اوقات فراغت در ورزش رکن تاثیرگذار در جامعه

اوقات فراغت و گذران آن در ورزش یکی از بهترین فرصت‌ها است تا علاوه بر حضور در این فضای هیجان انگیز هر فرد تحت آموزش رشته‌ای خاص قرار بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اوقات فراغت فرصتی است که انسان مسئولیت‌پذیر هیچ‌گونه تکلیف یا کار موظفی را عهده‌دار نبوده، زمان در اختیار اوست تا با میل و انگیزه شخصی به امر خاصی بپردازد. بارزترین ویژگی اوقات فراغت این است که انسان از روی رضایت باطنی و انگیزه شخصی، از میان مجموعه متنوع و گسترده‌ای از فعالیت‌ها به اختیار خویش یکی را بر می‌گزیند.

در کشورما مردم بیشترین زمان برای اوقات فراغت را در سه‌ماه تابستان یعنی تیر، مرداد و شهریور دارا هستیم چرا که این سه ماه مصادف با تعطیلی مدارس کشور است و خانواده‌ها راحت‌تر می‌توانند برای زمان‌های بدون برنامه فرزندان خود برنامه‌ریزی انجام دهند، باید این نکته راهم اضافه کنیم که خیلی از افراد با این طرز فکر مخالف هستند و اعتقاد دارند اوقات فراغت در کل زندگی یک فرد جریان دارد و مخصوص به زمان خاصی نیست.

اوقات فراغت مانند شمشیر دولبه می‌ماند که غفلت و بی توجهی یا کم توجهی نسبت به آن می‌تواند موجب انحراف و سقوط یک فرد یا اجتماع شود، اما اگر برنامه‌ریزی صحیح صورت گیرد و هدفمند باشد به زندگی افراد هویت می‌بخشد.

ورزش یکی از کارهایی است که همه افراد جامعه به خصوص نونهالان، نوجوانان و جوانان باتوجه به علاقه‌مندی که در هر رشته دارند، می‌توانند اوقات فراغت خود را با آن پر کنند. طبق گزارش‌هایی که در چندسال اخیر منتشر شده میانگین شیوع کم تحرکی در کشور به ۵۶ درصد رسیده و در این بین کم تحرکی، عامل ۸۲ درصد از مرگ و میرها در ایران است که سهم زنان ۶۴ درصد و سهم کم تحرکی در بین مردان ۴۶ درصد است. اگر هر فرد در اوقات فراغت خود زمان‌هایی را به ورزش اختصاص دهد می‌تواند از اضافه وزن و انواع بیماری مانند فشار خون، کلسترول بالا و دیابت جلوگیری کند.

یکی از معضلاتی که باعث شده مردم کمتر به ورزش روی بیاورند هزینه‌های سنگین باشگاه‌ها و فعالیت در رشته‌های ورزشی است. خبرنگار ایمنا طی یک گزارشی تمامی این موارد را بررسی کرده است که در ادامه می‌خوانید:

در فصول گرم سال استقبال از رشته‌های رزمی، شنا و ژیمناستیک بیشتر است

آرش ظفریان مدیر ورزش همگانی اداره کل ورزش و جوانان اصفهان، در رابطه با برنامه‌های اداره کل ورزش و جوانان برای اوقات فراغت مردم، اظهار کرد: برنامه‌های اوقات فراغت بیشتر کلاس‌های آموزشی است که در سالن‌های ورزشی سطح استان برگزار می‌شود. در تابستان استقبال از رشته‌های رزمی، شنا و ژیمناستیک بیشتر است. دو هزار سالن ورزشی با مجوز اداره کل ورزش و جوانان اصفهان در استان داریم و آموزش‌وپرورش هم اعلام کرده که دو هزار پایگاه ورزشی موجود دارد و مردم و به ویژه کودکان، نوجونان و جوانان می‌توانند اوقات فراغت خود را در آن‌جا بگذرانند.

