اهمیت زمان مسواک زدن بر پیشگیری از بروز بیماری قلبی‌عروقی

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مسواک زدن در شب خطر بروز بیماری قلبی‌عروقی را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تاکنون مطالعات زیادی بر اهمیت بهداشت دهان و دندان برای بیماران مبتلا به سرطان‌های بدخیم و همچنین بیماری‌های تنفسی، گوارشی و قلبی عروقی تاکید کرده‌اند، اما به رابطه بین زمان مسواک زدن و بیماری‌های سیستمیک مانند بیماری‌های قلبی عروقی اشاره نشده است.

گروهی از محققان ژاپنی به منظور بررسی اهمیت زمان مسواک زدن بر پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۱۶۷۵ فرد را مورد ارزیابی قرار دادند. این افراد به چهار گروه تقسیم شدند؛ گروه اول دندان‌های خود را دو بار، یک بار پس از بیدار شدن و یک بار قبل از خواب مسواک می‌زدند. گروه دوم فقط شب قبل از خواب این کار را انجام می‌دادند. گروه سوم فقط پس از بیدار شدن از خواب دندان‌های خود را مسواک می‌زدند و گروه آخر اصلاً این کار را انجام نمی‌دادند.

محققان عوامل تاثیرگذار بر نتایج این مطالعه مانند سن، جنسیت و وضعیت سیگار کشیدن همچنین وضعیت سلامت دهان و دندان افراد شرکت‌کننده در مطالعه را در نظر گرفتند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مسواک زدن فقط پس از بیدار شدن از خواب کافی نیست و به معنای رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان است. مسواک زدن دندان‌های در طول شب برای حفظ سلامت دهان و دندان بسیار مهم است، زیرا باکتری‌های داخل دهان در طول خواب به دلیل کاهش جریان بزاق افزایش پیدا می‌کنند.

به گفته محققان، در حالی که مسواک زدن دندان‌های پس از بیدار شدن و قبل از خوردن صبحانه ضروری است، انجام این کار قبل از خوابیدن نیز برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی عروقی از اهمیت زیادی برخوردار است. در مطالعه انجام شده، خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی در میان افرادی که قبل از خواب مسواک نزده بودند، بیشتر بود.

نتایج این مطالعه در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

کد خبر 671177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.