ارتقای رتبه صنعت نصف‌جهان به جایگاه پنجم / ۸۱۳ قلم کالا از اصفهان صادر می‌شود

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان گفت: سال گذشته ۸۱۳ قلم کالا از اصفهان به کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه ایران صادر شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیرحسین کمیلی امروز _دوشنبه دوازدهم تیرماه_ در نشست خبری با خبرنگاران استان اصفهان در خانه صنعت و معدن این استان، اظهار کرد: رشد بخش صنعت کشور در سال ۱۴۰۰، ۳.۱ درصد بوده و این عدد در سال گذشته به ۷.۷ درصد رسید.

به گفته وی، پیشرفت در بخش صنعت شیب خوبی گرفته است و در اکثر بخش‌های صنعتی و معدنی شاهد رشد بوده‌ایم، هر چند در مواردی هم شاهد رشد منفی هستیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، با اشاره به متوسط رشد ۷.۷ درصدی بخش صنعت از مهرماه سال گذشته تا امروز، خاطرنشان کرد: این رشد در آخرین ماه کاری دولت گذشته ۱.۲ درصد بود که در اسفندماه سال گذشته به ۹.۱۱ درصد رسید.

وی با بیان اینکه کارگروه ستاد تسهیل استان هر ماه برگزار می‌شود، افزود: در هر کدام از این نشست‌های کاری بین ۲۰ تا ۲۷ پرونده است و مسئله مورد بررسی و پیگیری قرار می‌گیرد. همچنین شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی با دولت به ریاست استاندار نیز هر ماه برگزار می‌شود و امر تسهیلگری را به خوبی اجرا کرده است.

کمیلی اظهار کرد: در همین مدت جایگاه اصفهان در بهبود فضای کسب‌وکار از رتبه بیست‌وسوم در کشور به رتبه پنجم در سال گذشته ارتقا پیدا کرد و وضعیت کلی این بخش صعودی و رو به رشد است.

مدیرکل صمت استان اصفهان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره طرح مولدسازی سازه‌های راکد در دولت تصریح کرد: این موضوع بحث جدیدی نیست و مجری آن وزارت اقتصاد و دارایی است. امروز سرمایه‌های راکدی در بخش دولتی وجود دارد که باید تعیین تکلیف شده و از رکود خارج شوند.

وی تاکید کرد: در این طرح سازه‌ها، ساختمان‌ها یا زمین‌های بلااستفاده دولت به افراد واجد شرایطی که بتوانند از آنها بهره‌برداری مناسب داشته باشند، واگذار می‌شود تا از در آمد این واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام در استان‌های مختلف تکمیل شوند.

کمیلی درخصوص آمار و ارقام صادرات و گمرکات استان اصفهان افزود: در سال ۱۴۰۱ آمار صادرات دو میلیون و ۳۸۵ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۵۳۱ میلیون و ۲۸۹ دلار بوده که ۱۱ درصد رشد حجمی و ۱۳ درصد رشد اعتباری به نسبت سال قبل از آن داشته است.

به گفته این مسئول، در سال گذشته ۸۱۳ قلم کالا از اصفهان به کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه ایران صادر شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان ادامه داد: برقراری ارتباط با کشورهای مختلف در دولت سیزدهم در رونق بخشیدن و تقویت بخش صنعت در این مدت بسیار مؤثر بوده است. نگاه ما به روابط اقتصادی هم یک نگاه صادرات‌محور است.

اختصاص ۳۳ همت تسهیلات به بخش صنعت و معدن استان

وی تاکید کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تا به امروز ۳۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش صنعت و معدن استان اصفهان اختصاص داده شده است.

کمیلی در پاسخ به سوالی در رابطه به آلایندگی برخی از صنایع از جمله آجرپزی‌ها اظهار کرد: آلایندگی و آلودگی همه جا و برای همه خوب نیست و جابه‌جایی یک صنعت از یک نقطه به نقطه دیگر، در واقع مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه باید صنعت به‌گونه‌ای فعالیت کند که استانداردهای آلایندگی را رعایت و آن را به حداقل ممکن برساند.

وی افزود: هیچ مجوزی به صنایع آلاینده داده نشده، هر چند ممکن است صنایعی از گذشته وجود داشته باشد که امروز موظف هستند میزان آلایندگی خود را کنترل کنند و برنامه زیست‌محیطی مدونی در این رابطه داشته باشند.

مدیرکل صمت استان اصفهان، تصریح کرد: حدود ۷۵ درصد از آلایندگی در اصفهان مربوط به منابع متحرک و خودرویی است.

التهابات بخش سیمان جنبه روانی و دلال‌بازی دارد

وی همچنین با اشاره به نبود مشکل در بخش تأمین برق صنعت سیمان در استان گفت: اگر التهاب و نوسانی در این بخش ایجاد شده، جنبه روانی و دلال‌بازی داشته است و ارتباطی به موضوع برق ندارد.

کمیلی بر موضوع فرهنگ‌سازی درست مصرف تاکید کرد و افزود: مردم با مصرف درست دولت را در تأمین برق همه بخش‌ها به‌ویژه صنایع یاری کنند.

به گفته وی، هم‌اکنون ۱۱ هزار مگاوات ناترازی برق در کشور داریم که هزار مگاوات آن مربوط به اصفهان است. در حال حاضر تأمین ۳ هزار مگاوات از این ناترازی را اصفهان تقبل کرده است. بخشی از تأمین این برق توسط شرکت‌های بزرگی همچون فولاد مبارکه تقبل شده است و بخش دیگری توسط سایر صنایع انجام خواهد شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: تولید انرژی در کشورمان کم نیست اما مصرف نادرست انرژی باعث بروز مشکلاتی می‌شود که هر از گاه اخبار آن را از رسانه‌ها می‌شنویم.

کد خبر 670955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.