از عضویت رسمی ایران در شانگهای تا نسبت برنامه هفتم با زندگی مردم

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _سه‌شنبه سیزدهم تیرماه ۱۴۰۲_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه اول امروز خود با تیتر «گزارش اقدام بدهید نه آمار تعداد جلسات!» نوشت: رئیس‌جمهور در نشستی مشترک با هیئت دولت و استانداران آخرین مطالبات و تذکرات خود را با مدیران ارشد قوه مجریه در میان گذاشت. آیت‌الله رئیسی در این نشست نکات مهمی درباره ضرورت تلاش برای تحقق تحول مدنظر رهبر معظم انقلاب، به‌کارگیری روش‌های ابتکاری در جذب سرمایه و افزایش بهره‌وری، ارائه گزارش اقدام در موضوع مولدسازی و نه صرف برگزاری جلسه، تجدیدنظر و اصلاح سود مربوط به تسهیلات مسکن، موضوع انتخابات و برخورد مدبرانه منطبق بر قانون با ناهنجاری‌های سازمان‌یافته اجتماعی را مطرح کرد.

در دسترس بودن رئیس‌جمهور برای استانداران همچنین جدیت او در پیگیری امور اجرایی از بالاترین مقام هر استان، از مهمترین ابعاد نشست اخیر مدیران ارشد دولت بود. ایجاد هماهنگی میان مدیران ستادی و میدانی دولت از دیگر کارویژه‌های این نشست بود که می‌تواند در کمترین زمان ممکن زمینه‌ساز بهترین سطح همکاری و هماهنگی میان اجزای دولت شود.

آیت‌الله رئیسی بعد از ظهر یکشنبه، یازدهم تیرماه در نشست مشترک هیئت دولت و استانداران سراسر کشور، ضمن تبریک ایام و اعیاد ماه ذی‌الحجه، بویژه عید سعید غدیر، ولایت را یکی از برترین نعمات خداوند برای بشریت دانست و افزود: در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز ولایت فقیه عمود خیمه نظام است و مسئولان باید با بیشترین شناخت از منظومه دیدگاه‌های امام و رهبری، در راستای پیشبرد اهداف نظام گام بردارند.

از عضویت رسمی ایران در شانگهای تا نسبت برنامه هفتم با زندگی مردم

روزنامه جوان در صفحه اول امروز خود با تیتر «جنین غزه شد» نوشت: بیش از هزار سرباز رژیم صهیونیستی زیر پوشش هوایی آپاچی‌ها و پهپادها، از یک شنبه شب به جنین حمله کرده‌اند؛ شهری ۴۰ هزار نفری که به نماد تسلیح مقاومت در شمال کرانه باختری تبدیل شده است. حملات اسرائیل به این شهر منجر به شهادت دست‌کم ۱۰ فلسطینی و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر شده است.

در حالی که خیابان‌های جنین به صحنه نبرد تن‌به‌تن بین نظامیان رژیم صهیونیستی و فلسطینیان تبدیل شده، اتاق عملیات مشترک نیروهای مقاومت فلسطین در غزه هشدار داد نیروهای مقاومت در تمام میدان‌های نبرد اجازه نخواهند داد که دشمن به مردم جنین تعرض کند.

مقاومت فلسطینی از شکار دو کواد کوپتر رژیم صهیونیستی خبر داده و تیپ جنین وابسته به گردان‌های القدس نیز گفته که خودروهای زرهی نیروهای اشغالگر را در جنین با استفاده از بمب‌هایی منفجر کرده که برای اولین بار به خدمت گرفته است.

از عضویت رسمی ایران در شانگهای تا نسبت برنامه هفتم با زندگی مردم

روزنامه کیهان در صفحه اول امروز خود با تیتر «عضو رسمی‌شانگهای شدیم، بهره‌وری دوطرفه آغاز شد» نوشت: «ژانگ مینگ» دبیرکل سازمان همکاری شانگهای روز جمعه نهم تیر ماه در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان اظهار داشت که از تاریخ چهارم جولای (سیزدهم تیرماه) جمهوری اسلامی ایران از همه حقوق مربوط به کشورهای عضو سازمان برخوردار خواهد بود و عضویت رسمی ایران در نشست مجازی سران این سازمان که سیزدهم تیر برگزار می‌شود، اعلام خواهد شد.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه نیز روز جمعه، نهم تیرماه طی سخنانی در مرکز دیپلماسی مردمی سازمان همکاری شانگهای در مسکو گفت که در نشست آتی سازمان همکاری شانگهای در تاریخ چهارم جولای، ایران و بلاروس به‌طور رسمی عضو دائمی این سازمان می‌شوند.

