وزیر نیرو: مشکل آب کرمان با استفاده از ظرفیت معادن حل شود

وزیر نیرو گفت: کرمان ظرفیت‌های معدنی بسیار فروانی دارد که باید با استفاده از ظرفیت معادن، مشکل کم آبی مردم این استان را حل کنیم.

به گزارش ایمنا، علی اکبر محرابیان روز جمعه در آیین افتتاح آبرسانی از سد نسا به شهرهای بم و بروات و ۱۵ طرح صنعت برق و تصفیه خانه فاضلاب سیرجان در استان کرمان، اظهار کرد: یکی از معضلات استان کرمان این بود که حتی یک گَرم از معادن بسیار ارزشمند این استان در کرمان فرآوری نمی‌شد و تمام به صورت خام صادر و میلیون‌ها تن ذخائر ارزشمند سالانه استخراج و از طریق جاده‌ها و کشتی‌ها به دیگر مناطق کشور و خارج از کشور ارسال می‌شد.

وی تصریح کرد: طرحی با تدبیر دولت وقت و حمایت مدیران و نمایندگان استان کرمان نوشته شد تا چه کنیم این منابع ارزشمند در استان به ثروت، اشتغال و ارزش افزوده تبدیل شود و در این مسیر بزرگ توسعه که بی شک نمونه آن را بسیار کم داریم، موضوع آب باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وزیر نیرو تاکید کرد: استان کرمان از دیرباز در منابع آب فقیر بوده و روز به روز بر این فقر اضافه می‌شود چون استان دائم در حال پیشرفت و رشد است و باید برای موضوع آب تدبیر بسیار جدی داشته باشیم که با حمایت دولت و مصوبات سفر نخست استانی دولت سیزدهم به استان کرمان این کار به خوبی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه ما چهار برنامه را برای تامین آب کرمان در دستور کار داریم افزود: برنامه اول این است که از ذخائر آب‌های سطحی و سدهای استان کرمان بتوانیم حداکثر فایده را ببریم و پروژه‌هایی در جنوب، شرق و دیگر نقاط این استان به همین منظور تعریف شده است.

محرابیان با اشاره به پروژه انتقال آب از سد نسا به شهرهای بم و بروات بیان کرد: همین موضوع برای سد جیرفت و تامین آب این شهر و سد شهیدان امیرتیموری برای شهر رابر و مناطق اطراف آن پیش بینی شده که برخی در مراحل نهایی هستند و برخی هم نیاز به حمایت و اعتبارات کافی دارند.

وی با اشاره به استفاده از بهترین منبع آب و شیرین سازی آب دریا بیان کرد: عملیات اجرایی این کلان پروژه در سال ۱۳۸۹ با حمایت دولت وقت آغاز شده و در ادامه با حمایت خوب مدیران دولت‌های یازدهم و دوازدهم ادامه پیدا کرده و در انتها و در دولت مردمی کار به خوبی پیش رفته است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در دولت مردمی پیش بینی شده عملیات خط دوم انتقال آب از دریا اجرایی شود که رییس جمهور کلنگ عملیات اجرایی آن را به زمین زده‌اند.

وی ادامه داد: طرح انتقال آب دریا به اصفهان در طول سه ماه بیش از ۳۵ درصد پیشرفت داشته، ۶۰۰ کیلومتر از مسیر آماده سازی، ۳۰۰ کیلومتر حفر کانال و ۱۰۰ کیلومتر هم لوله گذاری شده است.

محرابیان گفت: مسیر انتقال آب دریای عمان به استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی نیز در حدود ۱۰ درصد پیشرفت دارد و خطی هم برای استان فارس اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: برای تامین آب آشامیدنی استان کرمان به ویژه برای مناطق شمالی این استان اندیشیده‌ایم و تخصیص صادر شده تا برای شهرهای کرمان، سیرجان، رفسنجان، انار و زرند از خط انتقال آب خلیج فارس آب آشامیدنی و بهداشتی پایدار را تامین کنیم که کلنگ عملیات اجرایی این مسیر ۲۰ بهمن سال ۱۴۰۱ بر زمین زده شده و با سرعت بسیار خوبی این پروژه در حال اجرا است.

وی ادامه داد: امیدواریم این سفر برای تامین مالی این طرح موثر باشد، البته برای تامین منابع مورد نیاز فکرهایی شده که در صورت تایید و تصمیم ریاست محترم جمهور کار را انجام خواهیم داد.

وزیر نیرو با اشاره به ظرفیت پساب برای تامین آب بخش صنعت نیز گفت: در استان کرمان برای حفظ منابع آب راهی جز رحم به برداشت از چاه‌ها نداریم، برخی از مناطق استان کرمان سالانه تا یک و نیم متر کاهش آب سفره‌های زیرزمینی را دارند که این بسیار خطرناک است و باید برداشت آب در بخش چاه‌ها را تا حدود زیادی مدیریت کنیم.

