مصرف سیگار بعد از بیدار شدن در عملکرد ریه موثر است

دستیار تخصصی داخلی گفت: افرادی که در نیم ساعت اول روز بعد از بیداری سیگار مصرف می‌کردند، افت عملکرد ریه بیشتری داشتند و هرچه در سنین پایین‌تری شروع به مصرف سیگار کرده بودند، زودتر دچار افت عملکرد شده بودند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آرش طغیانی امروز _دوشنبه دوازدهم تیرماه_ در نشست خبری ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درخصوص طرح «بررسی عوامل مؤثر بر شدت عملکرد ریوی در بیماران سیگاری مراجعه‌کننده به بیمارستان الزهرا (س)» اظهار کرد: در این طرح بیماران سیگاری که به کلینک بیمارستان الزهرا (س) مراجعه کردند را جمع‌آوری کردیم که حدود ۳۵۰ نفر شدند، با توجه به معیارهایی مانند نداشتن بیماری زمینه‌ای مرتبط یک سری افراد را از مطالعه خارج کردیم و روی افرادی که می‌دانستیم بر اثر مصرف سیگار دچار بیماری شده‌اند مطالعه انجام دادیم.

وی افزود: به آن‌ها پرسشنامه دادیم که تکمیل کنند، در آن از مصرف تعداد نخ سیگار در روز، اولین مصرف سیگار در روز بعد از بیدار شدن، مصرف داروی خاص و… پرسیدیم و علاوه بر آن مطالعه جسمانی و نوار ریه نیز از آن‌ها گرفته شد.

دستیار تخصصی داخلی گفت: با این مطالعه به این نتیجه رسیدیم که تعداد سالی که فرد سیگار مصرف می‌کرد، در عملکرد ریوی او مؤثر بود، علاوه بر آن در افرادی که سابقه بستری در بیمارستان داشتند، افت عملکرد ریه بیشتر احساس می‌شد، همچنین افرادی که در نیم ساعت اول روز بعد از بیداری سیگار مصرف می‌کردند، افت عملکرد ریه بیشتری داشتند و هرچه در سنین پایین‌تری شروع به مصرف سیگار کرده بودند، زودتر دچار افت عملکرد شده بودند.

وی با اشاره به تأثیر سن شروع به مصرف سیگار، وضعیت چاقی و لاغری و عادات تغدیه در افت عملکرد ریه افراد سیگاری افزود: در ادامه نیز مطالعات تکمیلی انجام دادیم که در آن بین مصرف سیگار و افت عملکرد ریه و افسردگی به ارتباط معنادار رسیدیم. این افراد همچنین به دلیل مشکلات تنفسی، بازدهی کمتری در شغل خود داشتند.

طغیانی با اشاره به تأثیر میزان تحصیلات در افت عملکرد ریه و مصرف سیگار گفت: در این مطالعه ۵۰ درصد افراد تحصیلات زیر دیپلم، ۱۸ درصد دیپلم و چهار درصد لیسانس داشتند و

۴۰ درصد افراد نیز به مواد مخدر دیگری اعتیاد داشتند.

کد خبر 671118

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.