دلایل شیوع مصرف سیگار در نوجوانان چیست؟

یک پژوهشگر گفت: بیشترین عواملی که در افزایش شیوع مصرف سیگار در نوجوانان اثر داشت، رفتار بزه، وسوسه، الگوی دوستان، ضعف در خودکارآمدی، ضعف در خودتنظیمی و کنترل ناکافی والدین بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هاجر رضایی امروز _دوشنبه دوازدهم تیرماه_ در نشست خبری ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درخصوص طرح «عوامل مرتبط با رفتار مصرف سیگار در نوجوانان پسر در سال ۹۶» اظهار کرد: با توجه به کاهش سن مصرف سیگار و افزایش شیوع در نوجوانی تصمیم گرفتیم مداخله‌ای در پیشگیری از مصرف سیگار در نوجوانان داشته باشیم.

وی افزود: براساس مطالعات سال ۹۶، میزان شیوع مصرف سیگار در نوجوانان ایرانی ۷.۳۰ درصد گزارش شده بود، دلیل اصلی آن هم این است که نوجوانان به دلیل شرایط ویژه جسمی و روحی و روانی که در سن خود تجربه می‌کنند، به مصرف سیگار و دخانیات رو می‌آورند.

این پژوهشگر ادامه داد: مصرف سیگار و دخانیات در نوجوانان مشکلات فراوانی را به دنبال دارد و منجر به افسردگی، استرس، مشکلات درسی، رفتارهای پرخطر، خودکشی، بزه و… می‌شود.

وی تصریح کرد: مطالعات ابتدایی انجام شد، با توجه به حجم زیاد متغیرها مؤثرترین آن‌ها را انتخاب کردیم و در پارک‌ها و محیط‌های دوستانه نظرسنجی‌ها را آغاز کردیم و با جامعه مخاطب شروع به گفت‌وگو کردیم. مصاحبه انجام دادیم و از آن‌ها دلایل استعمال سیگار را پرسیدیم.

رضایی اظهار کرد: در مرحله اول به ۶۴۸ نفر دانش‌آموز رسیدیم، متغیرهایی که دخیل بودند انتخاب شدند و مداخله در آن زمینه آغاز شد، وب‌سایتی طراحی کردیم که مطالب مرتبط در آن منتشر می‌شد، از طریق آن به سوالات نوجوانان پاسخ می‌دادیم، تصاویر نمایشگاه‌های مدارس را قرار می‌دادیم و…؛ با همکاری بهزیستی و شهرداری در اتوبوس‌های سطح شهر نکات آموزشی قرار می‌دادیم.

وی گفت: در نهایت در مطالعه مقطعی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که بیشترین عواملی که در افزایش شیوع مصرف سیگار در نوجوانان اثر داشت، رفتار بزه، وسوسه، الگوی دوستان، ضعف در خودکارآمدی، ضعف در خودتنظیمی و کنترل ناکافی والدین بود.

مجری طرح مذکور اظهار کرد: با وجود اینکه مداخله ما پس از مطالعه، کوتاه‌مدت بود، اما در میزان استفاده از سیگار اثرگذار بود. در ۷۳ نفر مداخله انجام شد که میزان مصرف سیگار آن‌ها بعد از یک ماه از ۱۱ درصد به ۹.۵ درصد و بعد از شش ماه به ۶ درصد رسید.

کد خبر 671115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.