وی افزود: با استفاده از آب سطحی، آب دریا و ظرفیت بازچرخانی آب بهداشتی حاصل از تصفیه خانه‌ها و طرح‌های تصفیه فاضلاب می‌توانیم بخش قابل توجهی از آب مورد نیاز استان کرمان را تامین کنیم.

محرابیان گفت: پروژه خطوط جمع آوری، انتقال و تصفیه خانه سیرجان پروژه بسیار مهمی است که با روش بیع متقابل اجرا شده و امروز بر اساس بند (ع) تبصره هشت قانون بودجه ۱۴۰۲ تمامی طرح‌های آب و فاضلاب کشور به صورت بیع متقابل اجرا می‌شود و سرمایه گذاری سرمایه گذار از محل پساب به صورت فاینانس کار تامین می‌شود و این سرمایه گذاری مطمئن است.

وی با اشاره به اینکه آب تصفیه شده از پساب، آبی پایدار است و هیچگاه دچار نوسان نمی‌شود تصریح کرد: ما ادعا می‌کنیم با این چهار برنامه در طول عمر دولت مردمی مسائل آبی شرق، شمال و جنوب و تمام نقاط استان کرمان را با حمایت قاطع دولت و مدیران استان و استفاده از ظرفیت عظیم معادن حل کنیم.

وزیر نیرو با اشاره به افتتاح طرح انتقال آب از سد نسا به بم و بروات افزود: اب سد نسا جزو منابع آبی مطمئن و با کیفیت است که خط انتقال، تصفیه خانه و ایستگاه پمپاژ برای تامین آب بم و بروات آماده است و در سفر استانی رییس جمهوری مصوب شده که این آب به شرقی ترین نقاط استان و شهرهای ریگان، فهرج و دیگر نقاط نیز برسد که به زودی عملیات اجرایی آن را آغاز می‌کنیم.

وی ادامه داد: این پروژه بسیار با اهمیتی است زیرا کار را از سخت‌ترین و پرتنش ترین نقطه آبی استان کرمان آغاز کردیم و به ثمر رسانده‌ایم.

محرابیان خاطرنشان کرد: علاوه بر طرح فاضلاب سیرجان، ۲ نیروگاه سیکل ترکیبی در حال بهره برداری و ۲ نیروگاه سیکل ترکیبی و ۲ پروژه برق انرژی خورشیدی را در سیرجان در دست اجرا داریم که جزو افتخارات دولت است تا بتوانیم موضوع ناترازی برق را با بهترین و پاک‌ترین و ارزان‌ترین روش‌ها برطرف کنیم.

وی با اشاره به موضوع جهاد آبرسانی گفت: با استفاده از ظرفیت نهادها، سپاه، بسیج، خیرین و غیره عملیات آبرسانی به ۱۰ هزار روستا در سراسر کشور آغاز شده است که در استان کرمان ۶۶۹ روستا در برنامه بوده که ۱۴۰ روستا به صورت کامل تمام شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: متوسط پیشرفت طرح جهاد آبرسانی در استان کرمان بالغ بر ۳۷ درصد است که امیدواریم تا پایان دولت مردمی عملیات آبرسانی پایدار به تمامی روستاهای کرمان به صورت کامل انجام شود.

وی با اشاره به افتتاح طرح‌های صنعت برق کرمان بیان کرد: امروز افتتاح پست ۱۳۲ کیلوولت جیرفت با هدف تقویت افت ولتاژ، بالا بردن ظرفیت تولید برق برای سرمایه گذاران و تامین برق مسکن ملی انجام می‌شود.

محرابیان افزود: همچنین خط ۴۰۰ کیلو ولت بسیار مهم بم به جیرفت به طول ۹۰ کیلومتر به بهره برداری می‌رسد که جزو خطوط اصلی ما است که به عنوان رینگ می‌تواند امکان مضاعف برای تامین برق در مناطق متخلف استان کرمان و انتقال به دیگر استان‌ها را فراهم کند.

وی بیان کرد: شرکت‌های توزیع شمال و جنوب کرمان طرح‌های ارزشمندی در پست‌های توزیع، توسعه شبکه، تبدیل سیم به کابل، برق رسانی‌های متعددی را اجرا کرده و همچنین تعداد زیادی پنل خورشیدی به عشایر غیور کرمان تحویل می‌شود.

آیت‌الله سیدابراهیم رییسی، رییس جمهور صبح امروز (جمعه) نهم تیر به منظور انجام سفری یک روزه از طریق فرودگاه بم وارد استان کرمان شد.

وزیر نیرو و برخی دیگر از اعضای هیات دولت رییس جمهور را در این سفر که با هدف افتتاح چند پروژه بزرگ انجام می‌شود، همراهی می‌کنند.

منبع: ایرنا

کد خبر 670348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.