آموزش هوش مصنوعی برای تشخیص زباله‌های بازیافتی

فناوری هوش مصنوعی طی سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های قابل‌توجهی در زمینه‌های گوناگون بوده و در بخش مدیریت زباله در حال آموزش دیدن برای تشخیص زباله‌های بازیافتی است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس گزارش بانک جهانی، در سال ۲۰۲۰ حدود ۲.۲۴ میلیارد تن زباله جامد تولید شده است که این رقم احتمالاً تا سال ۲۰۵۰ با ۷۳ درصد افزایش به ۳.۸۸ میلیارد تن خواهد رسید. در این میان پلاستیک به‌طور ویژه‌ای مشکل‌ساز است.

علاوه بر این، تغییرات آب‌وهوایی و مدیریت زباله هرچند مقوله‌هایی جداگانه به‌نظر می‌رسد در اصل به هم مرتبط است، زیرا دلیل عمده استفاده از منابع بازیابی نشدن آن‌ها در چرخه تولید و مصرف به‌حساب می‌آید. بنابراین تدوین قوانین سخت‌گیرانه‌تر در زمینه نحوه مصرف و طراحی بسته‌بندی تأثیر بسیار بالایی بر زنجیره ارزش و نحوه استفاده از منابع خواهد داشت.

یک استارت‌آپ بریتانیایی با مورد توجه قرار دادن این مشکل ویژه یک سیستم هوش مصنوعی طراحی کرده است که به تجزیه‌وتحلیل امکانات پردازش و بازیافت زباله‌ها، به‌ویژه در تأسیسات بزرگ می‌پردازد، چراکه این مکان‌ها تنها در یک روز کوه‌هایی از زباله ایجاد می‌کند و این روند هرگز متوقف نمی‌شود.

فناوری هوش مصنوعی طی یک سال گذشته به سرعت پیشرفت کرده است و هرچند تا مدتی پیش آموزش سیستمی آن برای تشخیص زباله‌ها به‌ویژه در شرایط مچاله و خرد بودن بسیار دشوار به‌نظر می‌رسید، در حال حاضر توانایی این فناوری برای پردازش تصاویر بسیار پیچیده بالا است.

سیستم‌های هوش مصنوعی تشخیص زباله‌های بازیافتی استارت‌آپ یادشده در حال حاضر سالانه ۳۲ میلیارد ضایعات را ردیابی می‌کند و شرکت پردازنده آن‌ها توانسته است نقشه دیجیتالی عظیمی از این نوع زباله‌ها ایجاد کند. چنین اطلاعاتی می‌تواند به‌منظور کارآمدتر شدن از نظر عملیاتی توسط مدیران پسماند مورد استفاده قرار گیرد و به‌اشتراک‌گذاری آن‌ها در حجمی گسترده‌تر این امکان را به تنظیم‌کننده‌ها می‌دهد تا با کسب درکی بهتر از آنچه در مورد این مواد مشکل‌ساز اتفاق می‌افتد، در طراحی بسته‌بندی‌های خود تجدیدنظر کنند.

آموزش هوش مصنوعی برای تشخیص زباله‌های بازیافتی

استارت‌آپ یادشده امیدوار است که قرار گرفتن داده‌های جمع‌آوری‌شده در اختیار برندهای بزرگ و سایر تولیدکنندگان منجر به طراحی و تولید محصولات قابل استفاده مجدد بیشتری در آینده زمین شود، چراکه تنها راه برون‌رفت از بحران پلاستیک، متوقف کردن وابستگی به آن به‌نظر می‌رسد.

عملکرد سیستم هوش مصنوعی تشخیص زباله‌های بازیافتی به این صورت است که پس از ورود پلاستیک‌ها به کارخانه‌های بازیافت، برچسب‌ها توسط دستگاه پلی تگ خوانده و تعداد اقلام پلاستیکی به‌صورت بلادرنگ در یک برنامه مبتنی بر ابر آپلود می‌شود که کاربران می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

استارت‌آپ بریتانیایی امیدوار است از طریق توسعه سیستم هوش مصنوعی خود در وهله اول به ترویج فرهنگ بازیافت و تشویق مردم به استفاده از راهکارهایی هم‌چون «دستگاه‌های فروش معکوس» کمک کند، با این حال جست‌وجو برای یافتن روشی سازگار با سیاره برای خلاص شدن از شر زباله‌ها همچنان یک مسابقه دشوار و نیازمند تلاش‌های جهانی است.

کد خبر 670952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.