مدیتیشن چیست و چه کاربردی در درمان استرس دارد؟
استرس چیست

مدیتیشن یک روش بسیار ساده و کاملا علمی می باشد که در درمان بسیاری از اختلالات موثر است.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای آن درمان استرس می‌باشد. زندگی امروز به دلیل مشغله‌های زیاد، بسیار استرس زا است و افراد باید حتماً برای کاهش استرس و اضطراب در زندگی اقدامات لازم را انجام دهند. یکی از بهترین اقداماتی که افراد در این زمینه می‌توانند انجام دهند، مدیتیشن است. شاید بپرسید که مدیتیشن چیست؟ و یا اینکه راه درمان قطعی استرس چیست؟ در این مقاله به طور کامل با مدیتیشن و کاربرد آن آشنا می‌شویم.

مدیتیشن چیست؟

اگر شما نیز جزو آن دسته از افراد هستید که می‌خواهند بدانند، مدیتیشن چیست؟ باید بگوییم که تمرینات ساده ای می‌باشد که فرد می‌تواند در هر ساعت از شبانه روز به انجام آنها بپردازد. این تمرینات نیاز به ابزارو وسایل خاصی ندارند و هر انسانی قادر به انجام آنها می‌باشد. این روزها از این تمرینات بیش‌تر برای کاهش استرس استفاده می‌شود. این تمرین‌ها به افراد کمک می‌کند تا آرامش ذهنی خود را به دست آورند و در کنار ذهنی آرام، جسمی سالم‌تر داشته باشند.

مدیتیشن و درمان استرس

اگر می‌خواهید بپرسید که تاثیرات مدیتیشن چیست؟ طبق تحقیقات انجام شده، این تمرینات تاثیرات فیزیولوژیکی بسیار زیادی دارد. اگر بخواهید بدانید که دقیقاً تاثیر آن بر استرس چیست؟ و چگونه باعث کاهش استرس می‌شود؟ باید بگوییم که مهم‌ترین نمونه از این تاثیرات آرام شدن ضربان قلب، کاهش تحریک پذیری و کاهش اضطراب و استرس می‌باشد. این اثرات فقط در طول تمرین برقرار نیست، بلکه فرد در طول روز نیز انسان آرام تری خواهد بود و راحت تر می‌تواند استرس خود را کنترل کند.

فواید مدیتیشن برای کاهش استرس

برای اینکه بدانید راهکارهای این نوع تمرینات برای کاهش استرس چیست؟ باید بدانید که از نظر علم روانشناسی این تمرینات بسیار مفید و موثر هستند و اگر با توجه کامل انجام شوند، به راحتی می‌توانند در درمان اضطراب‌های روزانه موثر باشند. مهم‌ترین فواید و مزایای انجام این نوع تمرینات عبارتند از:

  • کسب مهارت لازم برای کنترل استرس
  • تغییر دیدگاه افراد در مواقع استرس زا
  • تمرکز بر زمان حال
  • تلاش برای لذت بردن از زندگی
  • کاهش افکار منفی
  • افزایش خلاقیت
  • بالا رفتن صبر و تحمل
  • بهبود خودآگاهی
  • افزایش هوش
  • بهبود حافظه

انواع مدیتیشن برای درمان استرس

حال شاید بخواهید بدانید انواع مدیتیشن چیست؟ و تاثیر هر نمونه بر استرس چیست؟ افراد برای انجام می‌توانند تمرینات مختلفی را امتحان کنند. برخی از آنها در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شوند و برخی به زمان بیش‌تری احتیاج دارند. اگر می‌خواهید بدانید که انواع مراقبه چیست؟ باید بگوییم که به شرح زیر می‌باشند:

  • مدیتیشن هدایت شده

این نوع از مدیتیشن را تصویرگری می‌نامند. در این روش شما باید مکانی را تصور کنید که برایتان آرامش بخش است. مثلاً یک منظره زیبا را تصور کنید، صداها را بشنوید و بو های مطبوعی را حس کنید. با این کار می‌توانید به درمان استرس کمک کنید.

  • مدیتیشن مانترا

در این روش شما باید کلمه و یا جملات تاکیدی را تکرار کنید. با این کار می‌توان تمرکز خود را بالا برده و به اهداف خود فکر کنید.

  • مدیتیشن ذهن آگاهی

افراد با استفاده از این نوع مدیتیشن آگاهی خود را بالا می‌برند و تلاش می‌کنند تا به پذیرش بالایی از زندگی خود دست یابند. تمام واقعیت‌های زندگی خود را بپذیرند و آنها را با آغوش با قبول کنند.

