هوش مصنوعی؛ راهکاری برای مقابله با اخبار جعلی

هوش مصنوعی به‌عنوان یکی از مشخصه‌های بارز عصر دیجیتال شناخته می‌شود که در تمام جنبه‌های زندگی بشر قابل استفاده است و می‌توان از آن به‌عنوان راهکاری برای مقابله با اخبار جعلی نیز بهره برد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هوش مصنوعی (AI) شبیه‌سازی هوش انسانی در ماشین‌هایی است که برای منطقی فکر کردن و یادگیری مثل انسان‌ها برنامه‌ریزی و طراحی شده‌اند. این ابزار در بسیاری از صنایع مانند مراقبت‌های بهداشتی، امور مالی، حمل‌ونقل، سرگرمی و تولید استفاده می‌شود، با این حال می‌تواند به‌عنوان راهکاری بالقوه برای مبارزه با گسترش اخبار جعلی در عصر دیجیتال مورد استفاده قرار گیرد.

ظهور هوش مصنوعی هم‌زمان فرصت‌ها و خطراتی را در پرداختن به این موضوع ایجاد کرده است. از یک سو این فناوری می‌تواند با تولید سریع محتوای خبری به‌طور بالقوه جانشین خبرنگاران انسانی شود و فرآیند تولید اخبار را متحول کند، از سوی دیگر پیشرفت آن نگرانی‌هایی را در مورد پیامدهای اخلاقی و احتمال تولید و انتشار اطلاعات نادرست بدون کنترل و اخبار جعلی به‌وجود آورده است. به‌ویژه که در جامعه پرشتاب امروزی زمان با پول برابری می‌کند و برخی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران مجبور هستند سرعت را بر دقت اولویت قرار دهند. بنابراین، آن‌ها به‌طور بالقوه دقت و قابلیت اطمینان مقالات خود را به خطر می‌اندازند. با این وجود هوش مصنوعی می‌تواند به راحتی در این امر به آن‌ها کمک کند و احتمال انتشار اطلاعات نادرست را به حداقل برساند.

پتانسیل هوش مصنوعی در مقابله با اخبار جعلی

هوش مصنوعی را می‌توان به روش‌های مختلفی برای مبارزه با اخبار جعلی هدایت کرد. الگوریتم‌های این فناوری می‌توانند با تجزیه‌وتحلیل مقالات خبری، پست‌های رسانه‌های اجتماعی و سایر محتواها، فرآیند بررسی واقعیت‌ها را خودکار و از صحت آن‌ها اطمینان حاصل کنند.

هوش مصنوعی همچنین می‌تواند از طریق مقایسه اخبار با منابع و پایگاه‌های اطلاعاتی قابل اعتماد، اطلاعات نادرست احتمالی را شناسایی و آن را برای بررسی بیشتر توسط متخصصان انسانی علامت‌گذاری کند یا حتی می‌تواند به خوانندگان نهایی در مورد احتمال قرار گرفتن آن‌ها در معرض اطلاعات نادرست هشدار دهد.

علاوه بر این، ابزارهای هوش مصنوعی هم‌چون پردازش زبان طبیعی و تجزیه‌وتحلیل احساسات، می‌توانند لحن، زمینه و احساسات مقالات خبری را ارزیابی کند. این تجزیه‌وتحلیل به ارزیابی سوگیری و اعتبار کلی یک خبر کمک می‌کند و کاربران را قادر می‌سازد تا درباره اطلاعاتی که با آن مواجه می‌شوند قضاوت آگاهانه داشته باشند.

الگوریتم‌های هوش مصنوعی را همچنین می‌توان برای شناسایی خودکار الگوها و ویژگی‌های مرتبط با اخبار جعلی با یادگیری از مجموعه داده‌های گسترده نمونه‌های شناخته‌شده آموزش داد. این شناسایی فعالانه اطلاعات نادرست احتمالی، اقدام سریع برای محدود کردن دسترسی به اطلاعات نادرست، اخبار جعلی و کاهش تأثیر آن‌ها را ممکن می‌سازد.

هوش مصنوعی می‌تواند با در نظر گرفتن عواملی مانند تاریخچه انتشار، شهرت نویسنده و ارجاع متقابل با منابع معتبر نیز به ارزیابی اعتبار منابع خبری کمک کند. این ارزیابی‌ها به کاربران در تعیین قابلیت اطمینان اطلاعات قبل از استفاده از محتوای آن‌ها کمک می‌کند.

از سوی دیگر چت‌بات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و رابط‌های تعاملی می‌توانند به‌عنوان مربیان بشر عمل کنند و با پرورش مهارت‌های سواد رسانه‌ای و تشویق تفکر انتقادی، آن‌ها را به‌سمت شناسایی و ارزیابی انتقادی مقالات خبری راهنمایی کنند.

محدودیت‌های هوش مصنوعی در مقابله با اخبار جعلی

هوش مصنوعی محدودیت‌هایی دارد. دقت مدل‌های این فناوری به‌شدت به کیفیت داده‌های آموزشی وابسته است و سوگیری‌های موجود در داده‌ها نیز می‌تواند بر نتایج آن تأثیر بگذارد. به‌روزرسانی‌ها و بهبودهای مداوم در سیستم‌های هوش مصنوعی برای همگام شدن با تاکتیک‌های در حال تکاملی که توسط تأمین‌کنندگان اطلاعات نادرست استفاده می‌شود، ضروری است.

بیشتر سیستم‌های هوش مصنوعی مورد استفاده فعلی در حال حاضر قدیمی و حاوی داده‌هایی هستند تاریخ گذشته هستند. عملکرد هوش مصنوعی باید مکمل کار جست‌وجوگران حقیقت و روزنامه‌نگاران و نه جایگزین آن‌ها برای حصول اطمینان از به‌دست دادن مؤثرترین و دقیق‌ترین نتایج باشد. راستی‌آزمایی منابع اطلاعاتی که به‌صورت آنلاین منتشر می‌شود همچنان نیازمند مداخله و ابتکار عمل انسانی است. لازم است هنگام به‌اشتراک‌گذاری اخباری که هیجان‌انگیز یا مغرضانه به‌نظر می‌رسد احتیاط شود، زیرا جامعه تنها در صورتی می‌تواند در برابر اخبار جعلی مورد محافظت قرار گیرد که این مقابله به‌واسطه دسترسی به اطلاعات دقیق و موثق با کار گروهی و جمعی انجام پذیرد. به این ترتیب می‌توان با تقویت مهارت‌های فردی برای ارزیابی اطلاعات انتقادی، شناسایی محتوای شرورانه و مضر رسانه‌های معاند، بهبود توانایی تمایز بین حقایق و نظرات و در نتیجه بهبود شایستگی‌های سواد رسانه‌ای به مقابله با اطلاعات نادرست و اخبار جعلی پرداخت.

هوش مصنوعی؛ راهکاری برای مقابله با اخبار جعلی

کد خبر 670560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.