گامی جهادی برای شاداب‌سازی مدارس

آموزش و یادگیری بخش مهمی از زندگی هر انسان و تحصیل در یک فضای آموزشی نوساز و استاندارد، شاداب و با نشاط حق دانش‌آموزان و معلمان است. این امر در مقاطع مختلف تحصیلی از مهم‌ترین وظایف آموزش‌وپرورش به‌عنوان بزرگ‌ترین دستگاه اجرایی کشور است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ضرورت توجه به مباحث آموزشی، اهمیت آن در جامعه و لزوم گسترش خدمات در این بخش بر کسی پوشیده نیست. درحالی‌که مدارس کشور روزبه‌روز از تجهیزات و امکانات بیشتری نظیر بهره‌مندی از تجهیزات و امکانات آزمایشگاهی، سالن‌های ورزشی و سیستم‌های هوشمند سازی برخوردار می‌شوند، هنوز هم برخی دانش‌آموزان در مناطق محروم و کم‌برخوردار در سخت‌ترین شرایط و با حداقل امکانات در حال تحصیل هستند. از این رو امسال همزمان با سالروز تشکیل جهاد سازندگی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) در ۲۷ خرداد و روز جهاد سازندگی، حمیدرضا خان محمدی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در بازدید از نمایشگاه جهاد پیشرفت، از آغاز فعالیت تابستانه طرح ملی شهید عجمیان در کنار شانزده طرح ملی دیگر رونمایی کرد.

بر این اساس فعالیت تابستانه طرح شهید عجمیان با هدف امید آفرینی و نشاط در مدارس کشور با کمک خود دانش‌آموزان، معلمان، اولیا و گروه‌های جهادی در تعطیلات تابستانی با هدف گذاری ۲۰ هزار مدرسه به استعداد ۱۰۰ هزار کلاس درس با اولویت مدارس مناطق محروم با مشارکت بیش از ۷۰ هزار نفر در حدود ۱۰ هزار گروه جهادی اجرا می‌شود تا با بازسازی مدارس فرسوده، دانش‌آموزان با نشاط و شادابی بیشتر در محیط آموزشی حضور پیدا کنند.

بنابراین این طرح با هدف ترویج و ارتقا روحیه جهادی و ایجاد بستری مناسب جهت آشنایی و همکاری دانش‌آموزان با گروه‌های جهادی و استفاده از ظرفیت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش و بهره‌وری از مهارت‌های کسب شده توسط دانش‌آموزان، بهسازی و شاداب سازی مدارس مناطق کم برخوردار عملیاتی می‌شود.

شهید والامقام سید روح الله عجمیان خود یکی از فعالان حوزه اقدامات جهادی بود و با فعالیت در گروه‌های مردمی نقش فعالی در کمک به مناطق کم‌برخوردار داشت و بر این اساس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با تاسی به سیره این شهید بزرگوار قدم در راه بسترسازی برای فعالیت گروه‌های جهادی در مدارس گذاشت. شهید عجمیان، متولد ۲۰ بهمن سال ۱۳۷۳ از بسیجیان حوزه ۴۱۷ شهدای کمالشهر کرج بود که روز پنجشنبه دوازدهم آبان ماه در جریان اغتشاشات و ناامنی‌های آزاد راه کرج – قزوین در محدوده بهشت سکینه (س) کرج با ضربات مختلف و چاقو برخی اغتشاشگران به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

بهسازی و شاداب سازی ۱۰۰ هزار کلاس درس در طرح شهید عجمیان

حمیدرضا خانمحمدی، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به بهسازی و شاداب سازی صد هزار کلاس درس در مناطق کمتر برخوردار تا پایان سال، اظهار کرد: این طرح به نام شهید مدافع امنیت سید روح الله عجمیان، شهیدی که کارگر زاده و خود جهادی بود و ادامه راه پدر را افتخار می‌دانست، مزین شده است.

وی افزود: در این طرح ۱۰۰ هزار کلاس در سراسر کشور با مشارکت همه جریان‌ها اعم از خیران، گروه‌های جهادی، سازمان نوسازی وزارت آموزش و پرورش، ادارات کل آموزش و پرورش، پایگاه‌های بسیج و همه دغدغه‌مندان بهسازی و شاداب‌سازی خواهند شد. احیای گروه‌های جهادی دانش‌آموزی از اهداف این طرح است که در هر مدرسه با توجه به ظرفیت یک گروه جهادی تشکیل می‌شود و موضوع احیای مدرسه و شاداب‌سازی مدرسه در دستور کار آن‌ها قرار می‌گیرد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه مردمی سازی و همکاری و مشارکت مردم در این طرح از مهم‌ترین اهداف آن است، گفت: مهم‌ترین اتفاق در این طرح تغییر نگاه مردم و همه اقشار نسبت به یکی از مقدس‌ترین محیط‌های تعلیم و تربیت یعنی مدرسه است. چه اقدامی بالاتر از این رویداد وجود دارد.

