نصب جاسیگاری شهری با هدف ارتقای فرهنگ شهروندی و حفاظت از محیط زیست

معاونت خدمات شهری شهرداری نجف‌آباد از نصب جاسیگاری شهری در سطح شهر با هدف ارتقاء فرهنگ شهروندی و حفاظت از محیط زیست خبر داد.

رسول صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در راستای افزایش فرهنگ شهروندی و حفاظت عملی از محیط زیست، اتاق فکر معاونت خدمات شهری و سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری نسبت به ساخت و نصب جاسیگارهای شهری اقدام کرد.

وی با بیان اینکه فیلتر سیگار یکی از عناصری است که در طبیعت به سختی بازیافت می‌شود، افزود: سالانه بیش از ۴.۵ میلیارد ته‌سیگار در طبیعت رها شده که علاوه بر آسیب جدی بر ریززیست‌ها (میکروارگانیسم‌)، حیوانات، گیاهان و خاک حاصل‌خیز را با چالش جدی روبه‌رو می‌سازد.

معاونت خدمات شهری نجف‌آباد ادامه داد: تاکنون همگان زباله‌های پلاستیکی را دشمن شماره یک طبیعت و محیط زیست می‌دانستند، اما در اصل آنچه در میان زباله‌ها کمتر به چشم می‌آید، ته‌سیگار است.

وی با اشاره به مضرات ته سیگاری‌های رها شده در طبیعت گفت: تا زمانی که ته‌سیگاری که کشیده شده سالم روی زمین بماند آسیب آغاز نشده، اما مشکل زمانی شروع می‌شود که فیلتر ته‌سیگار باز شده و سم داخل آن به داخل زمین و آبراه‌ها وارد شود.

صادقی افزود: به‌طور معمول فیلتر سیگار که از استات سلولز تشکیل شده بیشترین حجم زباله روی کره زمین است که بیشتر در معیار شهری، جوی‌های آب، پارک و بوستان‌های شهری و کناره آبراه‌ها انباشته می‌شوند.

وی گفت: در سال ۲۰۱۶، پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون نخ سیگار استعمال شده و ته‌سیگار بیش از سه چهارم این تعداد در طبیعت رها شده که این رقم زنگ خطری جدی در آسیب به محیط زیست بشری به حساب می‌آید. مهم‌تر از میزان و رقم کاهش یا افزایش تعداد سیگاری‌ها، نحوه مدیریت شهری در خصوص جمع‌آوری فیلتر سیگار است که از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی مدیریت شهری به شمار می‌رود.

معاونت خدمات شهری شهرداری نجف‌آباد تصریح کرد: در راستای افزایش فرهنگ شهروندی و حفاظت از محیط زیست، اتاق فکر خدمات شهری و فضا و منظر شهری با توجه به دغدغه خود، تهیه طرح، ساخت و نصب جاسیگاری‌های شهری را در دستور کار قرار داد.

وی افزود: این جاسیگاری‌ها توسط مجموعه کارگاه واحد امانی سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری نجف‌آباد طراحی، اجرا و نصب شد که با کم‌ترین آسیب منظری و مداخله شهری ضمن فرهنگ‌سازی عملی، بستر مناسب جهت ممانعت از رهاسازی ته سیگار در طبیعت و معابر را فراهم می‌سازد.

صادقی ادامه داد: شکل ظاهری جاسیگاری تعبیه شده دقیقاً مانند تصویر واقعی سیگار است و قسمت‌های مختلف آن به گونه‌ای طراحی شده است که تنها سیگار و فیلتر آن قابل ریختن در مخزن باشد که با این روش عملاً تفکیک زباله نیز در مبدا صورت می‌پذیرد.

و گفت: از دیگر مزایای این طرح جذابیت بصری و فرمی برای مخاطب و تخلیه راحت و غیر قابل سرقت بودن این مدل جاسیگاری‌ها است که امید می‌رود این حرکت بیشتر نمادین تلنگری برای جلوگیری از رهاسازی ته سیگار در فضای شهری عمل کند.

کد خبر 671067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.