سازمان همکاری شانگهای در سال ۱۹۹۶ توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان با هدف برقرار کردن موازنه قدرت در برابر نفوذ آمریکا و ناتو به نام شانگهای پنج پایه‌گذاری شد و بعد از پیوستن ازبکستان به آن، سازمان همکاری شانگهای نام گرفت. سازمان همکاری شانگهای به‌طور رسمی، پانزدهم ژوئن ۲۰۰۱ میلادی تأسیس و دفتر مرکزی آن در چین ایجاد شد.

از عضویت رسمی ایران در شانگهای تا نسبت برنامه هفتم با زندگی مردم

روزنامه خراسان در صفحه اول امروز خود با تیتر «جعبه سیاه منافقین درایران» نوشت: این روزها برای منافقین روزهای سیاهی است. یک روز پس از آنکه وزارت اطلاعات کشورمان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد تعدادی از «عناصر وابسته» به منافقین را بازداشت کرده است، «سپهر خلجی» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: بخشی از هاردها و کیس‌ها (از آلبانی به ایران) رسید. (کارشناسان) مشغول بازیابی اطلاعات، شناسایی رابطان و هسته‌های تخریب و نقاط کور هستند. نتایج تا الان امیدوارکننده است.

در بازرسی چند روز قبل پلیس آلبانی از مقر منافقین در تیرانا موسوم به اشرف ۳، یگان ضد تروریسم پلیس این کشور وارد محل یگان سایبری منافقین شد و بسیاری از تجهیزات از جمله رایانه‌ها، هاردها و سرورهای متعلق به آنها را با خود برد.

پس از این بازرسی پلیس آلبانی و ضبط شماری از تجهیزات رایانه‌ای منافقین، فعالیت این گروهک تروریستی در فضای مجازی بسیار کاهش یافت و برخی از صفحات مجازی که پیش‌تر در جریان اغتشاشات سال گذشته، آموزش‌های نظامی و تروریستی منتشر می‌کردند، از دسترس خارج شدند. بنا بر گفته یک منبع آگاه، اطلاعات مهمی از این گروهک از جمله داده‌های مربوط به مرتبطان منافقین در داخل ایران در این سرورها قرار دارد.

از عضویت رسمی ایران در شانگهای تا نسبت برنامه هفتم با زندگی مردم

روزنامه فرهیختگان در صفحه اول امروز خود با تیتر «وزارت اقتصاد سهامدار ۲۰ تا ۶۰ درصدی ۱۴ بانک خصوصی» نوشت: در روزهای گذشته سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد با ارسال نامه‌ای به رئیس‌کل بانک مرکزی نسبت به انحراف چشمگیر برخی بانک‌های خصوصی در «نسبت تسهیلات به سپرده» در استان‌ها هشدار داده است. در این نامه آمده است برخی بانک‌های خصوصی و مؤسسه‌های اعتباری در پرداخت تسهیلات، نه‌تنها کارنامه درخشانی ندارند، بلکه عملکرد بسیار ضعیف و حتی صفر را در برخی استان‌ها و مناطق کشور برای خود ثبت کرده‌اند؛ نمره مردودی این بانک‌ها در ارائه تسهیلات، توجهات را به‌سوی فعالیت‌های غیرعملیاتی و سرمایه‌گذاری آنها در بخش مسکن و املاک و فعالیت‌های غیربانکی معطوف کرده است.

