رشد ۴ درصدی مصرف برق خانگی

وزیر نیرو با اشاره به افزایش چهار درصدی میزان مصرف برق در بخش خانگی گفت: مصرف برق در صنایع بزرگ نیز ۲۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت نیرو، علی‌اکبر محرابیان در جلسه برخط با مدیران صنعت برق کشور در سراسر کشور، درباره اقدام‌های اثرگذار انجام شده در صنعت برق کشور از زمان آغاز اوج مصرف انرژی در کشور، اظهار کرد: مقایسه اقدام‌های انجام شده برای رفع ناترازی موجود در صنعت برق کشور بیانگر انجام کارهای مفید و مؤثر در این زمینه است که اثرات مثبت خود را در زندگی مردم، کسب‌وکار، تولید کشور، تجارت، بهداشت و درمان نشان داده است.

وی با تاکید بر اهمیت بهره‌مندی از امکان حداکثر تولید، انتقال و توزیع برق برای افزایش سطح رضایتمندی مردم افزود: انجام اقدام‌های عالمانه، کارشناسانه و مبتنی بر آخرین فناوری روز جهان را می‌توان شاخص‌ترین فرایند صنعت برق کشور در ایام اوج بار مصرف دانست.

وزیر نیرو خاطرنشان‌کرد: این تجربه بیانگر آن است که چگونه می‎‌توان با یک برنامه درست و مدیریت متمرکز و نیز با بهره‌مندی از ظرفیت‌های کشور، بسیاری از مشکلات و موانع را برطرف کرد و پشت سر گذاشت.

چشم‌انداز افزایش دما در کشور

محرابیان ضمن ارزیابی مثبت در خصوص پیشرفت شاخص‌ها در مدیریت و تأمین برق کشور اضافه کرد: تاکنون و از ابتدای اوج مصرف در مقایسه با سال گذشته، چهار درصد رشد مصرف برق را تجربه کرده‌ایم و پیش‌بینی می‌شود با افزایش دمای هوا در روزهای آتی این روند ادامه یابد.

وی گفت: هم‌اکنون دمای هوای کشور در مناطق جنوبی، شرقی و مرکزی بالا است و در هفته‌های آینده (پنج هفته پیشرو) گرمای هوا نسبت به شرایط نرمال افزایش پیدا می‌کند؛ این شرایط مدیریت دقیق‌تری در خصوص تأمین و مصرف برق می‌طلبد.

وزیر نیرو درباره انتشار مصوبه شورای امنیت ملی در هفته گذشته، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ای که از قبل تقدیم شده بود مفاد این بخش‌نامه تنظیم، و تأکید شد که در مدیریت برق کشور دخالت غیرحرفه‌ای انجام نشود و دستورات این مصوبه به طور کامل رعایت شود.

محرابیان با تأکید بر ضرورت تکمیل ۴۷ پروژه راهبری شبکه و انتقال و کاهش ۷۰ درصدی حوادث این حوزه در مقایسه با سال گذشته، افزود: انتظار می‌رود با اقدام‌های مطلوب در بخش خطوط، انتقال شبکه، منطقه و غیره کم‌ترین مشکل را در حوزه حوادث داشته باشیم؛ تلاش ما این است که محدودیت و حوادث مربوط به شبکه را به صفر برسانیم.

وی درباره روشنایی معابر ادامه داد: روشنایی معابر شهری به‌صورت یکی در میان مشروط به تأمین نور کافی و استاندارد است و در این صورت قابل‌قبول خواهد بود.

وزیر نیرو با بیان اینکه نمی‌خواهیم تجربه سال ۱۴۰۰ تکرار شود، گفت: تردد در شهر بخشی از زندگی مردم و شهروندان است و نباید شهر را به تاریک‌خانه تبدیل کرد.

محرابیان درباره عملکرد مدیریت مصرف برق خانگی در سال گذشته، ادامه داد: سال گذشته مصرف برق در بخش خانگی ۴.۵ درصد در زمان اوج بار مصرف کاهش پیدا کرد؛ اما اعداد امروز این مسئله را نشان نمی‌دهد، بنابراین باید تلاش شود از طریق اطلاع‌رسانی بهتر به این مهم دست پیدا کنیم.

