جزئیات دریافت گذرنامه زیارتی و مرزهای در نظر گرفته شده برای اربعین ۱۴۰۲

مراسم پیاده‌روی اربعین، از مهم‌ترین ایامی است که زائران به کشور عربستان اعزام می‌شوند و در این ایام شاهد ازدحام در مرزهای کشور و دفاتر اخذ گذرنامه هستیم؛ از این رو پلیس راهور و پلیس گذرنامه کشور، تمهیدات ویژه‌ای را همچون سال‌های گذشته برای این ایام در نظر گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سردار سیدتیمور حسینی، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، با اشاره به افزایش سفرهای تابستانی، اظهار کرد: امسال شاهد افزایش سفرها در ایام تابستان هستیم و با توجه به نزدیکی به ایام ماه محرم و اربعین، احتمال افزایش سفرها به سمت مرزهای غربی و زیارت عتبات نیز افزایش یافته است؛ از این رو لازم است که تمهیدات لازم برای ارتقا ایمنی ترافیکی مسافران و زائران اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌کنیم که روند افزایشی تردد با توجه به شروع ماه محرم و سفرهای زیارتی تا پایان شهریورماه نیز ادامه داشته باشد، افزود: با توجه به فرارسیدن ایام ماه محرم و افزایش تردد زائرین برای خروج از مرزهای زمینی کشور مانند مهران، شلمچه، چزابه و آذربایجان غربی، پلیس راهور از دو ماه قبل به صورت مداوم و مستمر پیگیر مسائل و موارد مرتبط با تمهیدات مناسب و تجهیزات ترافیکی لازم برای تسهیل تردد زائران است.

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا تصریح کرد: هدف این است که در این ایام شاهد سفرهایی بدون ترافیک و تصادف، همراه با امنیت و ایمنی کامل باشیم و زائران در پایان سفر زیارتی خود با صحت و سلامت به شهر خود بازگردند. با توجه به شرایط جوی هوای کشور و گرمای شدید، احتمال افزایش تردد زائرین از مرزهای آذربایجان غربی نیز پیش‌بینی و اقداماتی نیز انجام شده تا زیرساخت‌ها در این استان ارتقا پیدا کند.

وی با بیان اینکه مرز مهران یکی از نزدیک‌ترین مرزها برای سفر به عتبات است، گفت: همین موضوع سبب شده تا در سال‌های اخیر بیشترین تردد در مرز مهران باشد. در همین راستا پلیس راهور و فرمانداری شهر ایلام، تمام تلاش خود را خواهد کرد تا تونل و پل ارتش و محور کنجانچم در شهر ایلام و اتصال آن به مرز مهران هرچه سریع‌تر و قبل از شروع مراسم بزرگ اربعین انجام شود.

سردار تیموری در خصوص زائرانی که ممکن است از مرزهای شرقی وارد ایران شوند و از آنجا به عراق سفر کنند، خاطرنشان کرد: پلیس راهور به موازات توجه به مرزهای غربی، تمهیدات لازم برای مرزهای شرقی کشور را نیز اتخاذ کرده است. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده امسال شاهد افزایش ورود شیعیان و مسافران از کشورهای همسایه خواهیم بود و در همین راستا، تمهیداتی را در دستور کار خود قرار داده و موارد مرتبط با این مناطق به زودی اعلام خواهد شد.

برای اخذ گذرنامه به کجا مراجعه کنیم؟

سردار علی ذوالقدری، رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه انتظامی کشور، در مصاحبه اخیر خود درباره آخرین روند صدور گذرنامه، اظهار کرد: در حال حاضر روند صدور گذرنامه از طریق درخواست متقاضیان در دفاتر پلیس +۱۰ و سپس چاپ گذرنامه و ارسال توسط پست به در منازل میانگین پنج روز طول می‌کشد.