بیشتر بانک‌های خصوصی و مؤسسه‌های اعتباری دارای نسبت تسهیلات به سپرده زیر صددرصد هستند و حتی بین آنها برخی بانک‌ها در شماری از استان‌ها، دارای عملکرد صفر و زیر ۵ درصد نیز هستند. خاندوزی به رئیس‌کل بانک مرکزی پیشنهاد کرده به بانک‌هایی که در اسرع وقت نسبت به ارتقای نسبت‌های تسهیلات به سپرده استانی خود به حداقل ۵۰ درصد اقدام نکنند، در مرحله نخست اخطار داده شود و درصورت تداوم روند ناصحیح گذشته، بانک خاطی ملزم به تعطیلی شعب ناکارآمد استانی خود شود. اما ساکنان برج میرداماد این هشدار وزیر اقتصاد را بی‌پاسخ نگذاشتند و معاون نظارت بانک مرکزی به آن پاسخ داد و توپ را در زمین وزارت اقتصاد انداخت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ادعای اینکه نسبت تسهیلات به سپرده در بانک‌های خصوصی در برخی استان‌ها پایین بوده، ادعای درستی است اما آمارها نشان می‌دهد طی سه‌سال اخیر که بخشنامه‌ای در این خصوص ابلاغ شده، این نسبت به‌طور قابل‌توجهی بهبود یافته است. اما مورد قابل‌تامل دیگر اینکه از چهار سال گذشته براساس قانون مصوب مجلس، وزارت اقتصاد سهامدار برخی بانک‌های خصوصی شده است. آمارها نشان می‌دهد تعداد این بانک‌های غیردولتی به ۱۴ مورد و نسبت سهامداری وزارت اقتصاد در آنها بین ۲۰ تا ۶۶ درصد است.

از عضویت رسمی ایران در شانگهای تا نسبت برنامه هفتم با زندگی مردم

روزنامه همشهری در صفحه اول امروز خود با تیتر «نسبت برنامه هفتم با زندگی مردم» نوشت: یکی از کلیدواژه‌های سخنان رئیس‌جمهور در معرفی برنامه هفتم توسعه، مردم‌پایه بودن آن بود؛ محوری که در بخش‌های گوناگون این برنامه اعم از اقتصادی و فرهنگی به چشم می‌خورد؛ تا جایی که در برخی از بخش‌های اهداف تعیین‌شده ارتباط تنگاتنگی با جامعه و مردم دارد. در این گزارش نقش مردم در برنامه هفتم توسعه و ارتباط ملموس اهداف تعیین‌شده با مردم در ۱۰ حوزه اصلی بررسی شده است.

دستگاه‌های اجرایی موظفند تمامی شرکت‌های متعلق به خود اعم از شرکت‌های تولیدی، خدماتی و بازرگانی، به استثنای مواردی که در سیاست‌های کلی اصل (۴۴) منع واگذاری آنها تصریح شده را به‌صورت تدریجی و حداکثر تا پایان سال سوم برنامه واگذار کنند.

بانک مرکزی موظف است ضمن تعیین سهم بانک‌های عامل در اعطای منابع قرض‌الحسنه، نسبت به توسعه روش‌های مالی زنجیره‌ای، افزایش دامنه شمول وثایق مانند مابه‌التفاوت ارزش وثیقه از مانده تسهیلات، منافع حاصل از قراردادها و سایر دارایی‌های قابل توثیق، اصلاح سازوکارهای اعتبارسنجی، وثیقه‌گذاری، ضمانت و پذیره‌نویسی و ایجاد مشوق‌های لازم برای بانک‌ها در تسریع تشکیل پرونده اعطای تسهیلات و ایجاد کانال‌های ارتباطی با مردم از طریق نهادهای توسعه‌ای اقدام کند.

به دولت اجازه داده می‌شود به‌منظور تسویه بدهی‌های خود به صندوق توسعه ملی از طریق وزارت نفت (شرکت ملی نفت ایران) نسبت به عقد قرارداد توسعه و بهره‌برداری از میادین جدید نفت و گاز مشترک با صندوق توسعه ملی اقدام کند. صندوق مکلف است با جذب سرمایه‌های مردمی و سرمایه‌گذاری خارجی و از طریق شرکت‌های غیردولتی اکتشاف، توسعه، استخراج و تولید دارای صلاحیت، به توسعه و بهره‌برداری از این میادین بپردازد؛ مشروط بر آنکه سرمایه‌گذاری صندوق کمتر از ۵۰ درصد باشد و طی ۵ تا ۱۰ سال پس از بهره‌برداری، نسبت به واگذاری سهم خود به بخش غیردولتی اقدام کند.

از عضویت رسمی ایران در شانگهای تا نسبت برنامه هفتم با زندگی مردم

کد خبر 671152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.