نتایج نمرات امتحان نهایی امروز اعلام می‌شود؟

با توجه به اعلام مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در خصوص تصحیح ۹۰ درصدی کل پاسخ‌برگ‌های شرکت‌کنندگان در آزمون نهایی خردادماه سال جاری، به نظر می‌رسد طی امروز و روزهای آینده شاهد اعلام نمرات امتحانات نهایی در سراسر کشور باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امتحانات نهایی دوازدهم یکی از نقاط عطف در آموزش دانش‌آموزان است و هر دانش‌آموز باید به منظور فارغ‌التحصیلی و دریافت مدرک دیپلم نمرات قابل قبولی را در امتحانات نهایی کسب کند.

نتایج امتحان نهایی دوازدهم معدل دیپلم هر دانش‌آموز را تعیین می‌کند و این معدل می‌تواند تأثیر بسزایی در قبولی وی در دانشگاه‌های معتبر کشور داشته باشد؛ از این‌رو بر اساس اعلام آموزش و پرورش نمرات امتحانات نهایی دانش‌آموزان در امتحانات خردادماه، تا دهم تیرماه اعلام می‌شود.

تصحیح اوراق در استان‌های مختلف انجام شده است

با توجه به اعلام مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در خصوص تصحیح ۹۰ درصدی کل پاسخ‌برگ‌های شرکت‌کنندگان در آزمون نهایی خردادماه سال جاری، به نظر می‌رسد طی امروز و روزهای آینده شاهد اعلام نمرات امتحانات نهایی در سراسر کشور باشیم.

امتحانات نهایی خردادماه پایه دوازدهم شاخه نظری امسال از سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه آغاز و تا بیست‌وپنجم خردادماه ادامه داشت که برگه‌های امتحانی امسال به روش الکترونیکی تصحیح شدند. در روش تصحیح الکترونیکی، پاسخ‌برگ‌ها بدون مشخصات دانش‌آموزان توسط دو مصحح و به صورت مستقل تصحیح می‌شوند و هویت پاسخ‌دهندگان برای مصححان قابل شناسایی نیست.

پس از ثبت نمرات توسط مصححان اول و دوم اگر اختلاف نتیجه کمتر از یک نمره باشد، سامانه به صورت خودکار میانگین نمرات اعلام شده توسط مصحح اول و دوم را با گرد کردن به نفع شرکت‌کننده (رو به بالا) به عنوان نمره نهایی ثبت می‌کند و اگر این اختلاف بیش از یک نمره باشد، سوالات مورد اختلاف نظر با نمایش نمرات ثبت شده توسط دو مصحح قبلی به مصحح سوم ارجاع می‌شود.

اگر این اختلاف بیش از سه نمره باشد نیز برای بازبینی به گروه‌های آموزشی ارجاع داده می‌شود و در صورت تأیید، یکی از نمرات در سامانه ثبت می‌شود و در صورت تأیید نشدن، نمره اعلام شده توسط سه مصحح قبلی حذف و پاسخ‌برگ بار دیگر به چرخه تصحیح باز می‌شود.

ابتکاری که امسال انجام شد، این بود که تصحیح اوراق در استان‌های مختلف و برگه هر استان در یک استان دیگر که مشخص نیست کدام استان است، انجام می‌شود. بنابراین این‌گونه نیست که تصحیح اوراق هر دانش‌آموزی در همان استان انجام شود.

تصحیح ۹۰ درصد از پاسخ‌برگ‌های شرکت‌کنندگان

هفته گذشته فرخ طبری، رئیس اداره آزمون‌های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به تصحیح ۷۶ درصد از اوراق امتحان نهایی سراسر کشور اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که تا دهم تیرماه تمام مدارس کشور بتوانند نتیجه اولیه امتحانات نهایی را اعلام کنند.

وی درباره درج نمرات در سامانه مربوطه، افزود: در تصحیح الکترونیکی، زمانی که هر پاسخ برگ نمره‌اش مشخص شود، همان زمان نیز نمره در سامانه ثبت می‌شود.

رئیس اداره آزمون‌های مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش تصریح کرد: به محض اینکه اعلام نتیجه اولیه توسط مدرسه محل تحصیل به داوطلب انجام شود، شرکت‌کنندگان آزمون می‌توانند با مراجعه به مدرسه و دریافت کارنامه خود، نسبت به نمره "اعتراض" کنند.

وی با بیان اینکه پس از اعلام نتایج اولیه حداکثر سه روز مهلت برای ثبت اعتراض نسبت به نمره وجود دارد، تاکید کرد: لازم است افراد به صورت حضوری به مدرسه محل تحصیل خود مراجعه و برای ثبت اعتراض و تجدیدنظر در نمره به صورت کتبی درخواست خود را ثبت کنند؛ این امر الزامی است که افراد به صورت حضوری به مدرسه بروند و اعتراض خود را مکتوب اعلام کنند.

همچنین محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش درباره روند اجرایی تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانات نهایی که در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد، افزود: تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانات نهایی را مدتی است که شروع کرده‌ایم و گزارش‌های جاری نشانگر پیشرفت کار و تصحیح نزدیک به ۹۰ درصد از کل پاسخ‌برگ‌های شرکت‌کنندگان در آزمون نهایی خردادماه سال جاری است.

کد خبر 670481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.