وی، رمز موفقیت عملکرد وزارت نیرو را مدیریت مصرف بخش خانگی برشمرد و خاطرنشان‌کرد: امروز مهم‌ترین نکته مدیریت مصرف بخش خانگی است؛ این در حالی است که مشوق‌های بسیاری برای مشترکان برق خانگی برای مدیریت مصرف پیش‌بینی شده و لازم است به‌واسطه نوآوری در اطلاع‌رسانی و بهره‌مندی از ابزار رسانه، رادیو، شبکه تلویزیونی، مصاحبه و حضور در مساجد و نمازهای جمعه این مهم را پیگیری کرد.

وزیر نیرو با تأکید بر انجام اقدام تحولی در موضوع مدیریت مصرف خانگی، اظهار داشت: باید در ۶ هفته پیشرو در این بخش اقدام‌های تحولی و انقلابی انجام شود، زیرا خط‌قرمز ما خاموشی بخش خانگی است و هیچ یک از شرکت‌ها نباید از این خط‌قرمز عبور کنند.

محرابیان درباره نصب شمارگر برق بر چاه‌های کشاورزی تأکید کرد که اقدام‌های خوبی در این زمینه انجام شده؛ اما نکته مهم این است که باید در کنار پیشبرد امور، مواظبت کرد تا به کشاورز و تولید کشور آسیبی وارد نشود.

وی در ادامه با اشاره به آمادگی ۹۹ درصدی نیروگاه‌های کشور برای تأمین برق، گفت: حدود یک هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه که به دلایل مختلف در دست تعمیر است باید هرچه سریع‌تر و طی روزهای آینده به مجموعه نیروگاه‌های کشور اضافه شود.

آماده‌باش برای مدیریت شبکه برق در زمان برگزاری کنکور

وزیر نیرو با اشاره به برگزاری آزمون سراسری کنکور طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه خاطرنشان کرد: آزمون کنکور مرحله حساس زندگی هریک از انسان‌ها است، بنابراین ضمن مدیریت لحظه‌ای شبکه، مدیران، گروه‌های امدادی فعال خواهند بود تا هیچ‌گونه مشکلی در پست‌های توزیع و فوق توزیع رخ ندهد؛ در این زمینه دستورالعمل ویژه کنکور سراسری به شرکت‌ها ابلاغ شده است تا هیچ‌گونه تعمیرات و خروج از شبکه طی این دو روز رخ ندهد.

محرابیان ضمن تأکید بر مدیریت مصرف بخش تجاری، افزود: منظور ما از تجاری مغازه‌ها، دکان‌ها و خرده‌فروشی‌ها نیست؛ در این زمینه مراکز خرید و بازارچه‌های بزرگی است که نسبت به مدیریت مصرف برق بی‌تفاوت هستند و لازم است درجه حرارت و میزان روشنایی این بازارچه‌ها در حد استاندارد باشد و در صورت رعایت نکردن، اطلاعیه لازم در خصوص قطعی برق این واحدها صادر شود.

وی گفت: از جمله این واحدهای تجاری می‌توان به ایران‌مال اشاره کرد.

رشد ۲۰ درصدی مصرف برق صنایع بزرگ در سال جاری

وزیر نیرو افزود: آمارهای گزارش شده در خصوص تأمین برق صنعت طی مدت اجرای طرح مدیریت مصرف صنایع امیدبخش است.

محرابیان گفت: صنعت به سه گروه تقسیم شده که در بخش نخست هیچ‌گونه محدودیتی وجود ندارد، در بخش دوم فقط یک نصفه‌روز مدیریت مصرف انجام می‌شود که با رضایتمندی قابل‌ملاحظه‌ای همراه شده است، اما ۳۰۲ واحد صنعتی بزرگ گروه سوم را تشکیل می‌دهد و بیشترین میزان مصرف در زمان اوج بار متعلق به این گروه می‌شود.

وی ادامه داد: کل صنعت امسال در مقایسه با سال گذشته ۲۰ درصد و صنعت فولاد ۲۹ درصد رشد مصرف برق را به ثبت رسانده است. این ثمره مدیریت بهینه و کارآمد است که کمترین محدودیت را برای صنایع کشور قائل شده است.

وزیر نیرو ضمن اشاره به عملکرد شرکت‌های برق منطقه‌ای و شرکت‌های توزیع در سراسر کشور، از شرکت‌های برتر به‌دلیل عملکرد مطلوب در مدیریت مصرف برق قدردانی کرد.

کد خبر 670819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.