وی ادامه داد: نکته مهم این است در دوازدهم اردیبهشت‌ماه فرمانی از سوی مقام معظم رهبری صادر شده است که آموزش و پرورش را کوچک‌انگاری نکنیم و توجه ویژه‌ای به آن داشته باشیم، ابعاد این کار بسیار بزرگ است و مهم‌ترین اتفاقی که باید در ارزیابی‌ها دیده شود، تغییر نگاه دانش آموزان و فرهنگیان، بسیجیان و جهادیان نسبت به این مکان مقدس یعنی مدرسه است.

خان‌محمدی افزود: در فرصت خوب تابستان منتظر منابع نمی‌مانیم و همانند جنگ تحمیلی که با دست خالی جهاد کردیم اکنون هم کار جهادی بهسازی و شاداب سازی مدارس را با حضور و مشارکت مردم آغاز می‌کنیم و امیدواریم در پایان تابستان ۱۰ هزار مدرسه آماده شود.

وی گفت: روزی که دشمنان برنامه‌ریزی کردند تا در کشور براندازی اتفاق بیفتد جوانانی خالص و مخلص از جنس کارگر زاده‌ای، چون شهید عجمیان بدون هیچ توقعی در کف میدان مبارزه کردند تا آن فتنه را در نطفه خفه کردند. سید روح الله عجمیان الگویی از آن جوانان بود و ما باید با اقتداء به این شهید بزرگوار و هم‌رزمانش اصل کار را که احیا و خودسازی است دنبال کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: ۲۰ هزار مدرسه در هدف‌گذاری این طرح قرار دارد که تا پایان تابستان ۱۰ هزار از آن‌ها بهسازی و شاداب‌سازی می‌شود. در این طرح ۱۰۰ هزار کلاس درس بهسازی و شاداب‌سازی خواهد شد که عدد بزرگی است و نشان از عزم بزرگی دارد. مردمی سازی و مشارکت مردم یکی از ویژگی‌های مهم این طرح است.

وی با بیان اینکه تغییر نگاه به کارهایی که انجام می‌شود و کم کردن موانع پیشرو برای افراد یکی از برکات این دولت است، تصریح کرد: سرانه آموزشی در بدترین شرایط تحریمی بسیار افزایش یافته است که این نشان از تلاش نظام در این حوزه است و مانند جهشی که در مقطع کرونا داشتیم در طرح شهید عجمیان نیز داشته باشیم.

خان‌محمدی خاطرنشان کرد: این طرح حداقل ۱۰ هزار مدرسه از ۲۰ هزار مدرسه هدف‌گذاری شده با تمام ظرفیت زیباسازی شوند و در هر مدرسه‌ای یک گروه جهادی دانش‌آموزی شکل گیرد، چرا که مهم ساخت و ساز نیست، بلکه این فرهنگ و الگو است که اهمیت دارد.

بهسازی و شاداب‌سازی ۵۵۰ مدرسه استان اصفهان در طرح شهید عجمیان

محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: تعداد ۱۰ هزار مدرسه در کل کشور برای طرح شهید عجمیان انتخاب شده‌اند و در استان اصفهان، ۵۵۰ مدرسه در دستور کار ویژه این طرح قرار گرفته‌اند تا مورد بهسازی و شاداب‌سازی قرار گیرند.

وی با اشاره به نام‌گذاری این طرح به نام شهید روح‌الله عجمیان، گفت: اجرای طرح شهید عجمیان با هدف بهسازی و شاداب سازی فضای مدارس استان اصفهان امروز آغاز شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: طرح شهید روح‌الله عجمیان ویژه بهسازی و شاداب‌سازی مدارس مناطق کم‌برخوردار با مشارکت گروه‌های جهادی و مردمی برای بازسازی و بهسازی ۵۵۰ فضای آموزشی استان اجرا خواهد شد.

وی تربیت دینی و عدالت آموزشی را از اولویت‌های آموزش و پرورش در سال جاری دانست و خاطرنشان کرد: در این زمینه امسال با تشکیل قرارگاهی درصدد بررسی کمبودهای مدارس استان هستیم.

کد خبر 671488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.