وی ادامه داد: همه ارگان‌ها همکاری می‌کنند تا مردم را به سمت ورزش هدایت کنند، برنامه‌های همگانی مانند همایش‌های عمومی و پیاده روی در سطح استان و شهرستان‌ها زیر نظر اداره کل ورزش و جوانان و هیئت ورزش‌های همگانی اصفهان برگزار می‌شود.

اوقات فراغت در ورزش رکن تاثیرگذار در جامعه

مبلغ شهریه کلاس‌ها براساس مصوبه وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون‌های ورزشی است

مسئول ورزش همگانی اداره کل ورزش و جوانان اصفهان در خصوص شهریه باشگاه‌های ورزشی، تصریح کرد: شهریه کلاس‌ها مصوبه وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون‌های ورزشی است که به استان‌ها ابلاغ می‌شود، بعضی از سالن‌ها به خاطر امکانات و خدمات بیشتر، هزینه بالاتری هم دریافت می‌کنند.

ظفریان افزود: اداره کل ورزش و جوانان با استفاده از بازرسان خود نظارت بهینه‌ای روی کلاس‌های اوقات فراغت و باشگاه‌های متولی دارد. مردم هم اگر موارد تخلف مشاهده کردند که به نوعی در حقشان اجحاف می‌شود به ما اطلاع دهند تا ورود کنیم. اگر تخلفی باشد بر اساس قوانین و مقررات نخست تذکر می‌دهیم سپس اگر تکرار شد وارد مراحل بعدی می‌شویم، اما بیشتر به‌دنبال اصلاح هستیم.

شهرداری اصفهان در مناطق کم برخوردار خدماتی مناسبی ارائه می‌دهد

الهام مشکل‌گشا دکتری ورزش و عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد مبارکه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در رابطه با گذراندن اوقات فراغت، اظهار کرد: رشته‌های متعددی وجود دارد که افراد بتوانند از طریق آن اوقات فراغت خود را بگذرانند. هیئت ورزش‌های همگانی اصفهان با کمک شهرداری این شهر پایگاه‌های ورزشی در سطح شهر مستقر کردند که افراد به صورت رایگان اوقات فراغت خود را با ورزش پر کنند، اما برای همه سلیقه‌ها به خصوص جوانان مناسب نیست و آن‌ها باید خدماتی مناسب با سن خود دریافت کنند که شامل ورزش‌های تفریحی و رقابتی می‌شود.

وی ادامه داد: شهرداری اصفهان کمک کرده تا در مناطق کم برخوردار خدماتی با قیمت مناسب ارائه گردد. همچنین آموزش و پرورش برای فضاهایی که متعلق به آن‌ها است برنامه ریزی داشتند تا مردم اوقات فراغت خود را در آن مکان‌ها پر کنند. مشکل ایجاد انگیزه و علاقه در نوجوانان و جوانان را داریم، آن‌ها معمولاً اوقات فراغت خود را با بازی‌های کامپیوتری و تلفن همراه پر می‌کنند که باید نهادهای مربوطه برنامه ریزی انجام دهند و آن‌ها را به سمت ورزش هدایت کنند.

اوقات فراغت در ورزش رکن تاثیرگذار در جامعه

نظارت‌ها باید بیشتر باشد

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد مبارکه با بیان اینکه برای شهریه کلاس‌ها مبلغ استانداردی وجود ندارد، تصریح کرد: فدراسیون‌های مختلف اعلام می‌کنند که برای هر ساعت تمرین چه مقداری افراد باید هرینه کنند، اما نظارتی برای این موضوع وجود ندارد و هرکس باتوجه به سلیقه خود و مکانی که باشگاه را دارد نرخ تعیین می‌کند، فقط اگر در موارد خاصی شکایتی باشد بررسی و رسیدگی می‌شود.

مشکل گشا افزود: وزارت ورزش و جوانان و ادارات کل برای اینکه عدالت را در جامعه بر قرار کنند باید روی باشگاه‌های ورزشی نظارت بیشتری داشته باشند.

کد خبر 671367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.