کنکور تنها مبنای ارزیابی سطح دانش فرد نیست

یک جامعه‌شناس گفت: برای اینکه استرس داوطلبان کنکور کاهش یابد، لازم است باور و نگرش در جامعه و خانواده تغییر کند، به این معنا که آزمون کنکور تنها یکی از راه‌های رسیدن به موفقیت است و کنکور تنها مبنای ارزیابی سطح دانش فرد نیست.

علیرضا اکبرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه این روزها آزمون کنکور یکی از استرس‌برانگیزترین آزمون‌ها در دوره نوجوانی افراد است، اظهار کرد: استرس و اضطراب در واقع منشأ روانشناختی و ریشه در روح و روان فرد دارد، گاهی عامل تشدیدکننده استرس و اضطراب شرایط و فشارهای محیطی است.

وی با اشاره به اهمیت غلبه بر استرس و اضطراب به ویژه در دوران تحصیل و در داوطلبان کنکور، افزود: در علم روانشناسی هم این موضوع بیان شده که نه تنها یک رخداد بلکه باور فرد پیرامون اتفاقی در عکس‌العمل وی نسبت به موضوع اثرگذار است، در خصوص بحث آزمون کنکور هم این مطلب‌صدق می‌کند.

این جامعه‌شناس درباره نقش خانواده در کنترل و کاهش استرس داوطلبان کنکور، گفت: باور خانواده، جامعه و داوطلب در مورد کنکور، اضطراب و استرس را به همراه دارد، بنابراین لازم است داوطلبان کنکور با برنامه‌ریزی صحیح برای درس خواندن و توجه به اینکه آزمون کنکور تنها راه موفقیت نیست، بر استرس خود غلبه کنند تا بتوانند با چالش کمتری این موضوع را پشت سر گذارند.

وی ادامه داد: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که فرد به این باور رسیده است که تنها راه موفقیت و خوشبختی در گرو آزمون کنکور است و خانواده‌ها نیز این موضوع را پذیرفتند، بنابراین به طور قطع مسائل و شرایط محیطی، استرس را تشدید می‌کند.

اکبرزاده گفت: از مسائل دیگری که در ایجاد استرس و اضطراب داوطلبان کنکور نقش دارد، این است که دانش‌آموزان حدود ۱۲ سال دروس را به صورت حفظی‌محور می‌خوانند و ارزشیابی‌ها طی این سال‌ها بر اساس سوالات تشریحی انجام می‌شود و در آزمون کنکور داوطلب در مدت زمان چهار ساعت بر اساس سوالات تستی سنجیده می‌شود، لذا این موضوع نیز در ایجاد استرس دخیل است.

وی تصریح کرد: برای اینکه استرس داوطلبان کنکور کاهش یابد، لازم است باور و نگرش در جامعه و خانواده تغییر کند، به این معنا که کنکور تنها مبنای ارزیابی سطح دانش فرد نیست و موفق شدن یا نبود موفقیت در کنکور تنها راه و نشان‌دهنده سعادت و شکست فرد نیست، بنابراین کنکور می‌تواند تنها یکی از راه‌های رسیدن به موفقیت باشد و تمام راه نیست.

کد خبر 671351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.