  • مدیتیشن متعالی

در این مدیتیشن آرامش رکن اصلی می‌باشد. فرد با تکرار جملات و یا ارائه ی صداهای مخصوصی از خود، تلاش می‌کنند تا ذهن خود را برای رسیدن به آرامش آماده کنند و استرس خود را کاهش دهند.

  • یوگا

شما با انجام حرکاتی ویژه بدن خود را منعطف‌تر می‌کنید و در عین حال به آرامش بیش‌تر ذهن و روح خود کمک می‌کنید. با این کار می‌توانید از شلوغی‌های زندگی خارج شوید و برای مدتی آرام بمانید. هر چند که این آرامش در طول روز نیز با شما خواهند ماند و استرس شما را کاهش می‌دهند.

ویژگی‌های مدیتیشن برای کاهش استرس

پس از که فهمیدیم انواع مدیتیشن چیست؟ کاربرد آن برای کاهش استرس چیست؟ باید بدانید که مهم‌ترین عنصر در این نوع تمرینات تمرکز می‌باشد. باید توجه خود را بر روی یک محیط خاص، شیء و یا یک چیز خاص متمرکز کنید تا افکار منفی از ذهن شما دور شود. دومین عنصر نحوه نفس کشیدن شما می‌باشد. باید نفس‌های عمیقی بکشید و تعداد تنفس را کاهش دهید. در هنگام نفس کشیدن باید از شانه و گردن خود کم‌تر استفاده کنید.

معمولاً محیط آرام را به عنوان سومین عنصر در این تمرینات می‌شناسند. افراد مبتدی بیش از افراد با تجربه به محیطی امن و آرام احتیاج دارند. زمانی که در مکانی بدون سر و صدا و آرام قرار می‌گیرید، راحت می‌توانید تمرکز کنید و نتایج بیش‌تری از این تمرینات دریافت می‌کنید. بنابراین درمحیطی آرام قرار بگیرید و سعی کنید که کاملاً راحت و در آرامش بنشینید. تا بتوانید با استفاده از این تمرین‌ها استرس و اضطراب خود را کاهش دهید و به فرد آرام تر تبدیل شوید.

نکات ضروری در انجام مدیتیشن

در صورتی که می‌خواهید بدانید که راهکارهایی برای تاثیر بیش‌تر این تمرینات در کاهش استرس چیست؟ این مسئله را در نظر بگیرید که در هنگام انجام مدیتیشن باید اصول و نکات خاصی را رعایت کنید. اگر می‌خواهید بدانید که اصول انجام مدیتیشن چیست؟ و نکات لازم در حین مراقبه چیست؟ ما به شما می‌گوییم که این فاکتورها شامل موارد زیر می‌باشند:

  • شروع آهسته

شاید بپرسید منظور از شروع آهسته در مراقبه چیست؟ کاربرد آن در کاهش استرس چیست؟ باید بدانید که برای تاثیر بیش‌تر این تمرینات بهتر است که در روزهای اول زمان کمی را به این کار اختصاص دهید. بهترین کار این است که این تمرینات در روز اول فقط ۵ دقیقه را به خود اختصاص دهد و در روزهای بعد این زمان را کمی بیش‌تر کنید.

  • برنامه مشخص برای تمرین

شاید بخاهید بدانید مهم‌ترین نکته در انجام مراقبه چیست؟ به نظر می‌رسد که موثرین فاکتور در انجام این نوع تمرینات داشتن یک برنامه مشخص است. زمانی که شما ساعت مشخصی از صبح و یا بعد از ظهر را به این کار اختصاص دهید، تاثیرات آن بیش‌تر خواهد بود.

کلام آخر

بسیاری از افراد نمی‌دانند مدیتیشن چیست؟ و کاربرد آن در کاهش استرس چیست؟ ما در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با این واژه و انواع این نوع تمرینات آشنا کنیم. همچنین متوجه شدیم که این تمرینات می‌توانند در کاهش استرس بسیار موثر باشند و شما را به یک فرد آرام و بی تنش تبدیل کنند. فقط کافیست که در حین انجام این تمرینات تمرکز و توجه خود را بالا ببرید و در مکانی امن و آرام این فعالیت‌ها را انجام دهید. با تکرار روزانه این تمرینات به راحتی می‌توانید از استرس‌های روزمره خلاص شوید و آرامش را به خود هدیه دهید.

کد خبر 670495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.