وی افزود: تعداد تقاضای صدور گذرنامه در روزهای اخیر نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است و با مقام عراقی در بحث صدور گذرنامه زیارتی هماهنگ هستیم. با هماهنگی انجام شده برای اربعین امسال زائران می‌توانند برای تردد به کشور عراق از گذرنامه زیارتی استفاده کنند.

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه انتظامی کشور گفت: گذرنامه زیارتی با اعتبار پنج ساله، تعداد صفحات کمتر و هزینه به مراتب خیلی پائین‌تر از گذرنامه بین‌المللی تنها در راستای سفر زیارتی سهل و آسان و ارزان، مراحل چاپ اولیه را گذرانده و در حال حاضر نسخه آزمایشی آن صادر شده است و بعد از گذراندن مراحل مختلف با اطلاع‌رسانی به مردم نسبت به صدور عمومی آن اقدام می‌شود.

وی ادامه داد: امید است که گذرنامه زیارتی برای اربعین امسال مهیا شود، گذرنامه عادی بین‌المللی برای سفرهای خارجی و حتی زیارتی اعتبار خود را دارند، صدور گذرنامه زیارتی در راستای اعطای تسهیلات به افرادی که فقط متقاضی سفر زیارتی هستند، است.

وی با اشاره به ارسال یک میلیون و ۳۰۰ هزار پیامک به افرادی که اعتبار گذرنامه‌هایشان منقضی شده است، گفت: ۹۵۰ هزار نفر افرادی بودند که اعتبار گذرنامه‌شان منقضی شده و بقیه پیامک‌ها نیز به افرادی ارسال شد، که در سه تا چهار سال گذشته در ایام اربعین به کشور عراق سفر داشته‌اند، با این پیامک‌ها به افراد اطلاع‌رسانی شده که با توجه به انقضای اعتبار گذرنامه خود برای درخواست صدور، اقدام کنند.

اصفهانی‌ها ۳ روزه گذرنامه بگیرند

همچنین سرهنگ نعمت‌الله طاهرپور، رئیس پلیس اداره مهاجرت و گذرنامه استان اصفهان، اظهار کرد: با توجه به اینکه مدت زمان زیادی تا برپایی مراسم پرفیض پیاده‌روی اربعین حسینی (ع) باقی نمانده است، به کسانی که قصد دارند تا در این مراسم شرکت کنند توصیه می‌کنیم که از اکنون نسبت به صدور و یا تمدید گذرنامه خود اقدام کنند.

وی با اشاره به آمادگی کامل این پلیس برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی (ع) و برپایی هرچه باشکوه‌تر مراسم پیاده‌روی اربعین سال جاری، افزود: اگر مهلت گذرنامه زائران کمتر از شش ماه باشد، در اسرع وقت به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه و نسبت به تعویض گذرنامه خود اقدام کرده و دریافت گذرنامه را به روزهای اوج مراسم پیاده‌روی اربعین موکول نکنند.

رئیس پلیس اداره مهاجرت و گذرنامه استان اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر گذرنامه در بازه زمانی سه روز تا یک هفته به متقاضیان پس از ثبت در دفاتر پلیس + ۱۰ ارسال می‌شود، اما در ماه‌های محرم و صفر با توجه به افزایش تقاضا برای صدور و تمدید گذرنامه به‌رغم تلاش همکاران برای تحویل گذرنامه در سریع‌ترین زمان ممکن گذرنامه‌ها با تأخیر ارسال خواهد شد، بنابراین متذکر می‌شویم که متقاضیان شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین امسال هر چه سریع‌تر نسبت به دریافت یا تمدید گذرنامه خود اقدام کنند.

وی گفت: اداره مهاجرت و گذرنامه پلیس اصفهان به‌صورت شبانه‌روز آماده ارائه خدمت در زمینه صدور گذرنامه و اجازه خروج اتباع ایرانی و تمدید روادید اتباع خارجی است و در اردیبهشت‌ماه سال جاری نیز با تلاش همکاران این پلیس ۳۰ هزار و ۷۵ عدد گذرنامه صادر شده است.

کد خبر 672174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.