفلوانزا و هم به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند؛ همچنین برخی ویروس‌های دیگر مانند ویروس سرماخوردگی ساده، اِنتروویروس‌ها و آدنوویروس هم هنوز در جامعه وجود دارند.

رئیس بیمارستان کودکان علی‌اصغر ادامه داد: این بیماری عفونت میکروبی با پنوموکوک که بر روی آنفلوانزا سوار می‌شود، در کودکان از شش ماهگی تا ۱۵ سالگی دیده می‌شود و عمده علت بروز آن هم این است که از داروهای آنتی‌بیوتیک و کورتون‌ها به صورت نادرست استفاده می‌شود. این عفونت‌ها به صورت ثانویه با آنفلوانزا ایجاد می‌شوند.

وی درباره علائم این عفونت‌ها، خاطرنشان کرد: باید توجه کرد که علائم این عفونت‌ها یکدیگر را تقلید می‌کنند، اما در این مورد خاص یعنی در بیماری عفونت میکروبی با پنوموکوک که بر روی آنفلوانزا سوار می‌شود، تب بالا، مشکلات تنفسی، سخت شدن یا تند شدن تنفس و تبی که به آنتی‌بیوتیک‌های معمولی پاسخ نمی‌دهد، بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

کد خبر 672504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.